Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Ja - tror nok de har gjort om bittelitt nå. Man får et halvt ekstrapoeng for 2. års realfag, og 1 ekstrapoeng for 3. års fag. Fint system det, synes jeg. Tåpelig at man får samme uttelling for 2 bi og 3 bi, for eksempel.
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Med andre ord søker dei som tek nøyaktig same fag som eg gjorde med nøyaktig same karakterar som meg med 0,05 høgare karaktersnitt no ettersom 3MX plutseleg tel eit heilt ekstrapoeng? Urettvist! Hadde eg hatt ork til det skulle eg saksøkt utdanningsdepartementet.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Rambomons
Hengiven
Hengiven

Post by Rambomons »

Jeg har hatt 2MX, 3MX, 2FY, 3FY og 2KJ
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Rambomons wrote:Jeg har hatt 2MX, 3MX, 2FY, 3FY og 2KJ
Sett bort frå 2KJ hadde eg det same, og eg sat att med 7 fordjupnings- og realfagspoeng. Stemmer det at det er maksgrensa, eller har eg høyrd feil?
Rambomons
Hengiven
Hengiven

Post by Rambomons »

Da er nok det maksgrensa, men da er det litt rart at jeg har fått 5.5 poeng. Jeg kom nå i hvert fall inn, så det betyr nå egentlig ikke noe. Hvis jeg ikke ombestemmer og vil gå noe som gjør at jeg trenger 1,5 poeng til...
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Maksgrensa er høyere enn det, jeg fikk 7.5 poeng, den er vel 10 kanskje?

Uansett, både jeg og de andre adminsene har feilberegnet karakterpoengene våre. Kan noen forklare hvordan karakterpoengene regnes ut og hva de baserer seg på?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Er det ikkje avgangskarakterer i alle fag (dvs, karakteren du fekk om våren i fag som du kunne ha slutta med og/eller slutta med det året) delt på antal karakterar, pluss fordjupningspoeng og realfagspoeng (der 1 poeng = +0,1 på snittet ditt). Såvidt eg har skjønt det spelar eksamenskarakterar inn som ein likeverdig karakter med den du har i standpunkt, den kjem ikkje i tillegg til den. Med andre ord, har du til dømes 4 i norsk på grunnkurs og får 5 på eksamen blir norskkarakteren frå grunnkurs som ein nyttar i utrekninga (5+4)/2=4,5.

Slik har i alle fall eg skjønt det. Det kan dog både vere endra i ettertid, og ha vore feil.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Eivind wrote:Maksgrensa er høyere enn det, jeg fikk 7.5 poeng, den er vel 10 kanskje?
OK, då har eg sikkert høyrd feil.
Eivind wrote:Uansett, både jeg og de andre adminsene har feilberegnet karakterpoengene våre. Kan noen forklare hvordan karakterpoengene regnes ut og hva de baserer seg på?
Stemmer det Loki seier. I dei faga ein hadde eksamen er det snittet av dei to karakterane ein skal bruke. Det stemte iallfall når eg rekna ut mitt snitt akkurat no...
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Det var slik jeg hadde skjønt det og, men jeg fikk 62.2 poeng isteden for 62.5 jeg hadde beregnet. Stefan og Simen hadde differanse på 0.1 og 0.4 hvis jeg ikke tar helt feil, og så vidt jeg husker har vi fått 20 tellende karakterer alle sammen, men hvis det var en karakter til som tellte, så forklarer ikke det de forskjellige differansene vi har fått. Jeg får undersøke dette i morgen.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Med de tidligere realfagspoengene, kunne man maks få 8 poeng, altså 4 fordypningspoeng og fire realfagspoeng (2MX/MZ + 2KJ + 2FY + 2BI + 3MX/MZ + 3KJ + 2FY + 2BI = 4)

Etter at man får ett poeng for tredjeårets realfag, kan man få 10 som Eivind sier.

Vi admins hadde også forstått det slik at utregningene skulle foregå slik som er blitt sagt her. Kom inn på Handelshøyskolen med god margin, så spiller egentlig ingen rolle, men greit å vite korrekt regnemåte.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Jeg har nå sjekket vitnemålet mitt, og ført alt inn i excel. Der ender jeg på 62.5 poeng. NTNU har regnet ut 62.2. Hvis ikke jeg er utrolig dum, så kan jeg ikke se annet enn at de har regnet feil. Her har de sikkert latt Dragvoll ha ansvar for utregningen, min nåværende Campus :roll:

Nei, nå har Simen kontrollregnet, og jeg vil nå sende inn en klage til NTNU om at de har beregnet poengsummen min feil. Håpløst.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Dere har kommet inn, har dere ikke noe bedre å gjøre? For å ikke nevne og kaste bort tiden til opptaktskontoret, som sikkert også har viktige saker å ta seg av.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

På tysk årsstudium ja, 2. valget. Men nå viste det seg at grunnen var at tyskkarakterene i 3. klasse slås sammen :roll:
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Mener du standpunkt og eksamenskarakteren? Eller får dere karakter i muntlig og skriftlig nå for tia?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kjetil wrote:Dere har kommet inn, har dere ikke noe bedre å gjøre?
Er det ein dårleg valgt aktivitet for oss å diskutere noko som du meinar er bortkasta, er det ein desto dårlegare valgt aktivitet for deg å påpeike at dette er ein aktivitet som er bortkasta.

Eg lider heldigvis ikkje under nokon fikse idèr om kva som er god bruk av tid og kva som ikkje er det, så eg er fullstendig fri til å påpeike at du kastar bort tida di. Og i motsetning til oss så gjer du det på noko som du sjølv anser som bortkasta.

Gratulerar.
Post Reply