Ringenes Herre II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Er det noko galt i det, då?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ikke hvis du er konservativ, går jeg ut fra, eller hvis du har et kunstsyn som sammenfaller med dette. Men hvis men hverken er konservativ eller mener at kunst kun skal være virkelighetsflukt, er det heller ikke noe i veien med at man gir uttrykk for det.

Sett fra dette siste ståstedet blir spredningen av en ikke-reflektiv ideologi uønsket, og potensielt skadelig for samfunnet. Eller reaksjonær. Mens det refleksive synet kan bli sett på av de konservative som samfunnsundergravende femtekolonnistvirksomhet, nihilisme, og sånne ting. Da er det bare naturlig at de gir uttykk for dette, for om ikke nødvendigvis å overtale de andre om at de tar feil, så i alle fall for å hjelpe likesinnende til å formulere ideene sine. Eller noe sånt.

*sett inn mer habermasiansk diskursnonsens her*
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg har ingen problem med fyrens uttalelsar om Tolkien. Eg har dog heller ingen problem med Tolkiens uttelsar som han siterar. Føler ikkje det er ein enten-eller-situasjon.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:Føler ikkje det er ein enten-eller-situasjon.
Det er vel egentlig sant om det aller meste. Både-og er stort sett mer presist enn enten-eller...
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Med andre ord er me begge veldig Ole Brumm-tenkende menneske, og fyren ville antakeleg skjelt oss ut for fote saman med Tolkien og gjengen.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Nja, med "både-og" tenkte jeg mer på det at jeg har forståelse for både Tolkien og Moorcock, enn at jeg har noen sånn stor forkjærlighet for kosete og trøstete fantasy. Eller noe sånt. (Det er alltid like vanskelig for meg å finne ut hva det egentlig var jeg mente med noe jeg sa. Uncanny.)

Men: Var det andre enn meg som fikk noen "Hamsun-disser-Ibsen"-vibber her? Den "nye" generasjonen fantasyforfattere rakker ned på den foregående og den foregåendes samtidige dispipler? Slike literære fadermord får en jo følelsen av at er ganske populære, ja nesten obligatoriske...
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Lothair Mantelar wrote:
Jeg legger også merke til at det er full planlegging av ovenfornevnte mesterverk. Er det noen andre som tror at Jackson kan lage en dritgod filmatisering av "The Hobbit"?
Jackson sluttet å lage gode filmer for lenge siden. Jeg håper filmselskapet innser dette og skaffer seg noen nye.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Eh, når begynte han å lage dårlige filmer (eller ikke gode om du vil)?

Etter RH skulle jeg tro du mener, men han har bare laget King Kong etter det.

Her er en link til hva han har laget/skal lage.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Jeg har aldri vært serlig fornøyd med filmene hans. Ringenes herre passerte såvidt, men vart ekstremt skuffet over at de ikke hadde med Tom Bombadil :cry:. King Kong var ikke en bra film, personlig så synes jeg at førsteutgaven av den filmen var bedre og den er fra 1920 eller noe.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jackson lager fantastiske filmer. RH-filmene var veldig fine, og greit, Tom Bombadil er tøff, men er ikke vesentlig for handlingen. King Kong var heller ingen dårlig film. Omgivelsene var fantastiske og hele filmen er kjempetøff!!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

davram bashere wrote:Jackson sluttet å lage gode filmer for lenge siden.
Å? Jeg har ikke sett noe særlig av det Jackson har laget før, men om jeg skal stole på en av mine tøffere lærere laget ikke Jackson særlig ekspesjonelle filmer før han fikk lagt sin ånd over Ringenes Herre.
Arrester meg om det er feil, men jeg vil helst stole på denne læreren ettersom han har lest og elsker Ringenes Herre.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

davram bashere wrote:Jeg har aldri vært serlig fornøyd med filmene hans. Ringenes herre passerte såvidt, men vart ekstremt skuffet over at de ikke hadde med Tom Bombadil :cry:. King Kong var ikke en bra film, personlig så synes jeg at førsteutgaven av den filmen var bedre og den er fra 1920 eller noe.
Tom Bombadil har ikke noe i en filmatisering av RH å gjøre. Han er ikke essensiell for plottet på noen som helst måte, og han kommer ikke med nye momenter. Faktisk ville han ha ødelagt filmen for mennesker som ikke har lest boka, siden filmskaperne prøver å overbevise dem om at Ringen er totalt ond på alle måter - og så plutselig dukker det opp en person som ikke lar seg affisere i den minste grad.

Jeg likte King Kong. Det eneste ankepunktet mitt er at den var for lang og at den brukte for lang tid på å bygge seg opp (disse henger i sammen). PJ lagde en majestetisk film som for meg står som et symbol på Film med stor F.

Braindead og Forgotten Silver er forresten gode filmer, så jeg skjønner meg ikke på deg i det hele tatt, davram
:P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

davram bashere wrote: Arrester meg om det er feil, men jeg vil helst stole på denne læreren ettersom han har lest og elsker Ringenes Herre.
Jeg har også lest og elsker Ringenes Herre og jeg mener at filmene ikke var spesielt bra, men så skal det også sies at mine meninger skjeldent samenfaller med de til normale personer.

Og til deg Lothair Mantelar; inimellom forstår jeg meg ikke på meg selv heller.
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Selv likte jeg filmene veldig godt. Men om vi snakker om Jackson tror jeg min lærer nevnte noe om at han elsket Ringenes Herre lenge før filmene var planlagt, og at han ble skuffet når han hørte hvem som skulle regissere. Helt til han så filmen. Så min konklusjon (med god hjelp av herr Lærer) blir da at Jackson lagde dårlige filmer før, men Ringenes Herre ga ham magiske evner. For både Ringenes Herre og King Kong er i følge meg meget gode filmer.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

Hils herr Lærer fra meg og si at han har god littterær smak, men ikke på filmer.

PS: Hver er Peder Jenssen og Lilly
Post Reply