"To live, you must die"

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Vil Rand virkelig dø?

Ja
20
34%
Nei
32
55%
Annet (vennligst spesifiser)
6
10%
 
Total votes: 58

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Jeg tror også at Min ville kjnt igjen Rand.
I tilfellet med Logain var det ein draum av Egwene, so den treng ikkje vere sann ein gong, berre eit litt uvanleg mareritt.
Terje wrote:Disse synene er neppe bare bilder; jeg har alltid innbilt meg at det er med følelser, intuisjon, lyder, lukter, og eventuelt andre ting med i dem...
Eg har forstått det som om det for det meste berre er bilete, og at det av og til følgjer med ei tyding(/intusisjon?)...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:
Terje wrote:Jeg tror også at Min ville kjnt igjen Rand.
I tilfellet med Logain var det ein draum av Egwene, so den treng ikkje vere sann ein gong, berre eit litt uvanleg mareritt.
Ah, var litt usikker på akkurat den; mente det var Egwene, men...
Uansett, tror også Egwene ville kjent igjen Rand. Og i drømmer er det jo personer vi kjenner igjen, ikke nødvendigvis utseender.
Terje wrote:Disse synene er neppe bare bilder; jeg har alltid innbilt meg at det er med følelser, intuisjon, lyder, lukter, og eventuelt andre ting med i dem...
Eg har forstått det som om det for det meste berre er bilete, og at det av og til følgjer med ei tyding(/intusisjon?)...
EotW, kapittel 15 wrote:“What makes you think Mistress Alys has another name?”

“Because she told me,” Min said, so patiently that he blushed again. “Not that she had a choice, I suppose. I saw she was . . . different . . . right away. When she stopped here before, on her way downcountry. She knew about me. I’ve talked to . . . others like her before.”

“ ‘Saw’?” Rand said.

“Well, I don’t suppose you’ll go running to the Children. Not considering who your traveling companions are. The Whitecloaks wouldn’t like what I do any more than they like what she does.”

“I don’t understand.”

“She says I see pieces of the Pattern.” Min gave a little laugh and shook her head. “Sounds too grand, to me. I just see things when I look at people, and sometimes I know what they mean. I look at a man and a woman who’ve never even talked to one another, and I know they’ll marry. And they do. That sort of thing. She wanted me to look at you. All of you together.”

Rand shivered. “And what did you see?”

“When you’re all in a group? Sparks swirling around you, thousands of them, and a big shadow, darker than midnight. It’s so strong, I almost wonder why everybody can’t see it. The sparks are trying to fill the shadow, and the shadow is trying to swallow the sparks.” She shrugged. “You are all tied together in something dangerous, but I can’t make any more of it.”

“All of us?” Rand muttered. “Egwene, too? But they weren’t after—I mean—”

Min did not seem to notice his slip. “The girl—? She’s part of it. And the gleeman. All of you. You’re in love with her.” He stared at her. “I can tell that even without seeing any images. She loves you, too, but she’s not for you, or you for her either. Not the way you both want.”

“What’s that supposed to mean?”

“When I look at her, I see the same as when I look at . . . Mistress Alys. Other things, things I don’t understand, too, but I know what that means. She won’t refuse it.”

“This is all foolishness,” Rand said uncomfortably. His headache was fading to numbness; his head felt packed with wool. He wanted to get away from this girl and the things she saw. And yet . . . “What do you see when you look at . . . the rest of us?”

“All sorts of things,” Min said, with a grin as if she knew what he really wanted to ask. “The War . . . ah . . . Master Andra has seven ruined towers around his head, and a babe in a cradle holding a sword, and . . . ” She shook her head. “Men like him—you understand?—always have so many images they crowd one another. The strongest images around the gleeman are a man—not him—juggling fire, and the White Tower, and that doesn’t make any sense at all for a man. The strongest things I see about the big, curly-haired fellow are a wolf, and a broken crown, and trees flowering all around him. And the other one—a red eagle, an eye on a balance scale, a dagger with a ruby, a horn, and a laughing face. There are other things, but you see what I mean. This time I can’t make up or down out of any of it.” She waited then, still grinning, until he finally cleared his throat and asked.

