Hvor dro Verin? (Stjålet fra theoryland.com - Callandor)

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Hvor dro Verin? (Stjålet fra theoryland.com - Callandor)

Post by Ceres »

På Theoryland.com ligger det for tida en teori - skrevet av veteranen Callandor - om hvor Verin dro i slutten av KoD. Det hun sa var at hun var til større hjelp for Rand på et annet sted. Hvor?

Callandor tar for seg ulike steder Verin kan tenkes å være, og hvorfor hun ikke er der, og sitter igjen med to, tre gjennværende muligheter. Jeg synes teorien var fin, men har ikke lest over alle svarene han har fått enda. Han oppsummerer med at enten så:

1.) Har Verin dradd for å oppsøke Grenseland-armeen i Andor for å knytte de nordre landene tettere til Rand. Den beste grunnen for dette argumentet er at den siste samtalen Rand og de andre har - der Verin er med - går ut på å binde sør-vest til nord-øst. Øst er allerede godt kontrollert av Rand, men nord er mer diffust. Callandor binder også Hurin opp til denne teorien ved å vise til sitater fra tDR der han sier han drar til Shienar for å fortelle om Rand, og videre fra sitater om undring omkring uroligheter i grenselandene like i etterkant av steinens fall. Hurin har også på et tidspunkt lovet Verin at dersom hun trenger ham er det bare å sende ord om det, så kommer han. Dette - sammen med RJs svar på et "ukentlig spørsmål" om vi noen sinne får se Hurin igjen - og svaret er "ja, og vi får allerede høre rykter om hva han driver på med" (fritt gjennfortalt) - tyder på at Hurin muligens er med grenselandsarmeen i Andor som vil finne Rand. Callandor mener dette er den mest sannsynlige teorien på hvor Verin skulle.

2.) Den nest mest sannsynlige teorien er at Verin skulle til det Hvite Tårnet for enten å:
a) finne og bringe Hornet til Mat (ev. til Rand)
b) bringe tårnet til Rands unnsetning i den siste striden.
Dette siste er vanskelig å forsvare ettersom tårnet fortsatt er splittet, og Elaida fortsatt er amyrlin i Tar Valon.

3.) Det Svarte Tårnet for å drepe Mazrim Taim.



Hva synes dere?
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg liker ikke Callandor jeg, så pessimistisk :) Tenker jeg leser KoD igjen, og teorien hans på engelsk før jeg tar stilling til teorien uansett.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

1) Kan godt vere. Når det gjeld kva Rj har sagt om Hurin, so har Wotmania ei liste over alle QotW i FAQen sin:
Week 5 Question: Will Hurin the Sniffer return in any of the remaining books? Please? We miss him. Could you share some insight as to why you decided not to use him after The Great Hunt?

Robert Jordan Answers: He'll turn up again. He hasn't reappeared earlier because the part he had to play was a sidelight to the main story. You should be able to glean some of what he was doing, what effect he and the news he brought was having, from the news that came out of the Borderlands in the books following The Dragon Reborn, though.
Det høyrest ut som eit veldig sannsynleg alternativ, i alle tilfelle.

2a) Med mindre Mat sin død i Caemlyn har gjort at han ikkje lenger er linka til Hornet (ein heilt annan diskusjon), so er det vel ingen grunn til å ta det med til Rand, då det berre er Mat som kan bruke det...

Men Hornet vil truleg vere viktig, so eg ser på det som nesten like sannsynleg som alternativ 1.

b)Ser ikkje heilt for meg korleis ho kan vere i stand til det. Den jobben ligg nok hjå Egwene.

3) Tvilsamt. Taim vil få gjennomgå av Logain & co, kanskje med hjelp av Pevara, Tarna og ho tredje som eg ikkje hugser kva heiter.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

incanus wrote:1) Kan godt vere. Når det gjeld kva Rj har sagt om Hurin, so har Wotmania ei liste over alle QotW i FAQen sin:
Week 5 Question: Will Hurin the Sniffer return in any of the remaining books? Please? We miss him. Could you share some insight as to why you decided not to use him after The Great Hunt?

Robert Jordan Answers: He'll turn up again. He hasn't reappeared earlier because the part he had to play was a sidelight to the main story. You should be able to glean some of what he was doing, what effect he and the news he brought was having, from the news that came out of the Borderlands in the books following The Dragon Reborn, though.
Det høyrest ut som eit veldig sannsynleg alternativ, i alle tilfelle.
Ja, dette er det samme sitatet som Callandor bruker.
Incanus wrote:
2a) Med mindre Mat sin død i Caemlyn har gjort at han ikkje lenger er linka til Hornet (ein heilt annan diskusjon), so er det vel ingen grunn til å ta det med til Rand, då det berre er Mat som kan bruke det...

Men Hornet vil truleg vere viktig, so eg ser på det som nesten like sannsynleg som alternativ 1.
I Caemlyn? Men inca, da! :P

Og når jeg skrev Rand i parantes så mente jeg at Verin godt kunne ta det med til Rand i og med at hun sansynligvis ikke vet hvor Mat befinner seg. Slik at Rand kunne bringe det til Mat.

Og ja - hvorvidt Mats død har brudt forbindelsen hans til hornet er en annen - dog interessant - diskusjon.
Incanus wrote:
b)Ser ikkje heilt for meg korleis ho kan vere i stand til det. Den jobben ligg nok hjå Egwene.

3) Tvilsamt. Taim vil få gjennomgå av Logain & co, kanskje med hjelp av Pevara, Tarna og ho tredje som eg ikkje hugser kva heiter.
Dette, samt at det nok er høyst problematisk å få drept Taim av flere grunner...
Urban tilværelse
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ceres wrote:Ja, dette er det samme sitatet som Callandor bruker.
Ja, eg såg det etter at eg hadde posta...
Ceres wrote:I Caemlyn? Men inca, da! :P
Rykter om at Morgase er død => Rand vert forbanna => Glir til Caemlyn (etter litt bråk med Lanfear) => Rahvin har diverse feller klare => Mat steikt av lyn. Tenkte du kanskje på henginga i Rhuidean eller siklet frå mørkehundane i Rhuidean? Var han heilt død i dei tilfella?
Ceres wrote:Og når jeg skrev Rand i parantes så mente jeg at Verin godt kunne ta det med til Rand i og med at hun sansynligvis ikke vet hvor Mat befinner seg. Slik at Rand kunne bringe det til Mat.
Slik ja, det var ikkje ein dum tankegang. Då gav det plutseleg meir meining å ta det med til Rand...
Ceres wrote:Dette, samt at det nok er høyst problematisk å få drept Taim av flere grunner...
Det vil det nok vere ja...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det er sant, ja. Jeg tenkte bare på Rhuidean for øyeblikket. Men som sagt - døinga til Mat er en annen diskusjon. :)
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Av de alternativene der, holder jeg #1 for å være mest sannsynlig, dog mest på grunn av eliminasjonsmetoden.

Tårnet er som sagt Egwenes oppgave; hadde Egwene bare vært en bifigur kunne dette ha vært mer sannsynlig, men i og med at hun er mildt sagt sentral, må hun nok ta seg av dette selv.

Hornet? Tja. Ser ikke helt for meg Verin som løpegutt (selv om hun sikkert kunne ha fungert som dette, dersom hun måtte).

Og Taim er, som det har blitt påpekt, blir nok oppgava til Logain et al. Dessuten kan jeg ikke komme på noen forbindelse mellom Verin og Det svarte tårnet som kunne få hanne til å plutselig dra dit...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Terje wrote:Av de alternativene der, holder jeg #1 for å være mest sannsynlig, dog mest på grunn av eliminasjonsmetoden.

Tårnet er som sagt Egwenes oppgave; hadde Egwene bare vært en bifigur kunne dette ha vært mer sannsynlig, men i og med at hun er mildt sagt sentral, må hun nok ta seg av dette selv.

Hornet? Tja. Ser ikke helt for meg Verin som løpegutt (selv om hun sikkert kunne ha fungert som dette, dersom hun måtte).

Og Taim er, som det har blitt påpekt, blir nok oppgava til Logain et al. Dessuten kan jeg ikke komme på noen forbindelse mellom Verin og Det svarte tårnet som kunne få hanne til å plutselig dra dit...
Grunnen til at Det Svarte Tårnet står på lista er at det hører med i samtalen like før Verins avreise. Og i og med at det er det minst sannsynlige er det jo mulig at det er nettopp dit Verin skal - hun dukker jo opp der man minst venter det...
Urban tilværelse
Two Socks
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 17
Joined: Sat Sep 16, 2006 22:07
Location: The wanderer

Post by Two Socks »

Ceres skrev:
I Caemlyn? Men inca, da!
Rykter om at Morgase er død => Rand vert forbanna => Glir til Caemlyn (etter litt bråk med Lanfear) => Rahvin har diverse feller klare => Mat steikt av lyn. Tenkte du kanskje på henginga i Rhuidean eller siklet frå mørkehundane i Rhuidean? Var han heilt død i dei tilfella?
Når han ble hengt i rhuidean er vel faktisk den eneste gangen han har død.
Ved hjelp av Bannblus raker du opp nettet og forandrer fortiden.
med andre ord har han jo faktisk ikke død. eneste som kan huske det sånn er Rand. blir vel litt sånn som Butterfly effect for de som har sett den filmen :D
dette er jo min teori da. mulig jeg tar feil
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Two socks wrote:Når han ble hengt i rhuidean er vel faktisk den eneste gangen han har død.
Han døydde visst ikkje då. Fann dette no, via Encyclopaedia WoT:
WoT FAQ wrote:Tim Kington reports that, when asked how long Mat had hung from the Tree of Life in Rhuidean, RJ replied, "Long enough to be almost dead" (emphasis mine)
Two Socks
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 17
Joined: Sat Sep 16, 2006 22:07
Location: The wanderer

Post by Two Socks »

nå skal jeg på ingen måte krangle med RJ :D
men Rand prøvde jo faktisk og gjennopplive ham.
han nektet og bruke kraften for og gjøre dette så han tok hjerte kompresjoner eller noe sånt.
så det kommer vel egentlig mer ann på hvordan man anser folk som døde. men jeg kan ikke se at han har vært død bortsett fra i rhuidean siden det i caemlyn og mørkehundene i rhidean faktisk ikke skjedde.
Rand forandra jo på det når han drepte mørkehundene og rahvin "før" de fikk drept ham.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Han var på kanten, pusta blant anna ikkje (i følgje Encyclopaedia WoT, eg hugser ikkje), men tydelegvis ikkje heilt død. Det kjem vel kanskje an på -- som du seier -- kva krav ein har for å vere død. Ceres kunne sikkert sagt noko meir om dette.

Elles er det jo rett det du seier om bannblusset, men problemet ligg i det Aelfinnane at Mat ville gjere: To die, and live again.

Om han ikkje døydde som følgje av henginga, må det anten vere episoden i Caemlyn eller ein annan episode, som ikkje har hendt endå. Ser dog ingen grunn til at det ikkje skulle vere bannblusset, då det som skjedde var at han fyrst døydde, men so vart det gjort om, han levde igjen.

Denne diskusjonen har forresten ingenting med det opprinnelege temaet til tråden å gjere...
Two Socks
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 17
Joined: Sat Sep 16, 2006 22:07
Location: The wanderer

Post by Two Socks »

oj. hehe. det har du visst rett i. men la meg da komme med mine meninger på hva verin skulle.

1. den mest logiske av disse alternativene er jo at hun har dratt til grenselandene. rand trenger jo alle han kan få, spesielt grensefolket, og det er jo viden kjent at han ikke er elsket. der vil nok verin hjelpe med tanke på at hun er aes sedai ja og de er høyt respektert i grenselandene.

2. a) hornet vil nok egwene klare og dra til matt eller matt kommer og henter det selv. har ingen tiltro på at verin skulle dra det med til rand for jeg er ganske sikker på at hun veit han ikke trenger det.
b) tårnet er det fint lite verin kan gjøre med siden det er elaida som styrer og det tror jeg verin er fullstendig klar over.

3. mulig hun tenkte på og dra for og drepe mazrim taim men det er det nok logain som gjør.

personlig tror jeg ikke det er noen av disse alternativene. jeg har tenkt mye på dette og jeg tror ikke det er dette hun har i planene.
er jo selfølgelig mulig jeg tar feil da men.
jeg har ingen klare meninger med hvor hun skulle dra men jeg tror ikke det er noen av disse tre alternativene.
gleder meg til neste bok kommer ut på norsk så jeg kan finne ut :D
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Synes å huske fra "the Dragon Reborn", at det er kun Siuan og Verin som vet hvor Hornet er. Så da synes det for meg som om dette er måten Hornet vil komme seg til den siste strid på, at Verin henter det.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Two Socks wrote: gleder meg til neste bok kommer ut på norsk så jeg kan finne ut :D
har ikke noe med diskusjonen å gjøre det jeg sier nå men jeg sier det likevel. IKKE vent til boken kommer på norsk!:P viss er like gal va å vente som meg kommer du til å lese den på engelsk garantert.

å tilbake til diskusjonen.
jeg får si at punkt 1 å punkt 2a er mest sansynlig.
men jeg vil ikke sette meg for mye in i teorier, kan jo bli skuffet vis noe helt annet sjer:P
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Post Reply