Fain

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

I sommer tror jeg.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Jepp:
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?p=12264#12264

Edit: Jepp, den kjem til hausten.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Men on-topic. Fain er en kul kis.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg får stadig mer vann på mølla mi om at Machin Shin representerer en slags urkraft. Noen som kjemper mot Skyggen blir så ekstreme og så fanatiske, at det til slutt er umulig å skille dem fra det de kjemper mot. Slik hjelper de Skyggen samtidig som de kjemper mot den.

Siste indisie:
"en gammel ting, en gammel venn, en gammel fiende."
- Aginor om smitten i Matt, Verdens Øye kapittel 50.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Falya
Hengiven
Hengiven
Posts: 148
Joined: Mon Apr 03, 2006 17:40
Location: Asker

Teori

Post by Falya »

Ved begynnelsen av serien kunne vi se at Padan Fain faktisk hatet den mørkeste og ved at Rand, Perrin og Matt ikke akkurat gjorde det lett for ham og få til hans "lille oppdrag" steg raseriet mot dem. Dette ble senere rettet mot Rand ettersom han skulle vise seg å være den gjenfødte dragen. Samtidig blirRand lovt i første bok at hvis han vender over til den mørke side skal han stå øverst over alle andre, med unntak av den mørkeste. "De onde" har hele tiden spilt på det å få hatet frem i Rand. Dette ved å såre de han står nærmest. Den Røde tråden mellom Rand og nåvernde Mordeth er at de begge føler hat, men Mordeth på en annen måte enn Rand. Rand har lovet at han skulle hevne alle døde som kjempet ved mot de onde, mens Moreth har fått det inn med babygrøt av den mørkeste og har følgere. Rand har samtidig hatt en god oppvekst hos Tam Al'Thor der han har lært viktige etiske leveregler og medmennesklighet. Dette er god byggesteiner som legger veien videre for hvordan han kommer til å bli. Vi får blandt annet ikke høre så mye om fortiden til Padan Fain. Hva som har skjedd før Tvilligelvene og der historien begynner vet vi ikke ennå, men jeg tror det hatet mot Rand som får ham til å bli sterkere. Og det at han ville bli berørt av smitten eller har kvittet seg med den på noen som helst måte tror jeg ikke er tilfelle for denne fyren ettersom han vokser og blir sterkere ved onskapens gift. Men man skal ikke se bort ifra at det er noe som vet hvordan det går an og rense smitten vekk fra sadin, men jeg tror ikke det er Mordeth.

Siste stid nærmer seg og det skulle ikke forundre meg om Rand og han kommer til å stå ansikt til ansikt før alt ender. Hvem vet hva utfallet kommer til å bli?
Ajah!
Hengiven
Hengiven
Posts: 135
Joined: Fri Nov 18, 2005 23:33

Hmm...

Post by Ajah! »

Men man skal ikke se bort ifra at det er noe som vet hvordan det går an og rense smitten vekk fra sadin, men jeg tror ikke det er Mordeth.
Det skule vel strengt tatt ikke være nødvendig å skrive i teori-forumet med spoilere, men siden du antakeligvis ikke har lest Winter's Heart,
Spoiler
der Rand og Nynaeve renser saidin med disse digre sa'angrealene som jeg ikke husker hva heter,
så bør du vel ikke lese alt som står rundt omkring her inne heller...

EDIT: men så er det jo en stund siden dette ble skrevet...
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Choedan Kal heiter dei.
pdragon
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sat May 20, 2006 21:09
Location: Ålesund

Post by pdragon »

fain som nae`blis??er jeg helt på jordet nå el.?? :P
Pain is just weakness leaving the body
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Høres slik ut, hvor har du det fra?
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Hva med at Fain kan gjøre noe med Machin Shin for eksempel? Han kunne jo faktisk kontollere den i ehmehmehm:?... Den Store Jakten tror jeg det var. Da fikk han den jo til å stenge veien for Rand og de andre. Det kan jo ha noe med at kraften hans er veldig lik den, kanskje han kan kvitte seg med den også? Eller kanskje få Rand til å bruke den mot den Mørkeste i den Siste Striden?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
pdragon
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sat May 20, 2006 21:09
Location: Ålesund

Post by pdragon »

Kjetil wrote:Høres slik ut, hvor har du det fra?
bare et innfall,men det er vel ikke bankers at DO vil velge en av de fortapte som nae`blis?go fain GO!! :twisted:
Pain is just weakness leaving the body
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

pdragon wrote:
Kjetil wrote:Høres slik ut, hvor har du det fra?
bare et innfall,men det er vel ikke bankers at DO vil velge en av de fortapte som nae`blis?go fain GO!! :twisted:
Hvor langt har du lest?
LoC
Moridin er Nea'blis fra LoC og utover.
pdragon
Hengiven
Hengiven
Posts: 142
Joined: Sat May 20, 2006 21:09
Location: Ålesund

Post by pdragon »

hvor i LoC står dette???begynner å lure på om jeg har lest meg blind :lol:
Pain is just weakness leaving the body
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det står ikkje i LoC, då Moridin ikkje vert introdusert før i Sverdkronen.
creutzfeldt
Hengiven
Hengiven
Posts: 126
Joined: Fri Sep 22, 2006 17:35

Post by creutzfeldt »

ACoS
"Moridin is Nae'blis." The girl's voice was calm and cold and arrogant. "The Great Lord has decided it is time for you
to serve the Nae'blis, too." - Meiner det er Cyndane som seier dette - som saman med Moghedien oppsøkjer Graendal..
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Post Reply