Fain

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Dessutan så hatar Fain DO intenst. Han hatar DO like mykje som han hatar Rand.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Så huska jeg feil da :P CoS da!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Shallis wrote:Hva med at Fain kan gjøre noe med Machin Shin for eksempel? Han kunne jo faktisk kontollere den i ehmehmehm:?... Den Store Jakten tror jeg det var. Da fikk han den jo til å stenge veien for Rand og de andre. Det kan jo ha noe med at kraften hans er veldig lik den, kanskje han kan kvitte seg med den også? Eller kanskje få Rand til å bruke den mot den Mørkeste i den Siste Striden?
Det godeste Fain vel gjorde, var at han på et eller annet vis blanda litt av essensen av seg selv med Machin Shin, slik at den også fikk deler av hans hat mot Rand. På grunn av dette søker den seg alltid mot ham når han er i eller ved en Port. (Forutsett at jeg husker rett; begynner å bli noen år sida sist...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Vi må da også huske på at i tillegg til kreftene Fain nå har, er også Mordeths intelligens på plass. For han må da ha vert en av sin tids mest geniale mennesker. Syk, skruppelløs? Ja!! Men også sylskarp.

Han er en mann (to?) å se opp for. Det er vel det som gjør han så **** kul!
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Terje wrote:Jeg får stadig mer vann på mølla mi om at Machin Shin representerer en slags urkraft. Noen som kjemper mot Skyggen blir så ekstreme og så fanatiske, at det til slutt er umulig å skille dem fra det de kjemper mot. Slik hjelper de Skyggen samtidig som de kjemper mot den.

Siste indisie:
"en gammel ting, en gammel venn, en gammel fiende."
- Aginor om smitten i Matt, Verdens Øye kapittel 50.
Vet jeg tar opp en veldig gammel tråd nå, men det jeg lurer på, er hvordan du blander Machin Shin sammen med Shadar Logoth's ondskap?
Slik jeg har forstått det, er Machin Shin en ondskap som har blitt avlet opp over tid i veiene, ett resultat av at veiene ble lagd av saidin, at Machin Shin rett og slett og saidins smitte i substans på en eller annet måte.

Og en annen ting som jeg syntes er merkelig, er hvorfor du trekker inn det Aginor sier om Matt's smitte, som er argument for at Machin Shin er en urkraft? Det er jo ikke samme kraften?

Er veldig sannsynlig at noe har gått meg hus forbi her, så opplys meg!:D
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Merrilin wrote:
Terje wrote:Jeg får stadig mer vann på mølla mi om at Machin Shin representerer en slags urkraft. Noen som kjemper mot Skyggen blir så ekstreme og så fanatiske, at det til slutt er umulig å skille dem fra det de kjemper mot. Slik hjelper de Skyggen samtidig som de kjemper mot den.

Siste indisie:
"en gammel ting, en gammel venn, en gammel fiende."
- Aginor om smitten i Matt, Verdens Øye kapittel 50.
Vet jeg tar opp en veldig gammel tråd nå, men det jeg lurer på, er hvordan du blander Machin Shin sammen med Shadar Logoth's ondskap?
Slik jeg har forstått det, er Machin Shin en ondskap som har blitt avlet opp over tid i veiene, ett resultat av at veiene ble lagd av saidin, at Machin Shin rett og slett og saidins smitte i substans på en eller annet måte.

Og en annen ting som jeg syntes er merkelig, er hvorfor du trekker inn det Aginor sier om Matt's smitte, som er argument for at Machin Shin er en urkraft? Det er jo ikke samme kraften?

Er veldig sannsynlig at noe har gått meg hus forbi her, så opplys meg!:D
Nå kan jo Padan Fain på en måte styre Machin Shin, og Padan Fain er jo Shadar Logoth så det synger etter, så noe har de kanskje med hverandre å gjøre...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Mja, jo, det er helt klart en mulighet at det finnes en connection mellom disse. Den styrkes jo at Rand bruker Shadar Logoth til å
Spoiler
rense saidin
.

En annen mulighet, som jeg heller mer mot, er at Fain rett og slett er mektigere enn Machin Shin. Fain er jo tross alt gjennomsyret av Shadar Logoths ondskap, og og fryktet av både trolloker og myrdraaler. Ikke vet jeg, men dersom Machin Shin er substansen til saidins smitte(mao. Den Mørkestes ondskap), er det jo mulig at han rett og slett er mektigere enn Machin Shin.

En annen ting er jo at han ikke påvirkes av Machin Shin på grunn av alle disse evnene han har fått av Den Mørkeste opp gjennom årene. Dette er heller ikke urimelig med tanke på at han kan styre Machin Shin.

Men den teorien om at Machin Shin er en gammel urkraft, kan den som skrev det(husker ikke hvem det var), gi meg en litt fyldigere begrunnelse for hvorfor du tror det, og eventuelt hvilke urkraft det er snakk om? Leita gjennom tråden, men fant ingenting tror jeg..
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg er sikker på at DO er sterkere enn Machin Shin, det betyr ikke at han kan styre den fordet, eller at den hører på han... Så syns ikke det har så mye å si, og uansett tviler jeg på at Fain er sterkere...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

hva med mashadar ligner veldig på machin shin er dere ikke enig? jeg mener begge er jo tåke aktige ting som dreper alt det kommer anig smertefult
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Akkurat det er jeg litt usikker på. Machin Shin er en slags "vind med stemmer i" som gjør ofrene sine galne..
Mashadar er en tåke som fortærer ofrene sine, så det er ikke så mye det samme, vertfall det inntrykket jeg har fått.

Når jeg skrev dette innlegget, fikk jeg en liten teori som jeg vil lufte..
Si at Machin Shin angriper selve sjelen til ofrene sine ? Og Padan Fain har mistet sin sjel gjennom alle sine forandringer og bedervelser.. Kan det være så enkelt ?
Da er det jo igjen gitt at både myrdraaler og trolloker har sjel, noe som jeg har absolutt ingen peiling på.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

men det kan jo være to delerav samme tåke ting da slik at nå som den ene er borte forsvinner den andre snart. og siden de er to like tåker så er det vel derfor han kan dra trykt gjennom veiene og styre tåkene til å angripe rand
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Mashadar er ei tåke, Machin Shin er ein vind. I tillegg er det ulike teoriar om opphavet deira. Eg kan ikkje tenkje meg at Mashadar sin «bortgang» vil ha nokon innverknad på Machin Shin.

Mashadar vart fødd av hatet og mistankjen innbyggjarane i Aridhol hadde mot det meste, spesielt mot skuggjen, etter at Mordeth hadde gjort sitt nokre år.

Machin Shin sitt opphav er usikkert, men ein vanleg teori er det er ein sideeffekt av smitta på saidin. Les meir her: http://wot.wikia.com/wiki/Machin_Shin#T ... _of_Origin

Tviler på at dei har mykje til felles, anna enn at ingen av dei er noko ein vil vere borti.

Akkurat kva som gjer at Fain kan styre Machin Shin skal eg ikkje seie, men han er noko heilt spesielt – rørt av den Mørkaste, miksa med Mordeth. Denne wikien nemner ein interessant teori: At Fain ikkje har fortalt Machin Shin at den skal jakte Rand, men at Machin Shin når den var borti Fain plukka opp hans tvang til å jakte på Rand.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

ja det er en mulighet.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

@elric:
Fint om du kan bruke store bokstaver i starten av setninger, det gjør det lettere å lese innleggene dine :)
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Er litt slurvete av meg men jeg skal prøve.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Post Reply