Tråden for kvinnelige problemer av ymse art II
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Nei, faktisk var det en filmreferanse, men dog såpass langt unna gjennomsnittposterens filmvalg her på forumet at jeg ikke egentlig tenkte noen ville ta den... Sikter til en samtale mellom Darcy, Elizabeth og Miss Bingley i Pride and Prejudice-bbc-serien. Spørsmålet de diskuterer er hva som gjør en kvinne verdt tittelen "achieved."
Selv mener jeg man er mann når man tar ansvar for mer enn seg selv. Det trenger ikke være familie, men det kan være så enkelt som å lede eller sitte i styret i en forening, i et parti, være i ledelsen på jobben...
Andre forslag?
Selv mener jeg man er mann når man tar ansvar for mer enn seg selv. Det trenger ikke være familie, men det kan være så enkelt som å lede eller sitte i styret i en forening, i et parti, være i ledelsen på jobben...
Andre forslag?
Urban tilværelse
Men er vi her Mann, som i et eksemplar voksent hankjønn, eller Mann, som i et ekte stykke mannfolk?
Om det er sistnevnte, har jeg akkurat lovet å holde meg til teorien om at man ikke er mann før man kan strikke, sy og lage mat. En teori jeg liker veldig godt.
Om det er sistnevnte, har jeg akkurat lovet å holde meg til teorien om at man ikke er mann før man kan strikke, sy og lage mat. En teori jeg liker veldig godt.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Men det mellom øra er alltid mer enn det mellom beina, siden det mellom beina ikke veier mange kiloene. (Ceres kan sikkert de spesifikke tallene.)Stine wrote:når de klarer å overbevise om at de har mer mellom øra enn mellom beina.
Ellers er dette en dårlig definisjon, også, siden alle hankjønn alltid tenker med det andre hodet, uansett hva vi måtte finne på å si.
Og personlig, selv om jeg innbiller meg at jeg har en god del mer mellom de proverbiale ørene enn mellom de ditto beina, ville jeg aldri finne på å kalle meg "mann". Alt for barnslig for det. Og det er de aller fleste andre guttene jeg kjenner også. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg bare kjenner studenter.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Kanskje... Men med andre ord, ingen definisjon på mann, ikke merkelig egentlig...
Uansett er jeg overrasket at gutta her er klare nok i toppen til å godta at de ikke er menn. Syns det blir for sprøtt at 15årige gutter tror de er menn. Dere er vel litt eldre enn 15 også tror jeg...
Uansett er jeg overrasket at gutta her er klare nok i toppen til å godta at de ikke er menn. Syns det blir for sprøtt at 15årige gutter tror de er menn. Dere er vel litt eldre enn 15 også tror jeg...
Som vann til tørst strupe
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Må vel si jeg ofte har oppfattet det omvent jeg da...
Men mannen skal jo beskytte jenta da, tross i at jenter ikke vill bli beskytta.
vis man hører på gutter, de koselige gutter sier,"Kom og hils på jenta mi." Sånne duster sier. " Kom og hils på dama mi."
Personlig syns jeg det siste nesten er nedsettende. Siden de gutta sjeldent har mye respekt for jentene.
Men tror det kommer litt fra da vi var primitive, at mannen skulle beskytte kvinnen. Personlig ser jeg på jente som noe mer sårbart. Mens kvinne/dame er noe sterkere og mer selvstendig.
Gutten kan da ikke beskytte noe som ikke vil bli beskyttet? Men til syvende og sist tror jeg jeg ville ha foretrekki sterkt å bli kalt jente, vet at mora mi foretrekker at pappa kaller henne jente.
Kanskje de voksne damene føler seg yngre da?
Men dette er en 15år gammel jentes synspunkt da...
Men mannen skal jo beskytte jenta da, tross i at jenter ikke vill bli beskytta.
vis man hører på gutter, de koselige gutter sier,"Kom og hils på jenta mi." Sånne duster sier. " Kom og hils på dama mi."
Personlig syns jeg det siste nesten er nedsettende. Siden de gutta sjeldent har mye respekt for jentene.
Men tror det kommer litt fra da vi var primitive, at mannen skulle beskytte kvinnen. Personlig ser jeg på jente som noe mer sårbart. Mens kvinne/dame er noe sterkere og mer selvstendig.
Gutten kan da ikke beskytte noe som ikke vil bli beskyttet? Men til syvende og sist tror jeg jeg ville ha foretrekki sterkt å bli kalt jente, vet at mora mi foretrekker at pappa kaller henne jente.
Kanskje de voksne damene føler seg yngre da?
Men dette er en 15år gammel jentes synspunkt da...
Som vann til tørst strupe
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Det har vel ikke bare med dusthet å gjøre, men også språket i det området. Selv synes jeg det er mer naturlig å ha "dame" enn "jente". Det kommer seg også an på tonefallet i setningen, og den allestedsværende "situasjonen". Mulig du anser "dama mi" som mer nedsettende fordi det vel ofte virker som at de nedre samfunnslag bruker det til fordel for "jenta mi". Og da, da er tonefallet avgjørende.Sånne duster sier. " Kom og hils på dama mi."
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.