Elementært, kjære Morten.Morten wrote:"The sweetness of victory and the bitterness of defeat are alike a knife of dreams."
Seierens sødme og nederlagets bitterhet er som ... ja, hva da? En kniv (laget) av drømmer? En drømmenes kniv?
Det henspeiles her på det faktum at både seierens sødme og nederlagets bitterhet i like stor grad er "like nyttige som en kniv av drømmer" -- de er illusjoner, og ikke følgelig ikke virkelige. Det er litt vanskelig å si før neste og siste bok kommer ut og har blitt finlest, men hvis vi kan våge oss på en radikal -- og antakeligvis forhastet og feilaktig -- tolkning, kan man gjette på at lite av det som foregår i boka er som det synes; alt er bare "smoke and mirrors". Kanskje noe overdrevet, kanskje, men dog.
Ser man på tidligere WoT-titler, ser man at det svært sjelden har vært snakk om håndfaste, virkelige konsepter: The Fires of Heaven, The Shadow Rising, Lord of Chaos (omdiskutert, men jeg bekjenner meg til den tolkning at LoC ikke er annet enn en strategi), og at denne trenden blir klarere jo lenger ut i serien vi kommer: Path of Daggers, Crown of Swords, Winter's Heart, Crossroads of Twilight, Knife of Dreams.
Derfor bør ikke tittelen bli "Drømmekniven", eller andre variasjoner over bestemt form entall, men heller ubestemt form, siden det her er snakk om en metafor, eller simil(i?)e; En Kniv av Drøm slår meg umiddelbart som det beste, selv om det er en tanke for sent til at jeg kan tenke nøyere over det. (Eller lese annet enn de første postene i denne tråden, for den saks skyld.