"Spoiler KoD" Taim

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Vil no seie at ein er litt smågal når ein høyrer stemma til ein annan person i skallen. Og han har attpåtil vore død i nokre tiår. :lol:
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
rand al'thore
Soldat
Soldat
Posts: 50
Joined: Tue Apr 25, 2006 16:48
Location: sørlandet

Post by rand al'thore »

jaja, kan jeg jo være enig i, men tror ikke det med stemmen har noe med smitten å gjøre, tror det har mer med det å være Dragen
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Er vel kanskje ei blanding. Han er den gjenfødte Lews, men han har også Leda større mengder av Krafta, noko ein ikkje gjekk ustraffa frå før Rand fiksa litt diverse. :wink:
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

rand al'thore wrote:jaja, kan jeg jo være enig i, men tror ikke det med stemmen har noe med smitten å gjøre, tror det har mer med det å være Dragen
Alle som leder Kraften over tid og får saidins smitte i seg hører stemmer. Det var noe av det første Cadsuane spurte Rand om, og som kjent har jo hun vært borti noen menn som kan lede.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Tror ikke alle hører stemmer, har du noe mer håndfast enn det Cadsuane sa? Skulle tro man kan bli gal på forskjellige måter.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Jeg tror heller ikke at alle hører stemmer, men det virker jo som om Lews Therin er relativt gal fra begynnelsen av (altså når Rand først begynner å høre ham), og at det ikke nødvendigvis er stemmer som har forårsaket det... Resten vet vi vel ingenting om.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Vi har vel ingen dokumentasjon som tyder på at Lews Therin eller de 300 våpenbrødrene ble gale før han beseiret DO ved Shayol Ghul. Det var ved DOs motangrep at saidin ble smittet og mannlige ledere før eller senere ble gale. Hvorvidt Therin hørte stemmer i hodet før eller etter DO smittet kilden, vet vi ikke.

Innvendingen er Cadsuanes spørsmål til Rand om han hørte stemmer i hodet. Å slå fast at dette skyldes hennes tidligere gjørende med smittede menn er, som Sauegjeteren bedyrer, nærliggende å tro, men det kan også være at hun har dypere kjennskap til Dragen enn det vi vet. Hun er tross alt en besynderlig kunnskapsrik dame.

Selv har jeg alltid trodd at galskapen som smitten forårsaker og de "symptomene" som Dragen opplever er adskilte. I bøkene kommer det ganske klart fram at Dragen har èn sjel i mønsteret som blir spunnet ut i forskjellige karakterer, som Lews og Rand, og at mønsteret av en eller annen grunn "tilllater" dem å konversere med hverandre.

Selv om "samtalene" mellom Lews og Rand ofte bærer preg av galskap fra Lews' side, tror jeg de skiller seg ut fra vanlige mannlige smittede lederes stemmer i hode i varighet, samt at det tross alt en gang i blant kommer noe fornuftig ut av Lews. I tillegg, og viktigst, står han frem som en egen person, med troverdige kunnskaper om det livet han levde i AoL. Med andre ord: han dokumenterer selv at han har et levd liv og er en virkelig person som supplerer Rand med informasjon Rand ikke kunne fått annensteds fra enn gjennom nettopp Lews inni hodet hans.

Samlet mener jeg at denne stemmen Rand har i hodet skiller seg fra andre gale lederes, og dermed må være noe utover det andre galninger hører.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Enig med forrige taler. Rands stemme, altså LTT, er helt adskilt fra galskapen forårsaket av saidin. Dette bekrefter vel til en vis grad Semirhage i KoD. Han er dragen og deler sjel med LTT. Men om det er noe bedre er vel så... Må nok enes med Semirhage der.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Har ikke Lews Therin en gang selv sagt til Rand at han vil ha Rand ut av hodet hans!?!
Manbearpig
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Vi har vel ingen dokumentasjon som tyder på at Lews Therin eller de 300 våpenbrødrene ble gale før han beseiret DO ved Shayol Ghul. Det var ved DOs motangrep at saidin ble smittet og mannlige ledere før eller senere ble gale. Hvorvidt Therin hørte stemmer i hodet før eller etter DO smittet kilden, vet vi ikke.
Mener å huske og ha lest at LTT og hans hundre ble gale med en gang, mens andre menn ble gale over tid.
Last edited by Kjetil on Thu Jul 12, 2007 19:06, edited 1 time in total.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Du hugser rett Kjetil. For å bekrefte det du og Stefan sa:
The Strike on Shayol Ghul wrote:But that was not the only result, of course. Instead, there was the counterstroke from the Dark One at the moment of sealing, and saidin itself was tainted. Lews Therin and the sixty-eight survivors of the Hundred Companions went insane on the instant. Within days they were leaving trails of death and destruction in their paths. By the time the taint on saidin was discovered, hundreds more male Aes Sedai had been driven mad, and what remained of civilization after the war itself had fallen into chaos. Even informing all the remaining sane male Aes Sedai of the danger was now impossible. That fateful day at Shayol Ghul ended the war, and began the Breaking of the World.
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven
Posts: 147
Joined: Tue Jul 10, 2007 19:56
Location: Stavanger

Post by Pedron Naill »

stefan_hoy wrote:Vi har vel ingen dokumentasjon som tyder på at Lews Therin eller de 300 våpenbrødrene ble gale før han beseiret DO ved Shayol Ghul.

var det ikke bare 100 våpenbrødre, nærmere bestemt 113 (før de gikk til angrep)??

etter angrepet var de vel nærmere 70 igjen... (de blei CRAZY :P )
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Jo, feil av meg. Faen..
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

http://www.theoryland.com/theories.php? ... &theo=2761

Interessant teori om Taim, for de som fortsatt bryr seg:)
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Du har rett. Det der var faktsk veldig intresangt og det virker mulig så jeg er litt enig i den teorien eller iallefal teoretisk sett.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Post Reply