Den Mørkeste

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Mierin Eronaile wrote:
Mattrim Cauthon wrote:
Men vi må ikke krangle om slutten, for det er jo forfatteren som skriver den :wink:
..Eller en annen forfatter.
:(
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Slutten var skrevet relativt detaljert fra før, mener jeg å huske det har blitt sagt. Så den blir nok på høyde med resten av serien. Jeg vil tro resten av boka også blir det, siden jeg antar at Harriet følger opp ganske godt som redaktør, eller hva det nå er hun er.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Sauegjeteren wrote:Slutten var skrevet relativt detaljert fra før, mener jeg å huske det har blitt sagt. Så den blir nok på høyde med resten av serien. Jeg vil tro resten av boka også blir det, siden jeg antar at Harriet følger opp ganske godt som redaktør, eller hva det nå er hun er.
Ja, tror det har blitt sagt at han hadde masser av notater, lydopptak og manuskripter, så den blir sikkert bra! Gleder meg skikkelig! Når er det den kommer forresten?
lolzi
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Post by Mattrim Cauthon »

Vet ikke, men jeg håper den kommer snart :)
Image
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ville ikke vært for optimistisk og venta det rett over jul, tror jeg. Det er et relativt omfattende verk, og jeg mener faktisk å ha hørt 2012 et sted. Det står inne på sidene her et sted, gjør det ikke?

Endra: Ifølge Dragonmount kan vi visst håpe allerede til høsten igjen. Men som kyniker velger jeg å være tvilende. Jeg håper bare boka kommer.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

I følge framdriftsfeltet på heimesida til Brandon Sanderson, er han 73% ferdig med fyrste utkast. (Dette er sjølvsagt ikkje nøyaktig, han har berre satt 400 000 ord som ei mogeleg lengd, og rekner ut frå det. Den kan verte litt kortare, og den kan verte mykje lengre.)
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

3 år igjen med andre ord?
rand al'thore
Soldat
Soldat
Posts: 50
Joined: Tue Apr 25, 2006 16:48
Location: sørlandet

Post by rand al'thore »

1 år til den kommer på engesk og så 1 år til den kommer på norsk(det er ihvertfall fryktlig træge til å oversette de bøkene og det blir vel ikke akkurat bedre med den tykkelsen). han bruker vel ikke mer en noen månder på å skrive ferdig og så noen månder på å renskrive, så skal den vel gjennom hos harriet og en gang før den skjekkes for stavefeil, så det er vel ikke så usansynlig at de klarer å få den ut på høsten 2009 som de lover, håper ihvertfall ikke det
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Nå har de jo også vært på etterskudd med oversettelsen av bøkene. The Eye of the World ble jo utgitt på engelsk i 1990, mens den norske oversettelsen kom ikke før 6 år senere. De fortsatte med seks års forsinkelse fram til Dolkenes vei, der de endelig begynte å ta innpå igjen. Drømmenes kniv brukte de omlag et år på, fra den kom ut på engelsk til den kom på norsk. Såvidt jeg skjønner så var de heller ikke a jour før på den siste boka, og om de prioriterer denne her så går det vel relativt kjapt, selv om det selvsagt tar litt tid med ei såpass massiv bok.

Og om Morten hadde vært innom her av og til kunne han sikkert gitt mer utfyllende info. Ja, altså han som har oversatt de fire av de siste fem bøkene.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Åååh, savner Morten... Var så greit å ha noen som faktisk visste hvordan det gikk med alt mulig...

Morten, kom tilbake :D :D :D
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Post by Mattrim Cauthon »

Kunne han alt om WoT?
Image
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det er et såpass stort emne at jeg ikke engang er sikker på at RJ kunne alt i hodet, men joda, han hadde grei kontroll på mye, ikke minst mange ting utenom Tidshjulet.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Morten er han som oversetter WoT bøkene til norsk, i jallefall noen av dem, drep meg hvis jeg sa noe feil nå ;)
Som vann til tørst strupe
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Er ikke noe annet å gjøre enn å være tålmodig. Jo lengre tid det tar, jo bedre blir den. Det eneste dumme er jo at du glemmer alt før boka kommer .
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Torbjørn wrote:I følge framdriftsfeltet på heimesida til Brandon Sanderson, er han 73% ferdig med fyrste utkast. (Dette er sjølvsagt ikkje nøyaktig, han har berre satt 400 000 ord som ei mogeleg lengd, og rekner ut frå det. Den kan verte litt kortare, og den kan verte mykje lengre.)
Endelig noe å skrive nyhet om, utrolig at jeg husket hvordan man logget inn i admin-panelet :D
Post Reply