“What about me?”

Her grin stopped just short of outright laughter. “The same kind of things as the rest. A sword that isn’t a sword, a golden crown of laurel leaves, a beggar’s staff, you pouring water on sand, a bloody hand and a white-hot iron, three women standing over a funeral bier with you on it, black rock wet with blood—”

“All right,” he broke in uneasily. “You don’t have to list it all.”

“Most of all, I see lightning around you, some striking at you, some coming out of you. I don’t know what any of it means, except for one thing. You and I will meet again.” She gave him a quizzical look, as if she did not understand that either.

“Why shouldn’t we?” he said. “I’ll be coming back this way on my way home.”

“I suppose you will, at that.” Suddenly her grin was back, wry and mysterious, and she patted his cheek. “But if I told you everything I saw, you’d be as curly-haired as your friend with the shoulders.”

He jerked back from her hand as if it were red-hot. “What do you mean? Do you see anything about rats? Or dreams?”

“Rats! No, no rats. As for dreams, maybe it’s your idea of a dream, but I never thought it was mine.”

He wondered if she was crazy, grinning like that. “I have to go,” he said, edging around her. “I . . . I have to meet my friends.”

“Go, then. But you won’t escape.”

He didn’t exactly break into a run, but every step he took was quicker than the step before.

“Run, if you want,” she called after him. “You can’t escape from me.”
Ser ut som at du har rett; auraer og av og til forståelse.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Quickpoll på wotmania i dag som kan være relevant, i alle fall var et av svarene det:
Remember Min's vision about how there were two people in Rand and one of them was going to die? At TG, Lews Therin's gonna get it, so Rand doesn't have anything to worry about.
Høres plausibelt ut som en forklaring på "to live, you must die"? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det er vel ikkje usannsynleg at det er anten LTT eller Ishydin det er snakk om. Var forresten inne på dette på fyrste sida av tråden:
Eg wrote:Eg tviler på at det er bannbluss det er snakk om, men ein veit jo aldri. Det er meir sannsynleg at Alivia vil hjelpe med å anten bryte bandet til Moridin, eller "drepe" Lews Therin, og få han ut av hovudet til Rand på eit vis. Sidan Lews og Rand har same sjel, kan ein kanskje seie at Rand døyr om det eigentleg er Lews som døyr - om de forstår...

Eg las ein litt interessant teori om dette: At Lews på eit eller anna tidspunkt tok kontrollen over Krafta, og at Alivia stilna Rand då. Men sidan det var Lews Therin som hadde kontroll over Krafta, so ville det gjere at han "døydde" fullstendig. Etter det kunne berre Nynaeve Lege Rand, og so var han tilbake til normalen, utan LTT i hovudet... Det er ikkje min teori, men eg trur den var omlag slik iallfall...
gonzales
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 9
Joined: Sun Apr 16, 2006 23:48

Post by gonzales »

hvet ikke helt hva jeg tror...

var det ikke sånn at hvis rand dør, da dør min,aviendha og elayne også? eller i hvertfall for den dere sorgen som aes sedaier får når vokteren dør... og jeg tviler på at noe vil skje med de 3 jentene...

men Rand og Lews Therin lagde en avtale om å dø i tarmon gai don, og jeg tror nesten han kommer til å få lyst til det etter krigen...

hvis ikke hvor skal han leve? han kan jo ikke slå seg til ro etter å ha sloss mot den mørkeste og sikkert ødelagt halve verden eller no...

han har jo også skaffet mange nok fiender... er det sikkert at en aes sedai eller noen vil bruke legedom på han? tror nok de vil syns det er bedere at han dør...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Betre seint enn aldri...
gonzales wrote:var det ikke sånn at hvis rand dør, da dør min,aviendha og elayne også? eller i hvertfall for den dere sorgen som aes sedaier får når vokteren dør... og jeg tviler på at noe vil skje med de 3 jentene...
Dei døyr ikkje nødvendigvis, med mindre det vert av sorg. Bandet mellom Rand og dei tre er rett nok ikkje det same som Vokter-bandet, då Elayne kombinerte det og fyrstesyster-bandet til aielane då ho utførte bindinga, men dei vil nok ikkje døy.
gonzales wrote:men Rand og Lews Therin lagde en avtale om å dø i tarmon gai don, og jeg tror nesten han kommer til å få lyst til det etter krigen...

