"Tverrverdner" og lignende

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

"Tverrverdner" og lignende

Post by Sauegjeteren »

Som vi alle vet nå er Randland kun en av mange parallelle verdner som funker ved siden av hverandre. Og alle vet også at tel'aran'rhiod går på tvers av disse verdnene.

Og i den sammenheng har jeg lurt på noen ting. For det første så bør vel nesten disse tverrverdnene (regner med at det er flere) ha flere seksjoner, en for hver verden. Altså så det ligger grenser innen tel'aran'rhiod som avgrenser randland mot f.eks. sandverdnen Rand fant Selene/Lanfear i. Denne påstanden kommer jeg med fordi man aldri ser noe annet enn nettopp Randlands verden fra tel'aran'rhiod. Hvordan det er med Drømmere i parallelle verdner skal jeg ikke uttale meg om, men det ville ikke vært usannsynlig hvis det er folk der.

Videre tror jeg som sagt det er flere tverrverdner. Jeg vil tro at det finnes en verden mellom Portsteinene som man reiser gjennom for å komme dit man skulle når man kunne det, gjerne likeså med Veiene. Og ter'angrealer er også meget vel sannsynlige som tverrverdner. Noen av disse er de man blir testet i for å bli Innvidd og Aes Sedai, andre kan være Finnland. Felles for alle disse verdnene er at tanken betyr like mye som det fysiske. Da Moraine ble testet for sjalet ble klærne hennes brått borte etter at hun slet med å få dem på seg. Da Nynaeve ble testet for ringen fikk hun vel muligheten til å leve videre med Lan i et levende Malkier, Egwene muligheten til å pleie en syk og gammel Rand osv. Her har man vel kanskje linker til de alternative verdnene, altså tverrverdnene. Jeg mistenker også Finnland for å være et slikt sted, med Genjej-tårnet som utgangspunkt i Seanchan (?) og det står muligens et tilsvarende ett i andre verdner.

Hva tror folket?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

For dei som har lese Den Mørke Materien, så trur eg at dei ulike verdnane i Randland er ganske likt oppbygd som dei i DMM. Bla anna har me ein/fleir verdnar som er ''hovudverdnar." Døme på dette kan vere TAR. I DMM er det ei verd som englane brukar til å forflytte seg til, denne verdnen er lettare å kome til (og for menneske som kan reise til andre dimensjonar), den fungerar som eit knutepunkt, slik som TAR. (lett å kome til, fungerar som eit slags knutepunkt,)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Neida, i Den Mørke Materien skjærer jo kniven hull i lufta, eller englene flyr gjennom andre hull til andre verdner. Ingen mellomledd der, ikke egentlig.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Ja, og den verda ein kjem til då fungerar som eit knutepunkt.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ashaman wrote:Ja, og den verda ein kjem til då fungerar som eit knutepunkt.
Verdenen med Engletårnet fungerer kun som mellomledd fordi det er derfra Kniven har tatt sine sprang. Alle verdner kunne ha vært mellomledd, hadde de bare funnet opp noe lignende Kniven.

Men nå er vi på ett ikke-wotisk tema.

For i Jordans verden trenger man mellomledd for å komme fra en verden til den andre.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eit par sitat frå spørsmål stilt til RJ, som er relaterte til emnet, aller henta frå forumet om Dragon Con-2005.
Aubrey: During the raising tests for Accepted and Aes Sedai, are the ladies taking the tests actually inside of the World of Dreams.

Jordan:
No…the…well, I am not going to say where they are for the tests for Accepted, that might be a RAFO, probably not, but it might be. For the test for Aes Sedai, they are in effect inside what you might call an uber-virtual reality device where what happens is entirely controlled in this case by the sisters controlling the device, but it is a virtual reality that is so terrific that it is reality for you. You die, you are dead. No game over, start again. You are dead.
Tamyrlin: The Finns reside in a Parallel world, is that correct?

Jordan: Yes.

Tamyrlin: Okay, so are Parallel worlds and Mirror worlds the same thing?

Jordan:
No, they are different.

Tamyrlin: Okay, well then do Parallel Worlds have their own reflections?

Jordan: Possibly.
Tamyrlin: This is in reference to a previous question I asked you about Parallel Worlds and Mirror Worlds, today I believe, and you mentioned they are different. And the question I had about Portal Stones was do Portal Stones lead to Parallel Worlds, Mirror Worlds, or both?

Jordan:
They lead to Mirror Worlds, the Portal Stones can take you to Mirror Worlds, not to Parallels, which are separate.
Question Part 2: I was interested in how the physics like with the Mirror Worlds, the world of if?

