Saidin's Smitte

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Saidin's Smitte

Post by Mattrim Cauthon »

Angående at saidin er blitt renset av Rand i Bok 9 "Vinerens Hjerte" , tror jeg at saidin ikke blir smittet av Shai'tan når Rand sloss mot ham i Den Siste Strid.
Sidden det må jo være noe spesielt med Rand.
Og jeg har en teori om at Rand og Lews Therin er litt spesielle selv.
Det sies jo at det har vært hundrevis av Drager og Gjenødte Drager, men det kan jo hende at de andre ikke kalte seg for det samme.
Noen sier at Dragen ikke husker Den Gjenfødte Dragen som var før ham, men hvordan kan Den Gjenfødte Dragen huske Dragen Da?
Image
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Du bør kanskje sette dette i en sånn spoilersak? Tror ikke alle vet at saidin blir renset.
lolzi
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det står i retningslinjene til forumet at teoritråden forutsetter at alle bøker er lest i dette forumet. Slik unngår vi jo å lage teorier om ting som allerede har skjedd, osv. Så tekst uten spoilertag her er helt ålreit.

Når det gjelder om Rand er spesiell og så videre, så håper jeg igrunn litt på at Jordan har vært kynisk nok til å tenke at "dette skjer i en evig rundgang, du kan bare tro du slipper unna" og lar ting få fortsette som det er.

Når det er sagt, så er det faktisk flere tidsaldere der det er beskrevet som at saidin og saidar ikke har noen plass i samfunnet, rett og slett fordi det ikke finnes. Og det er jo ikke mer enn en Alder siden i de bøkene vi leser, at saidin ble smittet. Altså fem aldre imellom saidin blir renset og til den blir smittet igjen.

Det er nok langt mer komplekst enn at det er disse to tingene som foregår hele tiden, at det er en episk kamp med to tusen års mellomrom, så går det to tusen år imellom igjen. Og om så er, så er nok kampene av ulik karakter, før de gjentar seg igjen ved den sjuende alderen etter at noe har skjedd en gang.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Sauegjeteren wrote:Det står i retningslinjene til forumet at teoritråden forutsetter at alle bøker er lest i dette forumet. Slik unngår vi jo å lage teorier om ting som allerede har skjedd, osv. Så tekst uten spoilertag her er helt ålreit.
hehe, okei. Da trekker jeg det tilbake, og vurderer å lese reglene på nytt :)
lolzi
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Post by Mattrim Cauthon »

Ok, men jeg mente ikke at Rand setter en stopper for Tidshjulet's gang, jeg mente at han er litt mer spesiell enn de andre før ham... :wink:
Image
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Du hadde visst hikke, Mattrim, sån jeg slettet den andre posten din, der det sto nøyaktig det samme som i den første. Jeg elsker å ha mod-makt.

Det er jo nettopp det at Tidshjulet går, og at alt skjer om igjen, som er så spennende. Det er kun de små variasjonene som går igjen, og en livsstyrende kraft er vel ikke en liten variasjon. Jeg håper, som sagt, at det er lagt opp til at verden fortsetter som den har vært, litt bedre nå, men verre igjen seinere.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Jeg må si jeg synes det er veldig synd hvis en serie som heter tidshjulet, mister tidshjulet. Det er som om Ronny skulle slå Voldemort!!

Og på alle måter har jo Jordan lagt opp til den vanlige filosfiske sluttningen at Lyset ikke kan eksistere uten mørket. Det gode kan ikke eksistere uten det onde. At det må være en balangse. For hvis du fjerner alt mørke, vil det kun bli lys, ingen skygger og ingn konturer. Hvis du fjerner alt det onde vil ikke menneskene ha en fortsåelse for det gode. Hvis du aldri har opplevd noe vondt vil du altså heller ikke forstå når noe er godt. Dermed vil antagelig ikke skaperene overleve hvis den mørke forsvinner fordi de er en evig balangse hvor begge er avhengig av hverandre. Men kanskje klarer de å finne en mellomvei som ingen andre har forstått ennå.

Men får meg ikke til å tro at Rand er noe annet enn alle de andre dragene. Til syvende og sist er han bare en gutt som var født av de rette foreldrene til rett tid.
Som vann til tørst strupe
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Post by Mattrim Cauthon »

Ok, men ett spørsmål, Hvis Den Gjenfødte Dragen hører Dragen i hodet sitt, Hvorfor hører ikke Dragen, Den Gjenfødte Dragen før ham?
Image
rand al'thore
Soldat
Soldat
Posts: 50
Joined: Tue Apr 25, 2006 16:48
Location: sørlandet

Post by rand al'thore »

mener å huske at Lews Therin har snakket om "han andre" en gang, så det tolker jeg som at han og har hatt den forrige Dragen i hodet sitt, men husker ikke alt sånt helt så skal ikke si noe sikkert
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Post by Mattrim Cauthon »

Ok
Image
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

rand al'thore wrote:mener å huske at Lews Therin har snakket om "han andre" en gang, så det tolker jeg som at han og har hatt den forrige Dragen i hodet sitt, men husker ikke alt sånt helt så skal ikke si noe sikkert
Det er et par fenomen jeg vil fortelle deg om, og det er stor bokstav, og punktum. BRUK DEM..!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Hoy, Shallis! Er du blitt gammel og grinete veteran du også? :P

Store bokstaver er vel valgfritt(med mindre du er pet-aes sedaien til Kjetil, da har du ikke noe valg), men bruk av punktum er vel påbudt trur jeg.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Når alle dere andre stakk, tok jeg vil over den rollen ja :P Og klarer ikke kvitte meg med den selv om dere er tilbake... Hihi ;)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Post by Mattrim Cauthon »

Sisnera wrote:Jeg må si jeg synes det er veldig synd hvis en serie som heter tidshjulet, mister tidshjulet. Det er som om Ronny skulle slå Voldemort!!

Og på alle måter har jo Jordan lagt opp til den vanlige filosfiske sluttningen at Lyset ikke kan eksistere uten mørket. Det gode kan ikke eksistere uten det onde. At det må være en balangse. For hvis du fjerner alt mørke, vil det kun bli lys, ingen skygger og ingn konturer. Hvis du fjerner alt det onde vil ikke menneskene ha en fortsåelse for det gode. Hvis du aldri har opplevd noe vondt vil du altså heller ikke forstå når noe er godt. Dermed vil antagelig ikke skaperene overleve hvis den mørke forsvinner fordi de er en evig balangse hvor begge er avhengig av hverandre. Men kanskje klarer de å finne en mellomvei som ingen andre har forstått ennå.

Men får meg ikke til å tro at Rand er noe annet enn alle de andre dragene. Til syvende og sist er han bare en gutt som var født av de rette foreldrene til rett tid.

Jeg er enig i at selve Tidshjulet er noe av det beste med serien, synes bare Rand er så kul at jeg ikke kunne tro at han ikke var spesiell...
Image
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Når det gjelder stemmer i hodet så er jo det en bivirkning av smitten i saidin. Vi hører jo om at flere av mennene som bruker Kraften i serien hører stemmer i hodet etterhvert, og det er jo nettopp denne galskapen som gjorde at Lews Therins hundre ødela verden. Stemmene i hodet er den eller dem de har vært i tidligere liv, og vi kan trygt anta at Lews også hørte stemmer fra tidligere drager.

Endret: Og når det gjelder grammatikk så er det påbudt med stor bokstav etter punktum i norsk skriftspråk. Og Shallis er en knupp.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply