Ringskrømt/sorte riddere

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Mayorearth wrote:Enhver fantasy-fan skal ha lest RH/Lotr.
Som Faile seier, det var ein merkeleg (men neppe uvanleg) påstand. Kva er det som gjer at du føler du er i ein posisjon der du kan definere kva andre menneske skal ha lese før dei kan omtale seg sjølv som fans av ein bestemt litterær sjanger? (Har du ei doktorgrad i litteraturvitskap eller noko slikt, kanskje?) Å vere fan av noko betyr egentleg berre at ein likar det veldig godt og antakeleg er ganske engasjert i det. Ein kan då meget vel ha lese eit hundretals fantasybøker og like brorparten veldig godt og vere veldig engasjert i sjangeren utan å ha lese noko som helst av Tolkien, utan at du skal kunne komme og nekte ein å kalle seg fantasy-fan av den grunn.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Leste Ringenes Herre for noen år siden, tre ganger ble det etterhvert. Etter den tid har jeg fordøyd ganske mye fantasy, og leser fortsatt en god del. Jeg er en fantasy-fan, men det faktum at jeg har lest Ringenes Herre har ingenting med det å gjøre. Kjøpte Ringenes Herre på engelsk, men orket ikke å lese den ferdig, fordi den er så mye dårligere enn det mye annet som er ute. Ringenes Herre har bare en historisk betydning.
Mayorearth
Sitter
Sitter

Post by Mayorearth »

Leste RH som tiåring. På en uke. Ergo er den ikke for tjukk, men kjedelig og dårligere kan nok diskuteres.

Angående å ha lest den og fantasy fan så er det min mening og nei, jeg er ikke litterær professor (blæh, det høres kjedelig ut).
Faile wrote: Tilbake til topic, eller mer, avblåse topic. Noen burde kanskje stenge tråden, for spørsmålet er vel strengt tatt besvart.
Enig, der spørsmålet er besvart. Selvom det var jeg som kommenterte at han burde vite det...
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Litt tilbake på off-topic, men er det noen her som synes RH er dårlig? Selfølgelig trenger du ikke å ha lest boken for å være fantasy-fan, men seriøst det er det beste jeg har lest. Har bare lest den norske utgaven så aner ikke hvordan den engelske utgaven er, men jeg personelig har ikke lest noe som er bedre.

Går ut i fra at det at du (Kjetil) har lest bedre ikke betyr at du synes den er dårlig?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Mayorearth i store deler av sitt utsagn, men jeg ville formulert det slik:

Enhver belest fantasy skal ha lest Ringenes Herre.

Greit nok at man kan ha lest en masse annet som kanskje er tilnærmet like bra, men jeg tror ikke RH er å komme utenom hvis man skal kunne kalle seg belest innenfor sjangeren.

Og RH er best på engelsk IMO. Men nå synes jeg alle bøker (forresten det meste av medier ) er best på engelsk.

Jeg synes også at denne tråden burde stenges. Det er en grunn til at vi har to RH-tråder på Andre Bøker.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Jo, jeg synes Ringes Herre er kjedelig, ville aldri lest den igjen nå.

(Ikke dårlig, men kjedelig.)
Post Reply