Asmodean

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Asmodean

Post by Treveler »

Alle wot forum med respekt for seg selv har i hvertfall en tråd om Asmodians morder.

For å finne ut hvor langt folk har strukket seg for å finne morderen kan denne leses: http://www.wotmania.com/theorypostdbthe ... egory=Asmo

Her er en hel del andre lignende teorier: http://www.wotmania.com/theorypostdb.asp?Category=Asmo

Min personlige favoritt er Taim. Det er mer en magefølelse enn noe som kan støttes opp med sterke bevis, men det hele bygges på at Taim er en darkfriend lært opp av de fortapte (derfor kjenner Asmo han igjen) for å bli en semiforsaken/løpegutt for de fortapte).

Grunen til at jeg tror Taim er en darkfriend er at han kan utrolig mye med kraften til at det er naturlig at han har lært alt av seg selv, og de eneste tilgjengelige "lærerne" er de fortapte. Bl.a er det å teste menn om de kan bruke sadin en metode som du ikke bare tilfeldigvis finner ut av deg selv, samt en hel del andre trekk Taim har som peker i samme retning.

For en mer utførende bevisførsel, les følgende link: http://www.theoryland.com/theories.php? ... &theo=1772

Har dere noen "favoritter"?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Vel, jeg har lenge undret meg over dette, men slo meg til slutt ned på teorien om at det var Graendal som gjorde det. Jeg har av og til truffet folk som fortsatt påstår at det var Lanfear, men dette betviler jeg sterkt, siden hun neppe hadde blitt drept, reinkarnert, fått ny kropp, og så sendt til Cairhien, bare i løpet av en kort ettermiddag.

http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=101

Her er en av de beste analysene jeg har sett vedrørende dette spørsmålet.

(Forresten, Asmodean er ikke død; han er Moderator på http://heroescommunity.com :lol: )
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Vel de fleste Lanfair tilhengerene heller vel i den retning av at hun brukte "ønskene" fra slangefolket til å ønske seg til Cairhien for å drepe Asmo, men det synest jeg virker ganske drøyt. Da hadde hun heller ønsket seg muligheten til å drepe Rand, da hun vitterlig var litt småsint på han idet hun ble skubbet gjennom dør-ter-angrealen av Moiraine. :wink:
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Heller mot Graendal, men er så lenge sidan eg leste bøkene at eg ikkje ein gong hugsar argumentasjonen som overbeviste meg... :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Loki wrote:Heller mot Graendal, men er så lenge sidan eg leste bøkene at eg ikkje ein gong hugsar argumentasjonen som overbeviste meg... :lol:
Mye det samme her, egentlig... 8)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Har egentlig ikke peiling på hvem som drepte Asmodean. Lest en del teorier om saken, og de fleste heller vel mot at Graendal er morderen. Selv syntes jeg ikke dette er en åpenlys morder utifra det vi får vite fram til han blir drept.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Stefan wrote:Har egentlig ikke peiling på hvem som drepte Asmodean. Lest en del teorier om saken, og de fleste heller vel mot at Graendal er morderen. Selv syntes jeg ikke dette er en åpenlys morder utifra det vi får vite fram til han blir drept.
Det tykkjer ikkje eg heller, men RJ har jo sagt at han har lagt ut hint i alle bøkene etterpå, og dei argumentasjonene eg har lese nyttar seg i stor grad av desse hinta, om eg ikkje hugsar feil.
Men for all del - eg kunne godt tenkt meg at det var nokon annan. Asmodean var min absolutte favorittkarakter i serien, og eg kunne tenkt meg å sjå hans morder lide. Skikkeleg. Og Graendal har eg ingenting spesielt i mot frå før, så burde heller vere nokon eg alt forakter så eg kan slå to fluer i ein smekk. Elaida, for eksempel, eller Nynaeve. :mrgreen:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg har, som dere, lest mange av teoriene om asmos død. Vet ikke helt hvor jeg ligger, men bare for å gå som kjærringa mot strømmen påstår jeg at det var moiraine som drepte han. :lol:

Alt vi egentlig vet er vel at det er ei kvinne (som kan channle). Og det hadde vært rart om det var aviendha ettersom hun ikke visste hvem asmo var, og fordi vi ikke har hørt noe om det i senere pover. Greandal virker logisk med tanke på at hun kan forkle seg som tjener, og hun er tilgjengelig som mistenkt.

Jeg lurer på om det logiske er det riktige? :twisted:
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Ceres wrote:Jeg lurer på om det logiske er det riktige? :twisted:
Ifølge RJ så er det det... På en måte så håper jeg Robert Jordan aldri avslører hvem som drepte han! Er så utrolig spennende med teorier...
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Ceres wrote:Alt vi egentlig vet er vel at det er ei kvinne (som kan channle).
Hva får deg til å tro det?

RJ har jo sagt at det skulle være innlysende for en "gjennomsnitsleser" hvem morderen er, men vi kan vel slå fast at det ikke er tilfelle.

Synest det er greit at JR ikke sier hvem det er før serien er ferdig, men han kan godt røpe det en stund etter at siste bok er ute. :)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Faktisk, så har RJ uttalt: "I enjoy watching you squirm." 8)

Sadistiske mannen.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Grunnen til at det er ei kvinne, eller i hvertfall at saidar ble brukt er hintet om at asmo følte et "chill" like før sin død. Akkurat som når menn føler saidar bli brukt. Det er selvfølgelig ikke helt entydig, men jeg trodde det var almenn akseptert. :?
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Ceres wrote:Grunnen til at det er ei kvinne, eller i hvertfall at saidar ble brukt er hintet om at asmo følte et "chill" like før sin død. Akkurat som når menn føler saidar bli brukt. Det er selvfølgelig ikke helt entydig, men jeg trodde det var almenn akseptert. :?
Skal man tro de hardbarka kverulantene på theoryland er det på ingen måte allment akseptert at det er en kvinne.

Vil i utgangspunktet si at det er stor forskjell på å ha gåsehud på albuen og det å føle en "chill" eller en frysning. Gåsehud får du når det er litt for kaldt på badestranden, mens en skikkelig chill får du av setningen "I see dead people" :wink:
Iceman™
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 13
Joined: Sat May 07, 2005 17:16
Location: Brøttum

Post by Iceman™ »

Liker teorien om at det er en gholam jeg.
As the plow breaks the earth shall he break the lives of men, and all that was shall be consumed in the fire of his eyes. The trumpets of war shall sound at his footsteps, the ravens feed at his voice, and he shall wear the crown of swords.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Iceman™ wrote:Liker teorien om at det er en gholam jeg.
Vel, nokon må uansett ha sendt den...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply