Faile wrote:en ting jeg har tenkt på; (kanskje dette har vært diskutert før??) flere plasser har jeg lest om blodige hender(bla. mins syn, og engwenes drøm), og en a profetiene nevner at høyre forsvinner, mens venstre blir.
Hvis dette refererer til profetisitatet under, har du ikke misforstått?
Jeg mener at "falters" betyr omtrent det samme som "feiler", mens "strays" i denne konteksten nok betyr at venstrehånda også vil feile (en pil som "strays", bommer...).
*And it shall come to pass, in the days when the Dark Hunt rides, when the right hand falters and the left hand strays, that mankind shall come to the Crossroads of Twilight and all that is, all that was, and all that will be shall balance on the point of a sword, while the winds of the Shadow grow."*
mulig at rand vil miste høyre hånda, og at dette, sammen med såret i sia, vil være "blodet hans på Shayol Ghul"
men godt mulig jeg er helt på jordet.

Jeg heller personlig mer mot at det er aielene som vil blø, siden disse profetiene ikke bør tolkes direkte.
Jeg har også sett enkelte teorier andre steder om at Mat vil miste et øye, enten fordi han har drømt det, eller fordi han er basert på Odin. Men slik jeg tolker dette, vil det at han "mister" et øye, ganske enkelt være en referanse til Odin, men at han ikke de facto vil miste et øye. Øyet er i min tolkning en metafor for at han må ofre noe for kunnskapen han fikk, og at dette offeret vil være minnene hans - som han altså har mista.
Odin ofret jo også øyet sitt for kunnskap, og minner kan jo sees på som "bilder for det indre øye", eller noe sånt...
Eh, la akkurat merke til at Incanus har kommentert det ontopic-e i denne posten før, så jeg vil bare avslutte med å si at jeg deler dette synet:
Men den profetien frå CoT, har nok ingenting med at Rand mister nokre hender. Den betyr: "medan den høgre handa vakler og den venstre går seg bort". Eller noko tilsvarande. Trur heller den snakker om at det er so mykje kaos, og styrkane til lyset ikkje klarer å organisere seg. Om det ikkje er noko heilt anna. Profeti-tolking er ikkje mi sterke side...
(Merknad til meg selv: les trådene skikkelig!

)