Kaosets Herre

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Det sier seg vel egentlig selv, hvem som er kaosets herre
Spoiler
Det må være Rand. KoD, bekrefter det når Mazrim Taim utaler: la kaosets herre rå, når han går med på å la Aes Sedaier binne til seg Asha'maner. Dette er som vi vet etter ordre fra Rand.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Når gav Rand ordre om noe slikt? Eneste orderen jeg husker Rand har gitt anngående AS er at de skal holde seg unna.

Dette holder vel heller ikke vann om Taim er en DF.
Last edited by Kjetil on Wed Sep 13, 2006 12:36, edited 1 time in total.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Han kom med eit tilbod til Salidar-gjengen om at dei kunne binde 47 Asha'manar (Knife of Dreams, kapittel 23), men om han har hatt noko kontakt med Det Svarte Tårnet kan eg ikkje hugse.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nå, jeg mener fortsatt at Lord of Chaos er Den Mørkeste, og at det med "Let the Lord of Chaos rule" menes at man skal spre kaos blant "Lysets styrker" for slik å styrke Mørkets sak. For hvis man går ut fra at Taim sender 47 Mørkefrende-Asha'maner for å bindes til Aes Sedaier, får Mørket nok en gjeng med femtekolonister hos de som skal kjempe for Lyset under Tarmon Gai'don...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Nå er det en stund siden jeg leste boka, men..
Terje wrote:Tidligere i denne tråden diskuterte vi hva som mentes med Kaosets Herre. Jeg mente (og mener) at det refererer til Skyggens/de Fortaptes forsøk på å spre splittelse og kaos i Lystes rekker, for slik å svekke motstanden.
Jeg er nesten helt enig med deg her. Bortsett fra at Skyggens forsøk på å spre kaos for å svekke motstanderen ikke er "Kaosets Herre", men "Kaoset". Kaosets Herre mener jeg er Rand. Joda, Den Mørkeste styrer Kaoset, men det er Rand som er dets Herre. "La Kaosets Herre rule", sa DO, og da tror jeg ikke han mente at Demandred \ andre undersåtter skulle sørge for at planene gikk som de skulle, men at de skulle sørge for at Rand skapte kaos. Og det gjør han jo.
I tillegg har vi jo sett mange tegn på at Skyggen "hjelper" Rand: F.eks hjalp Moridin ham mot Sammael. Ikke bare fordi Moridin ville bli kvitt en rival, men også fordi han hadde ordrer om å la Kaosets Herre rule. Jeg tviler ikke på at Moridin holder nøye kontroll med Rand, og kunne drept ham på et blunk om han ville.
Og Rand famler i blinde og skaper kaos.


Teorien rundt Demandreds oppdrag vil jeg ikke legge meg borti. Men jeg må få påpeke èn ting om BF: Her har RJ dummet seg skikkelig ut, og det overrasker meg at jeg ikke har sett noen nevne dette før. For det er jo bare tull:

BF brenner liksom bort tråder fra mønsteret. Det vil ikke bare si at de ikke eksisterer, men at de aldri har eksistert heller. Da kan man for eksempel trekker frem Rahvin som et sted RJ ikke holder seg til sine egne regler:

Rand brente bort Rahvin fra Mønsteret med BF. Matt, Aviendha og Asmo levde opp igjen fra de døde, akkurat som de skulle. Men det er mange punkter hvor ting ikke stemmer overens:

- Når Rahvins tråd brenner bort fra Mønsteret, har han som nevnt aldri eksistert. Det er ikke bare handlingene hans som ikke er lenger, men hele mannen. Men Rand husker ham, Demandred husker ham osv. Dette blir feil. Har aldri eksistert, skal man heller ikke huske ham.

- Morgase. Når Rahvin ble brent bort, skulle hun vært tilbake på Andors trone. Men også hun husker ham, og de av handlingene hans som berørte henne, berører henne fortsatt.
Og: Rand og de andre tror Rahvin har drept Morgase. Når Rahvin ble brent bort, og hun ikke er der, så skulle de ihvertfall skjønt at Rahvin ikke drepte henne, når hun ikke kommer tilbake som Matt, Avi og Asmo.