hvis ikke hvor skal han leve? han kan jo ikke slå seg til ro etter å ha sloss mot den mørkeste og sikkert ødelagt halve verden eller no...
Det er ein del teoriar som seier at Rand kjem til å leve i skjul etter den Siste Strid. Trur det ofte er kombinert med at brikka The Fisher i spelet sha'rah, som Moridin speler i Dolkenes Vei, er eit symbol e.l.på Dragen. Dei er iallfall tett knytta saman.
gonzales wrote:han har jo også skaffet mange nok fiender... er det sikkert at en aes sedai eller noen vil bruke legedom på han? tror nok de vil syns det er bedere at han dør...
Om t.d. Nynaeve er ved Rand på dødsleiet, trur du ho hadde latt han døy sånn utan vidare? Men det er no ikkje godt å seie kva som kjem til å skje, då LTT og Moridin er ein del av biletet (hovudet) òg.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

gonzales wrote:var det ikke sånn at hvis rand dør, da dør min,aviendha og elayne også? eller i hvertfall for den dere sorgen som aes sedaier får når vokteren dør... og jeg tviler på at noe vil skje med de 3 jentene...
Perrin, Matt og Rand er avhengige av hverandre. Men Voktere takler det vist ikke så bra hvis Aes Sedaien dør som om Vokteren dør for Aes Sedaien. Verin slet jo som kjent ett helt år med sin første vokter mens Myrelle var ganske flink da hun klarte å få liv i tre voktere. Men man kan jo stille seg spørsmål om hvorfor ikke Aes Sedaier "kobler" fra Vokterne hvis de vet de skal dø. Det måtte da vært mer skånsomt.

EDIT:
incanus wrote: LTT og Moridin er ein del av biletet (hovudet) òg.
Hvilket hode?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:Men man kan jo stille seg spørsmål om hvorfor ikke Aes Sedaier "kobler" fra Vokterne hvis de vet de skal dø. Det måtte da vært mer skånsomt.
Meiner det vart sagt ein gong at Aes Sedaiar bryt bandet når dei nærmer seg slutten av livet, men om den slutten kjem litt brått på, er det ikkje mykje å gjere.
Sauegjeteren wrote:Hvilket hode?
Rand sitt sjølvsagt...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Moridin har da ikke noe i Rand sitt hode å gjøre?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Bannbluss av saidin + bannbluss av True Power => Rand ser Moridin sitt andlet av og til. (Snakkar då om scena i Shadar Logoth, i slutten av Sverdkronen.)
Lews Therin i hovudet til Rand wrote:I thought I could build. I was wrong. We are not builders, not you, or I, or the other one. We are destroyers. Destroyers.
Moridin er the other one, den tredje øydeleggjaren.

Edit: Dette vart ikkje bekrefta før i Knife of Dreams, men dette er trass alt Teori-forumet, og det er ikkje den største spoileren.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Spør så får du svar :P

Jepp, Rand, LTT, Moridin, Min, Elayne, Aviendha og Alanna deler hodet til Rand på litt forskjellige måter, begynner å bli trangt tenker jeg.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Bryter av diskusjonen litt her...

Jeg har et forslag til hvordan Rand kan dø for å kunne leve. Hvis det ikke allerede har blitt sagt, jeg har ikke giddet å lese gjennom. :roll:
Uansett: Rand al'Thor kan dø hvis han blir til Lews Therin! Så Rand dør, men lever allikevel videre som Lews Therin.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hvordan dør Rand da? Det er jo ikke å dø, bare miste kontrollen.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg har en teori om at Lews Therin kan dø. For da dør jo på en måte Rand. Men så slipper han maset med han i hodet hans. :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hvordan spilles da Rand sitt blod på steinene i Shayol Ghul?
Post Reply