Jordan: The Mirror Worlds of course come right out of physics, and the possibility of (mumble) universes and all of the rest of it. But frankly while I don’t follow the literature, I haven’t for a number of years, I occasionally get stuck on panels with physicists and I am supposed to discuss physics which I am twenty five years out of date. But I find that I can hold my own, although I do not have a doctorate or did I ever intend to get one, I went to work instead. I can hold my own with the PHd’s in physics when they are talking theoretical physics if I stop talking physics, at least from my point of view, and start talking theology and this troubles me …
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Kan desverre ikke si jeg ble så mye klokere utfra disse sitatene. Men så liker også Jordan å få folk til å tenke.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Vel, so var det ikkje so mykje der som var direkte relatert til din teori heller, dei berre var innom same emne...

Det som kanskje er verdt å merke seg er at det er forskjell på parallelle verder og speglverder, og at Finnane lever i ei parallell verd, medan dei ein når med Portsteinane er speglverder. Om testen for å verte Aes Sedai går føre seg i ei av desse, er det ei verd som kan kontrollerast fullstendig av Aes Sedaiar.

Det er eit litt innvikla emne, eg har langt frå oversikt over alt som har vorte sagt rundt dette.

Forresten, den siste setninga di skjønte eg ikkje heilt. Kva har Ghenjei-tårnet med Seanchan å gjere? Det er ein portal til ei parallell verd.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Så Speilverdner er verdner som kunne vært hadde ting blitt valgt annerledes osv? Seleneverdene har altså vært mer eller mindre slik den har vært i 2-3000 år?

Det jeg mente var at jeg trodde Genjejtårnet var i Seanchan. Men det var vel kanskje feil? Derav (?).
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:Så Speilverdner er verdner som kunne vært hadde ting blitt valgt annerledes osv?
Ja.
Sauegjeteren wrote:Seleneverdene har altså vært mer eller mindre slik den har vært i 2-3000 år?
Den Rand, Hurin og Loial var i? Ingen idé.
Sauegjeteren wrote:Det jeg mente var at jeg trodde Genjejtårnet var i Seanchan. Men det var vel kanskje feil? Derav (?).
Ghenjei-tårnet står i Randland, ved sida av Arinelle...

Edit: Ein ting eg gløymde. Søkte litt, og kom over ein artikkel på Theoryland om alt dette. Har ikkje lest den, men reknar med den er ganske grundig gjennomført:
http://www.theoryland.com/studies.php?page=unseenworld
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

incanus wrote:Den Rand, Hurin og Loial var i? Ingen idé.
Når man tenker over det så er det sannsynligvis ikke mer enn 2000 år siden den ble som den ble. I artikkelen du linket til var denne verdenen nevnt titt og ofte og grunnen til at jeg mener det er under 2000 år gammelt er ravnen som er reist som et monument, sannsynligvis etter Trollokkrigene.

Når det gjelder artikkelen har den mange interessante ting, men hvordan de klarer å få "skimming world", "Gli-verdnen" til å være en del av Drømmeverden ved siden av tel'aran'rhiod og stjernemørket hvor drømmen er, det er mer enn jeg fatter.

Andre ting jeg og Theoryland er enige om er at noen ter'angrealer muligens er egne verdner. Men også disse er forbundet med en slags drømmeverden som forutsier mulige fremtider. For eksempel da Egwene med en syk Rand osv.

Og ja, incanus, den er så grundig at jeg har glemt halvparten av det jeg tenkte jeg skulle sitere og nevne her, men likevel har den ikke sitert Perrins "luker" i tel'aran'rhiod :P
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eg måtte nett sjekke det... Ca. 1000år, om det tilsvarer monumentet som er der i den "verkelege" verda. Det var eit monument for Artur Haukevinge.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

incanus wrote:Eg måtte nett sjekke det... Ca. 1000år, om det tilsvarer monumentet som er der i den "verkelege" verda. Det var eit monument for Artur Haukevinge.
Det var vel det de mente der ja, men hvem var det som kunne overvinne Haukevinge da med en ravn som symbol? Som sagt er det like trolig at det er etter at Skyggen vant Trollokkrigene. Men hvis det er fakta noen steder for at det virkelig er etter at noen vant over Haukevinge skal jeg gi meg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Sauegjeteren wrote:
incanus wrote:Eg måtte nett sjekke det... Ca. 1000år, om det tilsvarer monumentet som er der i den "verkelege" verda. Det var eit monument for Artur Haukevinge.
Det var vel det de mente der ja, men hvem var det som kunne overvinne Haukevinge da med en ravn som symbol? Som sagt er det like trolig at det er etter at Skyggen vant Trollokkrigene. Men hvis det er fakta noen steder for at det virkelig er etter at noen vant over Haukevinge skal jeg gi meg.
Jeg er ganske sikker på at det står ganske tydelig i boka. Men er ikke sikker, og vet ikke om det som står er noe mer enn antagelsene til Loial...
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Som sagt, eg sjekka.
http://encyclopaedia-wot.org:8008/books/tgh/ch13.html
http://encyclopaedia-wot.org:8008/books/tgh/ch16.html
As they ride on, they see that it is the monument, only now it is a monument to a Shadowspawn victory, with ravens killing a hawk and Trolloc symbols
Ravna er eit symbol for skyggen, hauken for Haukevinge.
Post Reply