Slutten på tEotW

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Slutten på tEotW

Post by Kjetil »

Jeg bladde litt rundt i slutten på tEoTW
His mother’s lips trembled. Tears trickled down her cheeks; each one burned him like acid. “The Lord of the Grave is stronger than he once was, my son,” she said. “His reach is longer. The Father of Lies has a honeyed tongue for unwary souls. My son. My only, darling son. I would spare you if I could, but he is my master, now, his whim, the law of my existence. I can but obey him, and grovel for his favor. Only you can free me. Please, my son. Please help me. Help me. Help me! PLEASE!”

The wail ripped out of her as barefaced Fades, pale and eyeless, closed round. Her clothes ripped away in their bloodless hands, hands that wielded pincers and clamps and things that stung and burned and whipped against her naked flesh. Her scream would not end.

Rand’s scream echoed hers. The void boiled in his mind. His sword was in his hand. Not the heron-mark blade, but a blade of light, a blade of the Light. Even as he raised it, a fiery white bolt shot from the point, as if the blade itself had reached out. It touched the nearest Fade, and blinding candescence filled the chamber, shining through the Halfmen like a candle through paper, burning through them, blinding his eyes to the scene.

From the midst of the brilliance, he heard a whisper. “Thank you, my son. The Light. The blessed Light.”

The flash faded, and he was alone in the chamber with Ba’alzamon. Ba’alzamon’s eyes burned like the Pit of Doom, but he shied back from the sword as if it truly were the Light itself. “Fool! You will destroy yourself! You cannot wield it so, not yet! Not until I teach you!”

“It is ended,” Rand said, and he swung the sword at Ba’alzamon’s black cord.
Jeg la spesielt merke til disse setningene.
His sword was in his hand. Not the heron-mark blade, but a blade
of light, a blade of the Light.
Ba’alzamon’s eyes burned like the Pit of Doom, but he shied back from the sword as if it truly were the Light itself.
Kan Rand ha brukt en annen kraft enn Saidin? En motsettning til The Dark Ones True Power.
Han var jo ikke helt seg selv, i kampen mot Aginor, Trollocene og Myrdralene i Tarwins Gap, eller mot Ishy. Mye mer avansert enn han er i de neste bøkene.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Trudde saidin og saidar var motsetninga til DO sin kraft eg, men er ikkje sikker.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det er det da ikke :)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Han brukte kraften fra verdensøyet. Altså ren saidin. Uten smitten.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det var det jeg og trodde ei stund. Men hvorfor lager han da et sverd av Lyset? Senere lager han alltid sverdet av flammer. Og hvorfor kan han bruke det så mye kraftigere enn han kan i bok 2?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Han brukte nok rein saidin frå Verdsauget. Det kan vere at Auget fungerte litt på same måte som angreal, at det lot han handtere større mengder av Krafta, i tilllegg til at den var rein, men har ingen hint som kan tyde på det.

Alt han gjer med Krafta på dette tidspunktet er heilt instinktivt, og det kan vere at på grunn av den kvite "lina" som forbandt fyrst Aginor og seinare han sjølv med Verdsauget gjorde at han ubevisst forbandt den relativt ukjende krafta med kvitt lys, og dermed vart det ubevisst eit kvitt sverd av lys. At sverdet seinare er av eld, kan vere fordi han har vorte meir kjend med Krafta, og forbinder den kanskje meir med eld. Som han seier i Steinen i Rift, so treng han ikkje tenkje i det heile for å gjere ting med Eld, det berre kjem naturleg for han. Men det er berre ville spekulasjonar...

Og so har me den vetle tingen at Skaparen kanskje prata litt med han kort tid før, men det er sikkert ikkje relevant, og ein litt annan diskusjon.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Her tror jeg det er enda et punkt hvor RJ ikke helt følger reglene sine.
Jeg tror grunnen til at Rands bruk av Kraften er litt annerledes \ rar i bok1 er at RJ ikke helt hadde .. tenkt ut hva Kraften var og hvordan man brukte den. Nå er jeg en smule dårlig til å formulere meg, men det jeg mener med "hva Kraften var" er hva som skjer når du bruker den, om du skjønner. Er det likt magi? Spruter det flammer når Rand veiver med henne? Må han gjøre spesielle bevegelser for å .. fremkalle Kraften?

Når Rand bruker Kraften for å drepe trolloker under slaget i Tarwins Krøft, for eksempel. Der skraper han hendene på bakken, og jorden rister, osv. Det virker som RJ liksom er litt usikker på hvordan han skal gjøre det. Han ville ikke bevege seg rundt klisjèer som trollmannstaver, hvitt lys, formler osv. Så her bruker han "bevegelser".
Man ser også lignende tendenser når Moiraine bruker Kraften.

Det er først i bok 2, tGH, vi blir kjent med hvordan man bruker Kraften og hvordan den virker, da Egwene og Nynaeve læres opp. Her ser man at det er noe helt annet enn å skrape hendene sine på bakken. Det er tråder og veving, forskjellige mengder Kraft osv.

Tviler sterkt på at det snakk om den sanne kraften - da måtte han jo hatt tillatelse fra DO, og det hadde han ikke.
Last edited by Lothar on Sun Nov 26, 2006 16:38, edited 2 times in total.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg tviler på at Robert Jordan sliksom skulle ha brukt 25 år på å tenke fram Tidshjulet før han skrev Verdens Øye, men at han samtidig skulle ha glemt sånne grunnleggende ting som dette.

Er mer plausibel forklaring, i alle fall i mine øyne, er at Rand ikke har filla peiling på hva han driver med -- som incanus sa, alt er intuitivt -- og at han derfor gjør det mer keitete enn han egentlig trenger. Hva angår vevemetoden hans i Tarvins Kløft, vil jeg trekke paralleller til en senere utlegging av forskjellene på veveteknikkene til Aes Sedaier og aielenes Vise. Førstnevnte er ofte svært opptatt av håndbevegelser og sånne ting, mens sistnevnte i større grad er i stand til å veve uten å vifte så mye med hendene -- de visualiserer heller mer.

Slik blir altså veving av Kraften en mental øvelse, men en mental øvelse som er så komplisert at de aller fleste må benytte seg av håndbevegelser for å få det til skikkelig.

Alle abnormaliteter i Tarwins Kløft og ved Verdensøyet kan dermed enten forklares gjennom bruken av den ubesudla saidin i Verdensøyet, eller gjennom Rands komplette uvitenhet om hva han holdt på med.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Altså, han dreper Aginor og Ishy, og han har ikke snøring på hva han egentlig driver med, og dette klarer han kun på grunn av at kraften er ren, men Aginor og Ishy brukte jo også en ren kraft, så Rand har jo ikke noe overtak der.

Nå kan jo alle Asha'menn drikke av en ren kraft, så det vil si at alle Asha'menn kan drepe Forsakens da? Rand var jo ikke veldig utviklet på det tidspunket, enhver Asha'mann er da sterkere enn han var?
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

Fleste Ashamaner er jo langt svakere enn Rand, så det betviles.

Kanskje Verdens Øye virket litt som en Ter'Angreal? Eller at Skaperen var med på laget?(Betviles)Det kan jo godt ha noe med Ta'Veren å gjøre.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

De er langt sterkere enn hva Rand var der.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Terje: Det er ikke bare Rand det gjelder.
Man ser også lignende tendenser når Moiraine bruker Kraften.
At han har brukt 25 år på å tenke ut serien er ikke noe argument. Han kan jo plutselig ha kommet på denne originale formen for "magi" som Kraften er og måten den brukes på. Strømmer og vever og det der..
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Han bruker jo tross alt opp all den Saidin som var lagra i verdens øye. Det at Rand kunne bruke det i så stor grad ville med andre ord si at hvis Aginor eller Balthamel hadde fått fatt i verdens øye så ville de kunne brukt kraften mye mer effektivt. Jeg tror Verdens øye fungerte på mange måter som en ter'angreal.


Men et spørsmål, hvem er stemmen han hører i Tarwins gap som sier "Ikke ennå" eller noe? Er det skaperen?
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ninin wrote:Men et spørsmål, hvem er stemmen han hører i Tarwins gap som sier "Ikke ennå" eller noe? Er det skaperen?
Ingen veit sikkert, men at det er Skaparen er den vanlegaste teorien trur eg.

Redigert: RJ sa RAFO om dette.
http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=59
http://www.wotmania.com/wotmessageboard ... eID=101647
Post Reply