Jakt

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Er du for eller imot jakt?

For
12
60%
Imot
5
25%
Har ingen mening
3
15%

Total votes: 20

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg meinar at det ikkje er menneska sitt ansvar å legge seg borti kor mange det er av bestanden og om det er gunstig for dei eller ikkje bortsett frå når det er me som har stelt til djevelskapen. Er det for mange dyr, javel, då går det nokre år og så vil rovdyrsbestanden vekse tilsvarande, og så jamnar det seg ut igjen.

Og om det er meir humant å dø av eit skot gir eg egentleg blaffen i - same logikk vil fungere ovenfor nokon som dør av uhelbredelege sjukdommar og kanskje kan leve i tre månadar til med store smerter eller liknande. Eg går ikkje rundt og skyt dei heller.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Syke mennesker kan medisineres, det er vanskelig eller umulig på ville dyr.
Dessuten vokser ikke bestandene over natta, men over tiår og århundrer, og i mellomtiden må vi gjøre det vi kan for å sørge for at bestandene er noenlunde naturlig store.
Rovdyrene er totalfredet og lever bare på små, spredte områder i landet pga. utbygging av byer og landbruk og det kan derfor ikke bli for store bestander på et for lite område pga. sykdom og pest.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

For meg er det greit med jakt, så lenge det er trenede skyttere som skyter dyret. Det ser ut som er praksis der jeg kommer fra. Det er også ofte nødvendig, da reinsdyrbestanden på Hardangevidda noen ganger er for høy i forhold til tillgang på mat. Bedre å bli skutt enn å sulte i hjel for et reinsdyr, regner jeg med.

Liker i prinsippet ikke jakten på ulv, men det er et vanskelig tema sett i lys av at ulven dreper bønders sauer. Det er en vanskelig balansegang, men jeg er altså for en forsvarlig bestand av ulv.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

hansito wrote:Syke mennesker kan medisineres, det er vanskelig eller umulig på ville dyr.
Kva gir deg uansett retten til å bestemme ovenfor eit ikkje-taleført vesen at det skal medisinerest berre fordi du meinar at det er best for det? :shock:
Dessuten vokser ikke bestandene over natta, men over tiår og århundrer, og i mellomtiden må vi gjøre det vi kan for å sørge for at bestandene er noenlunde naturlig store.
Kvifor?
Rovdyrene er totalfredet og lever bare på små, spredte områder i landet pga. utbygging av byer og landbruk og det kan derfor ikke bli for store bestander på et for lite område pga. sykdom og pest.
Vel, det vil jo endre seg når viltbestandene blir så store at dei trakker ned det som er av gardbruk og beiter midt på motorvegen.

(Sorry, eg er trøytt XD)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Eg meinar at det ikkje er menneska sitt ansvar å legge seg borti kor mange det er av bestanden og om det er gunstig for dei eller ikkje bortsett frå når det er me som har stelt til djevelskapen. Er det for mange dyr, javel, då går det nokre år og så vil rovdyrsbestanden vekse tilsvarande, og så jamnar det seg ut igjen
Det finnes knapt nok plasser igjen på jorda som mennesket ikke har påvirket det naturlig økosystemet, vi har grepet inn over alt.

Hvorfor skal ikke mennesket gripe inn å rette opp og tilpasse naturen rundt oss? Det er en grunn til at vi har utviklet en hjerne.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Ok, kor mange er det som er vegetarianarar her?
Dei som ikkje er det, trur dykk at alt kjøtet blir til kunstig?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Ashaman wrote:Dei som ikkje er det, trur dykk at alt kjøtet blir til kunstig?
Blir det ikke det? :P
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Alle burde være for en human jakt på ville dyr. Det er i mange tilfeller helt nødvendig, selv mot rovdyr. Der jeg bor har vi begynt å få et bjørneproblem og mødre bekymrer seg for å sleppe ungene ut for å leke.
Det er ikke akkurat som om bjørn er utrydningstruet, så hvorfor skal vi få en så stor bestand at det blir farlig?

Jeg trekker grensen der jakt blir til tortur. Jeg har selv sett jegere binde fast levende fugl for å lokke til seg artsfrender. Levende fulg som er skadeskutt. Slikt kan og vil aldri bli tolerert. Det er sykt!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Lothair Mantelar wrote:Jeg trekker grensen der jakt blir til tortur. Jeg har selv sett jegere binde fast levende fugl for å lokke til seg artsfrender. Levende fulg som er skadeskutt. Slikt kan og vil aldri bli tolerert. Det er sykt!
Ja, fysjom. Det finnes da plastender og sikkert andre substitutter også.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Sauegjeteren wrote:
Lothair Mantelar wrote:Jeg trekker grensen der jakt blir til tortur. Jeg har selv sett jegere binde fast levende fugl for å lokke til seg artsfrender. Levende fulg som er skadeskutt. Slikt kan og vil aldri bli tolerert. Det er sykt!
Ja, fysjom. Det finnes da plastender og sikkert andre substitutter også.
Hvis noen fikk en god ide av mitt innlegg så kan jeg meddele dere at dette er veldig ulovlig. Jeg tror man kan få fengselstraff e.l.

Ikke at jeg mener du fikk det, Sauegjeteren.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Eg er heilt enig, jakta må vere human, elles er det berre dumt å jakte, då er heile poenget i god jakt borte.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Lothair Mantelar wrote:Hvis noen fikk en god ide av mitt innlegg så kan jeg meddele dere at dette er veldig ulovlig. Jeg tror man kan få fengselstraff e.l.
Jeg er ikke helt sikker på straffordningene for det der, men det går vel under dyremishandling.
Lothair Mantelar wrote:Ikke at jeg mener du fikk det, Sauegjeteren.
Nei, jeg er jo oppvokst med dyr og viser dem respekt. Noe jeg syns alle burde gjøre. Så derfor, kort avlivning. Fine greier.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Hva synes dere om dyrefeller?

I Norge har dette blitt bedre og bedre med årene, men enda er det feller som knekker dyrets nakke i bruk. Gamle, utslitte feller kan bare knekke noe annet eller skade dyret.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hvordan fungerer disse fellene så? Skal ærlig innrømme at jeg ikke ekspert på akkurat det (men alt annet).

Vi har jo slik som de gamle bjørnesaksene som setter seg fast i foten på en når en tråkker på dem og som er bundet fast i ett tre eller lignende og gjør at bjørnen ikke kommer seg unna. Lite humant.

Så har vi "burene" der mink og røyskatt ++ går inni for å finne bytte (forhåpentligvis dødt) og døra smikker igjen bak dem. Disse fellene må ses om jevnlig.

Så har vi vel en tredje variant som er avsagd børse og funker slik: Kjøtt henger i lufta, bjørn (eks.) tar kjøttet, drar ned snora og trekker av sitt eget dødskudd. Dette vet jeg har blitt brukt på isbjørn, men hvordan det er ellers vet jeg ikke. Her er det for lett å skadeskyte, så det er vel verken idèelt eller lovlig.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Sauegjeteren wrote:Hvordan fungerer disse fellene så? Skal ærlig innrømme at jeg ikke ekspert på akkurat det (men alt annet).

Vi har jo slik som de gamle bjørnesaksene som setter seg fast i foten på en når en tråkker på dem og som er bundet fast i ett tre eller lignende og gjør at bjørnen ikke kommer seg unna. Lite humant.

Så har vi "burene" der mink og røyskatt ++ går inni for å finne bytte (forhåpentligvis dødt) og døra smikker igjen bak dem. Disse fellene må ses om jevnlig.

Så har vi vel en tredje variant som er avsagd børse og funker slik: Kjøtt henger i lufta, bjørn (eks.) tar kjøttet, drar ned snora og trekker av sitt eget dødskudd. Dette vet jeg har blitt brukt på isbjørn, men hvordan det er ellers vet jeg ikke. Her er det for lett å skadeskyte, så det er vel verken idèelt eller lovlig.
Slik jeg husker det fra jegerprøven så er både nr. 1 og 3 ulovlig. For stor fare for at dyret ikke dør momentant, som sagt. Med nr, 1 er vel neppe det heller poenget. Dyra som setter fast foten gnager den av.
Post Reply