Norsk språk
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Joda, det gjør den fordi cool sies med en blanding av o og u.Kjetil wrote:Du utaler kul, røff og tøff som du ville ha gjort på engelsk.
Logikken din holder ikke frøken.
Hva rough og tough angår uttales de en god anelse mer nasalt enn de norske versjonene.
Last edited by Eirin on Sun May 28, 2006 17:19, edited 1 time in total.
"Guns don't kill people,
People kill people.
And homeworks do to!"
-Ingvild
People kill people.
And homeworks do to!"
-Ingvild
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jasså? Så du vil at vi skal bli som danskene, franskmennene, og til en viss grad også tyskerne, som sliter med et språk der ortografien ikke stemmer overens med ordlyden?Stine wrote:språkrådet virker så utrolig dumme med sitt anti engelske ord arbeid.
Noe av det viktigste nynorsken har gitt oss, er en vane med å revidere språket med jevne mellomrom. Gjør man ikke dette, vil språket etterhvert bli konservativt, uforståelig og fremmed for store deler av befolkninga.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Ja, det er punkt nummer to på denne nokså lange lista. (Punkt nummer ein er "Nok ein grunn for Loki til å føle seg overlegen den jamne nordmann")Terje wrote: Noe av det viktigste nynorsken har gitt oss, er en vane med å revidere språket med jevne mellomrom.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

En dag jeg satt i en bil dukket en rar tanke ned i hodet på meg. Det var om adjektivbøyning, eller hva det nå skal kalles. For saken er den: Liten er ett adjektiv som beskriver størrelse. Det sies ett lite lam, en liten vær, ei lita søye. Flertallsform av liten er små. Flere små lam, flere små værer, flere små søyer. Og skal dette bøyes (eller hva man nå skal si) enda mer blir det mindre, minst. Ett mindre lam, en mindre vær, ei mindre søye. Mindre lam, mindre værer, mindre søyer.
Nå har jeg sikkert brutt noen bøyningsregler, men jeg regner med at folk tar poenget. Også hvis en oversetter skulle finne på å stikke innom
. Men poenget er uansett at det er flere ulike ord for det samme ordet. Liten, små, mindre, minst.
Noen som vet om flere slike ord?
Nå har jeg sikkert brutt noen bøyningsregler, men jeg regner med at folk tar poenget. Også hvis en oversetter skulle finne på å stikke innom
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
god - bedre - bestSauegjeteren wrote:En dag jeg satt i en bil dukket en rar tanke ned i hodet på meg. Det var om adjektivbøyning, eller hva det nå skal kalles. For saken er den: Liten er ett adjektiv som beskriver størrelse. Det sies ett lite lam, en liten vær, ei lita søye. Flertallsform av liten er små. Flere små lam, flere små værer, flere små søyer. Og skal dette bøyes (eller hva man nå skal si) enda mer blir det mindre, minst. Ett mindre lam, en mindre vær, ei mindre søye. Mindre lam, mindre værer, mindre søyer.
Nå har jeg sikkert brutt noen bøyningsregler, men jeg regner med at folk tar poenget. Også hvis en oversetter skulle finne på å stikke innom. Men poenget er uansett at det er flere ulike ord for det samme ordet. Liten, små, mindre, minst.
mange - flere - flest
gammel - eldre - eldst
... følger i hvert fall til en viss grad dette mønsteret (men har ikke egne former som tilsvarer "små" i eksempelet ditt).
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Bah, med den instillinga burde alle gå og lære seg kinesisk umiddelbart, ettersom me om ein femti-seksti år "alle" snakkar meir eller mindre kun engelsk og kinesisk uansett.Lieungh wrote: Uansett kommer vi alle sikkert til å snakke engelsk etterhvert.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!