Stillning

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

stefan_hoy wrote:Jeg veit. Har ikke vært her i mer en en drøy uke vetu:) Bare skjønt det rent overfladiske nå, at ord skal staves riktig og slikt:)

Så nå bitcher jeg de som har kommet senere enn meg på det. Hardt! :wink:
Så skal jeg kanskje ikke være for høy på pæra jeg heller da.

Men hvis kvinner og menn bruker forskjellige vever, betyr det da at de er "bygd opp" forskjellig med hensyn til Kraften?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Dei brukar jau to ulike sider av Krafta då.
Saidin og Saidar er jau ''ulike som mann og kvinne er ulike,'' eller noko i den duren. :? :lol:
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ashaman wrote:Dei brukar jau to ulike sider av Krafta då.
Saidin og Saidar er jau ''ulike som mann og kvinne er ulike,'' eller noko i den duren. :? :lol:
Det jeg tenker på er at det kanskje kreves forskjellige vever fordi de er ulikt sammensatt. Og det har jeg også sagt :D
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Ok, hehe.
Men brukar ikkje Damer Flinn alle Dei Fem Kreftene når han Leger?
Mens Nynaeve berre brukar nokre?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ashaman wrote:Ok, hehe.
Men brukar ikkje Damer Flinn alle Dei Fem Kreftene når han Leger?
Mens Nynaeve berre brukar nokre?
Søstrene var jo sjokkert over at Nyn brukte Jord og Ild til Legedom. Normalt brukes Luft, Vann og Ånd.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Speedy
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 19
Joined: Wed Mar 15, 2006 11:07
Location: Stavanger

jojo

Post by Speedy »

Søsterene blir skjokkert over dette pga. De bare kjenner til den enkleste metoden av legedom.

Visekvinnene aka slekten bruker alle fem kreftene når de helbreder. Dette tar mindere kraft fra personen som helbredes slik at det er større sjanse for å overleve. :)
Det finnes gull og perler i mengde, men å tale med kunnskap er et kosbart smykke
claytonzane
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2
Joined: Sun Jul 31, 2005 23:07

Post by claytonzane »

Er det noen som vet om det er mulig å "fullføre" en slik nesten-helbredelse av stilling? Som i at f.eks. Flinn kan 'fullføre' helbredelsen av SS og Leane, slik at de når opp til sin tidligere styrke?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kan ikkje hugse å ha lest noko om det, og eg tviler litt på at det går. Men kan vere det går å stilne dei på ny, og so få Damer til å Helbrede dei.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Da tror jeg de kun ville ha fått det samme nivået som de fikk etter Nynaeve kurerte dem. Spiralen går kun nedover tror jeg.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Er det ikkje slik at ein må bli Helbrada av nokon av det motsette kjønn då? Har oppfatta det slik at då blir ein full styrke att.

Har ofte filosofert med at dersom Rand brukar den sa'angregalen når han skal Helbrede, at han då kunne gjera kvinna mektigare en ho var, og så Stilnar nokon ho at, og så Helbredar Rand ho, og så held dei på slik, og så blir ho til slutt mange gonger sterkare enn ho var. Tvilar på at dette gjeng ann, men hadde vore litt kult. :D
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jo, slik er det.

Temaet her var om det er mulig å kurere Suian og Leane tilbake til sitt gamle potensiale ved å stillne, så bruke en mann til å kurere det. Noe jeg ikke tror er mulig.

Om det andre du tenkte på så tror jeg ikke legedom fungerer slikt, om du healer en brukket arm, blir den hel igjen, den blir ikke bedre enn hva den var.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Nei, ashie, det er nok riktig at en kvinne må heales av en mann (og en mann av en kvinne) for å oppnå sitt originale potensial. Kan nok ikke få noe mer en som så. I så fall har i hvert fall ikke RJ gitt oss hint om dette enda.

Bringer betydning til kilde-doping...
Urban tilværelse
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Jeg ser ingen grunn til at det ikke er mulig. Hvorfor skulle det ikke være det? Nynaeve beskrev jo selv helbredelsen av Siuan og Leane som "ufulkommen" rent fysisk.

Blir de stilnet igjen vil det etter mitt skjønn ikke være noe som tilsier at de ikke kan oppnå sitt opprinnelige nivå om f.eks. Flinn eller en annen mann helbreder dem.

Hvor kommer den "nedådgående spiralteorien" fra?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

men Nyn sa selv en eller annen plass at hun ikke kunne helbrede dem mer, fordi man ikke kan helbrede noe som ikke er galt lenger(langt og kronglete, men gidder ikke slå opp). dvs. de kan ikke komme tilbake til opprinelig styrke, nettopp fordi det ikke er noe mer å helbrede. på samme vis som at du ikke kan helbrede arr.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Er det sant? Kan man ikke helbrede arr? Det er kanskje Lan et bevis på, men det har vel kanskje med hvor gammelt arret er. Hvis det er ferskt, så kan det vel heale..
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply