Småsaker

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Småsaker

Post by Merrilin »

For det første vil jeg si "Hei!" til alle sammen, ny bruker her, og stor fan!

19 år, har nå begynt å lese bøkene for 3. gan(leser på norsk), og har nå begynt å legge til noen kuriositeter, noen større enn andre.

Cadsuane = Den Svarte Ajah? Dette har mest rot i "Ung Vår", da hun ferder rundt med Aes Sedai'er som er Svarte, og prøver å drepe Lan og flere med han. (går utifra de fleste har lest denne boken)

Noal, han som er med Matt og gjengen, husker ikke etternavnet hans, har jeg en nokså sprø teori om! Kan dette være Jain Langsteg?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Re: Småsaker

Post by Torbjørn »

Merrilin wrote:Cadsuane = Den Svarte Ajah? Dette har mest rot i "Ung Vår", da hun ferder rundt med Aes Sedai'er som er Svarte, og prøver å drepe Lan og flere med han. (går utifra de fleste har lest denne boken)
Eg trur ikkje det, men eg har sett andre som har hatt teoriar om det.
Merrilin wrote: Noal, han som er med Matt og gjengen, husker ikke etternavnet hans, har jeg en nokså sprø teori om! Kan dette være Jain Langsteg?
Den teorien er ganske utbreidd trur eg, ikkje so veldig sprø. Det er mange ting som «passer», so eg ville ikkje vore overraska om det stemte.

Redigert: Og velkomen skal du vere!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Alltid herlig med nye medlemmer, så velkommen skal du være :D Hvis du føler får det kan du jo presentere deg i presentasjonstråden i småpratforumet vårt. :D

At Noal er Jain Longstride, hadde vært utrolig herlig...

Jeg er på gjenlesning, i syvende boka, og kan nesten ikke vente til han kommer med. Sitter liksom og lurer på når han faktisk kommer, for har helt glemt det :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Heihei, og velkommen! :D
Jeg og tror Noal er Jain Langsteg, såvidt jeg kan huske, er det mye som tyder på det.
Tviler mer på at Cadsuane er Svart Ajah, men hun har nok ikke helt rent mel i posen heller..
Kommer ikke Noal før i bok 9?
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Takker for velkomsthilsenene :)

Til deg som tviler, har du lest Ung Vår? Dersom du ikke har det, skjønner jeg bedre at du tviler, før jeg leste den, var jeg omtrent ikke inne på tanken engang, pga. alt det gode hun har gjort. Men da jeg leste Ung Vår, begynte jeg å tvile, vi vet vel alle at ingenting er som man tror i Tidshjulet :) Og derfor lurte jeg på om noen kunne avkrefte/bekrefte noe i denne sammenhengen.

Når det kommer til Noal, har jeg undersøkt litt nærmere. Var virkelig i ekstase da jeg tidligere idag fikk bitene til å falle på plass, jeg har alltid hatt følelsen av at Noal er mer en bare Noal. Så jeg slo opp på han i encyclopediaet for Tidshjulet, og her virker det bekreftet at han har skiftet navn fra Jain til Noal. Etternavnene er identiske, Chacin(?).

Videre er det flere ting som stemmer. Det første som slo meg var da jeg fant ut at Jain ikke var død, i likhet med aielene som klarte å overbringe beskjeden til kjeleflikkerne, overbragte Jain/Noal beskjeden til ogurene i Shangtai Lønnhage. Her kom han døden nær, etter å ha blitt utsatt for ekstrem tortur av Ba'alzamon. Men grunnet lønnhagens kraft fikk han sakte om sikkert livet tilbake. Dette er det siste noen har sett av Jain Chacin. Og vi vet fra før av at Noal bærer på store skader og skavanker, selv om han klarer seg utmerket til tross :) Dette med Ba'alzamon skjedde da han la ut på reisen til Pestlandet, sist gang ett levende menneske så han, dersom noen er forvirret.

En annen ting som slo meg, er at Noal stadig forteller Olver historier om fjerne land, merk Shara. Og det eneste menneske folk vet om som noengang har vært i mer en ymse kontakt med Shara, er nemling Jain Chacin/Langsteg.

Det som (nevnt tidligere) satte meg på sporet av å finne Noals virkelige identitet, var at han virker som en person som innehar altfor mye kunnskap om altfor mye til å være en hvem som helst. Vi vet at slike tilfeller er sjeldne hos RJ(R.I.P.).

Grunnen til at jeg syntes teorien var vill, er at jeg tidligere har sett på Jain som en legende, en som kun eksiterte i bøker. Men bitene passer da utrolig godt sammen i mine øyne, og ettersom flere andre har vært inne på ideen(på ingen måte noe sjokk:)) er den kanskje ikke så vill likevel...
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Jepp, jeg har lest Ung Vår, men det er lenge siden da. Tror fremdeles ikke Cadsuane er Svart Ajah, men kan hverken bekrefte eller avkrefte dette. Er kun mine egne tanker. Jeg tror og Cadsuane handler ut fra egne motiver, og disse motivene kan være vanskelig å tenke seg til. Cadsuane er Cadsuane.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Ja, tenker i akkurat like baner, Cadsuane er Cadsuane. Men det som virkelig fikk meg til å lure, var at Cadsuane virker så tett opptil reisefølge sitt, som om de reiste rundt med samme formål.
Og formålet til søsteren som prøvde å drepe Lan, og drepte Chachin's herre(Kandors konge) og hans sønn, samt datteren til Lans første elsker, var jo å utrydde alle som kunne tenkes å ha noe med saidin å gjøre. Hun var jo i følget med Cadsuane, og som sagt fikk jeg et inntrykk av at disse reiste sammen, med samme formål. Og man vet jo aldri med Cadsuane som sagt. Men det har altså ikke vært noen avkreftelse av dette?
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Selvfølgelig er det ingen avkreftelser på dette. Man skal jo faktisk ikke vite hvem som er Svart Ajah. Likevel tviler jeg STERKT på at Cadsuane er svart Ajah. Ingen i Svart Ajah har som mål å lære Rand å le og gråte? Hello..!

Men at hun kanskje ikke har samme mål som tårnet, eller alle andre Aes Sedaier er kanskje ikke så rart, men det hadde jo også Moiraine og Siuan.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det er nok ikkje umogleg at Noal og Jain er den same personen. Det er vel sagt at Jain Langstegs historier er omlag hundre år gamle, så i Randland-perspektiv er det slett ikkje umogleg, som sagt. No kan ein sjølvsagt spørje seg kvifor han har levd sopass over tida. Lønnhagen kan vere eit alternativ, likeeins med at han har fått nokre superkrefter av Den Mørkeste eller ein Fortapt, om det er ved eit uhell eller ikkje. Det kan også vere at han sjølv kan bruke saidin, og at han har fått ein forsenka aldringsprosess av det.

Eller så kan det sjølvsagt vere at det er ein etterkommar som har fått høyre historier ifrå gamle Jain. Sjølv eventyrarar formererer seg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Noal Charin skal være en slektning av Jain Charin - fetteren, tror jeg.

EDIT
Det var forresten Ishamael som torturerte (og narret?) ham.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Ishamael = Ba'alzamon, så ja, det var Ishamael som gjorde det.

Og når det gjaldt Cadsuane, det var slik "bekreftelser" jeg var ute etter, den som minnet meg på at hun skal lære han å le og gråte ;)
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

You are very welcome :D
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Ba`alzamon er et annet navn for Den Mørkeste. Ishamael brukte navnet da han angivelig var gal, men det gjør ham ikke til Shai`tan.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Ba'alzamon direkte oversatt er Mørkets Hjerte, og man TROR at dette er trollokenes navn på den Den Mørkeste, men dette er bare en konklusjon som er blitt trukket pga Mørkets Hjerte har samme "klang" som Den Mørkeste, men det har vel aldri vært noen direkte bekreftelse på at Ba'alzamon blir brukt av Den Mørkeste selv.
Slik jeg har forstått, er den eneste som vi vet bruker/har brukt Ba'alzamon som navn, Ishamael.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Flere karakterer i serien bruker Ba`alzamon om Den Mørkeste, og navnet har, etter hva jeg forstår av bøkene, vært brukt om Den Mørkeste i store deler av det som er kjent av verdenshistorien. Altså er Ba`alzamon ett av Den Mørkestes mange kallenavn, og det er nok slik Ishamael har blitt kjent med navnet også. For så å bruke det senere, da han utgir seg for å være Den Mørkeste.

Jeg mener bøkenes glossarer bekrefter dette, og sikkert også deler av teksten i bøkene. Jeg skal sjekke det når jeg kommer hjem fra skolen.

EDIT
Ut i fra kilder jeg fant på nettet ser det imidlertid ut som om du har rett. Der står det at Ba`alzamon var trollokenes navn på Ishamael. "De gode" misforsto dette, og trodde det var Den Mørkeste det ble referert til.
Post Reply