Og så videre.. Og det er ikke bare rundt Rahvin det ikke stemmer.

Det er jo bare tull..
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg tror du kanskje overvurderer Bannblusset, Lothar. For Bannbluss fjerner ikke et menneskes tråd fra Vevet fullstendig; et svakt Bannbluss fjerner kanskje de siste sekudene fra et menneskes liv, mens et større Bannbluss antakeligvis kan fjerne nærmere en time. Så det er ingenting unaturlig at folk husker Rahvin og at konsekvensene av (de fleste) handlingene hans fortsatt har betydning etter at han er død. Greit nok, han ble drept med to av de største Bannblussene vi har sett så langt i serien, men likevel var det bare den siste timen eller noe sånt av livet hans some ble borte...

Det ulogiske i Bannblussene, og da særlig i Rahvins tilfelle, er at tilsynelatende store hendelser som Matt og Aviendhas død blir reversert, men at mindre hendelser, som Rands jakt på Rahvin gjennom palasset i Caemlyn, ikke blir reversert. Hadde disse siste blitt reverserte, hadde jo ikke Rahvin blitt drept, men hadde han ikke blitt drept, ville Rand ha jaka ham ned og drept ham, og så videre og så videre.

Dette er vel såvidt det jeg, med mine nokså begrensa kunnskaper innen realfag, mener å huske at tidsreiseparadokset består i: Dersom du lager ei tidsmaskin kan du i teorien dra tilbake i tid og drepe f.eks. Hitler, men hvis du drepte ham, ville han ikke gjort alt det han er berykta for i dag, og du ville derfor antakeligvis ikke dratt tilbake i tid for å drepe ham, og så videre...

Så dersom man tar kompleksiteten i dette inn i beregningene, synes jeg ikke RJ har gjort så verst en jobb.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Greit nok, han [Rahvin] ble drept med to av de største Bannblussene vi har sett så langt i serien, men likevel var det bare den siste timen eller noe sånt av livet hans some ble borte...
Var det ikkje berre eitt bannbluss? Nynaeve sendte berre eld, som var so varm ho kunne lage den. Men det var no berre ein detalj, og ikkje noko spesielt viktig...

Lothar:
Som Terje seier, so har du misforstått korleis bannbluss virker. Det brenn ikkje bort heile tråden, berre litt av enden. Kor mykje som vert brent bort avheng av kor kraftig bannblusset er.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Terje wrote:Dette er vel såvidt det jeg, med mine nokså begrensa kunnskaper innen realfag, mener å huske at tidsreiseparadokset består i: Dersom du lager ei tidsmaskin kan du i teorien dra tilbake i tid og drepe f.eks. Hitler, men hvis du drepte ham, ville han ikke gjort alt det han er berykta for i dag, og du ville derfor antakeligvis ikke dratt tilbake i tid for å drepe ham, og så videre...
Hvis du drepte ham før han gjorde det han var beryktet for, ja. Hvis du drepte ham.. la oss si da han var to år.. ville gjerningene hans blitt ugjorte, og du det er vel motivet for å drepe ham også.
Hadde du drepte moren før hun fødte ham, ville det aldri vært noen Adolf Hitler.

En veldig interresant problemstilling Terje. Hvis man hadde reist tilbake i tid og drept ham da han var f.eks. to, hva ville skjedd? Jo, du hadde allikevel reist tilbake i tid og drept ham. Drapet skjer jo da før du lever (noe jeg ikke kan tenke meg til hva vil bety :P ) Men Adolf Hitler ville allikevel vært død i en alder av to år, hans gjerninger ville vært ugjorte og verden ville vært annerledes. Folks liv hadde vært annerledes.

Nå blir det veldig off-topic her, men hva tror du \ dere andre hadde skjedd hvis man først reise tilbake i tiden og drepte ham, for så å reise tilbake igjen og forhindre deg selv i å drepe ham? :P

[Btw, angående bannblusset bøyer jeg meg, selv om jeg fortsatt mener jeg har rett..]
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Lothar wrote:[Btw, angående bannblusset bøyer jeg meg, selv om jeg fortsatt mener jeg har rett..]
Wotmania FAQ wrote:The channeller has to be strong in the One Power for it to be of any use or work at all. Moiraine can only remove a few seconds from the Pattern, as she explains to Rand:

"When anything is destroyed with balefire, it ceases to exist before the moment of its destruction, like a thread that burns away from where the flame touched it. The greater the power of the balefire, the further back in time it ceases to exist. The strongest I can manage will remove only a few seconds from the Pattern. You are much stronger…With a sa 'angreal like Callandor, you could annihilate a city with balefire. The Pattern could be disrupted for years to come. Who can say that the weave would even remain centered on you, ta'veren as you are, until it settled down?”

- The Fires of Heaven, Gateways
Robert Jordan i blogen sin wrote:Remember that the more balefire is used, the further back the target's thread is burned out of the pattern.
creutzfeldt
Hengiven
Hengiven
Posts: 126
Joined: Fri Sep 22, 2006 17:35

Post by creutzfeldt »

Terje wrote: Det ulogiske i Bannblussene, og da særlig i Rahvins tilfelle, er at tilsynelatende store hendelser som Matt og Aviendhas død blir reversert, men at mindre hendelser, som Rands jakt på Rahvin gjennom palasset i Caemlyn, ikke blir reversert. Hadde disse siste blitt reverserte, hadde jo ikke Rahvin blitt drept, men hadde han ikke blitt drept, ville Rand ha jaka ham ned og drept ham, og så videre og så videre.
Etter at Rand har drepe Rahvin, brukar han balefire til å drepa Myrddraal og Trolloc'ar og - det virkar som det er dette som forårsakar at bl.a. Matt og Aviendha overlever.
Not daring to hope or think, he channeled. Shafts of balefire leaped from his hands as fast
as he could weave them, narrower than his little finger, precise and cut off as soon as they struck.
They, were much less powerful than the one he had used against Rahvin at the end, than any he
had used against Rahvin, but he could not risk one slicing through to those trapped in the center
of all those Trollocs. It made little difference. The first-struck Myrddraal seemed to reverse
colors, become a whiteclad black shape, then it was drifting motes that vanished as its horse fled
madly. Trollocs, Myrddraal, every one that turned toward him went the same, and then he began
carving into the backs of those still facing the other way, so a continuous haze of sparkling dust
seemed to fill the air, renewed as it evaporated.
They could not stand against that. Bestial cries of rage turned to howls of fear, and they
fled in every direction except toward him. He saw one Myrddraal try to turn them and be
trampled under, rider and horse, but the rest spurred their animals away.
Rand let them go. He was busy staring at the veiled Aiel bursting out of their encirclement
with spears and heavy-bladed knives. It was one of them carrying the banner; Aiel did not carry
banners, but this one, a bit of red headband showing beneath his shoufa, did. There were battles
going on down some of the streets leading from the plaza, too. Aiel against Trollocs. Townsfolk
against Trollocs. Even armored men in the uniform of the Queen's Guards against Trollocs.
Apparently some who were willing to kill a queen could not stomach Trollocs. Rand only barely
noticed, though. He was searching through the Aiel.
There. A woman in a white blouse, one hand holding up her bulky skirts as she slashed at
a fleeing Trolloc with a short .."knife; an instant later flames enveloped the bear-snouted figure.
"Aviendha!" Rand did not know he was running until he shouted. "Aviendha!"
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Incanus: Ja, ok :P
Det ulogiske da, blir at hvis bare en liten bit av Rahvins liv, rett før han døde, blir brent bort, så: Vil de huske ham som en Fortapt og huske at alt det han gjorde i Caemlyn, men de skal ikke kunne huske at de jakten på \ kjempet mot han og at de drepte ham. Bare tull..

creutzfeldt wrote:Etter at Rand har drepe Rahvin, brukar han balefire til å drepa Myrddraal og Trolloc'ar og - det virkar som det er dette som forårsakar at bl.a. Matt og Aviendha overlever.
Nei.. Det blir bare dumt.. Og uansett om dette stemmer, så har vi fortsatt Rands jakt på ham i palasset.
Post Reply