Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ulvebror
Soldat
Soldat
Posts: 31
Joined: Fri Feb 27, 2009 11:43
Location: Voss

Post by Ulvebror »

Har lest boka, men ikkje sett filmen. Kanskje eg skal ta meg ein tur på kino da, etter som det ser ut til at dekan likte den.
Dragen er gjenfødt!
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Moghedien:
Det som er så utrolig artig med det er at de har testet ut det som er beskrevet i boka seg, og det har vist seg at det har fungert. Deler av boka skal ha blitt brukt som grunnlagg for å hindre det.Eller i jallefall at politiet har fått bevist at det er mulig.

Eivind:
Alle de voldtektene var også med i boka. Og enda mer sex. Det sier litt om hvor syke egnkelte mennesker egentlig er.

Ulvebror:
Vannskelig å si om man liker filmen... den er ganske ekkel til tider. Men så er jeg litt pinglete til tider da :P
Som vann til tørst strupe
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Jeg var på kino med skolekorpset mitt i kveld og så Orps: The Movie. Skikkelig arti, jeg lo masse. :D
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Chriz wrote:Jeg var på kino med skolekorpset mitt i kveld og så Orps: The Movie. Skikkelig arti, jeg lo masse. :D
Ei i 1dans på skolen jeg går på skulle fortelle litt om seg selv på engelsk og sa: "on may 17. i'm in a korps thats walking around"

kunne vært en Return of the mummy film..

Så filmen var bra? Det er vel mest arti for "korpsere" og barn kansje? fikk ikke så lyst til og se den ut i fra traileren:P
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Ulvebror
Soldat
Soldat
Posts: 31
Joined: Fri Feb 27, 2009 11:43
Location: Voss

Post by Ulvebror »

Så eg burde ikkje sjå den?? Er det det du meiner Sisnera?
Dragen er gjenfødt!
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Rodel Ituralde wrote:
Chriz wrote:Jeg var på kino med skolekorpset mitt i kveld og så Orps: The Movie. Skikkelig arti, jeg lo masse. :D
Ei i 1dans på skolen jeg går på skulle fortelle litt om seg selv på engelsk og sa: "on may 17. i'm in a korps thats walking around"

kunne vært en Return of the mummy film..

Så filmen var bra? Det er vel mest arti for "korpsere" og barn kansje? fikk ikke så lyst til og se den ut i fra traileren:P
Ja, er nok mest artig for "korpsere" og barn, men som alltid i barnefilmer er det poenger som kun voksne skjønner, morsomme poenger.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Nå har jeg sett Harry Potter og Halvblodsprinsen. Noen andre som har sett den? Hva syns dere?
Som ventet egentlig, mye fra boka ble ikke tatt med på film, og scener som jeg kunne likt å sett film av, ble ikke med. Alt skjedde så fort, og plutselig var filmen over! Bortsett fra det så var filmen bra, med god musikk og stor underholdningsverdi. Nå leser jeg Harry Potter og Dødstalismanene :D.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Jeg ble veldig positivt overrasket over Halvblodsprinsen, og jeg likte den skikkelig godt. Det er jo selvsagt ikke noe Oscar-materiale, men som underholdningsfilm er den nærmest genial. Jeg tror det må være den beste Potter-filmen så langt.

For mens noen Potter-filmer gir en følelse av at man har klippet ut de tøffeste scenene fra boka (de med mest romantikk, action og rumpeldunk) og limt dem sammen i noe som kan ligne en rekkefølge, var Halvblodsprinsen mer helhetlig. Filmen begynte og sluttet med ting som hadde med hverandre å gjøre. De hadde klart å konsentrere det meste av handling rundt to temaer som gikk gjennom hele filmen, altså Dracos skumle planer og Slughorns hemlighet. Jeg likte så godt hvordan disse to temaene møttes og gikk inn i hverandre i sluttscenen. Selv om greia med Draco kanskje ikke var helt gjennomført (var det bare jeg som ikke fikk med meg hvorfor han fant ut at han skulle ta seg en tur til astronomitårnet midt på natten? Tilfeldigvis samme natt som dødseterne kom på besøk?) Overraskende var det dessuten at de hadde klart å la være å ta med kampen mellom føniksordenen og dødseterne helt på slutten. Men til gjengjeld for denne mangelen på dramatisk sluttaction, hadde de jo fått stappet inn romantiske forviklinger en Shakespeare-komedie verdig. Ikke det at det ikke var underholdende.

Og for min del gjør det ikke at mye fra boka ikke er med i filmen. Jeg tror det er det som er problemet med mange andre potter-filmer. Det at man skal ha mest mulig med. Det blir så lapskaus. Og lapskaus gjør seg ikke alltid på film. Selvsagt er det fint at mye fra boka er med, men om dette går ut over helhet og sammenheng, ser jeg ikke helt poenget.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Eg var og positivt overraska over filmen, og det er nok fordi han våga å bevege seg nok frå boka til at det vart ein eigen film og ikkje ei filmatisert bok.

Og den gode Potter-stemninga kom jo allereie i starten då den siste beten av lampa satt fast under foten. Herleg. Eg har observert at folk rundt meg har klaga over at det var for lite æksjn i filmen, men eg syns det var fint at dei våga å gjere han litt flat og heller la kjenslene snakke for seg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Må si at jeg var ganske skuffet over HP og Halvblodprinsen.

Virket på meg som om den var filmet til fem timer og noen hadde gått berserk i klipperommet for å få den i akseptabel lengde. Var mange av de scenene der man skulle etablere plottet for den neste filmen(e) (i alle fall det jeg trodde var meningen) som man brukte så kort tid på at det neste ble litt tøvete.

Lurer også på hva vitsen med å ha med quidditch var, bare for å ha det med? (fikk jo litt kritikk sist for det, men syns det var bra, tar bare opp tid)
Og hvorfor skulle de bruke så mye tid på Ron Og Hermione i forhold til Harry og Ginny?

Men det som irriterte meg mest var Julescenen hos Weasleyene. Uten å komme med noen spoilere, så spør jeg bare, HVORFOR!? Det var ingenting som skjedde der som drev historien frem en millimeter.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Ikke for og virke som en surpomp..
Men syns filmen var elendig! Gidder ikke en gang og snakke om den.. :P

Sjakktrekk og dele bok 7 i 2 filmer. Ser jo hvor mye de misser av handling nå.. Nesten like skuffet av harry potter film serien som jeg er av de 3 Lotr filmene... Nei kanskje ikke så mye. Det er jo en skam at ringenes herre filmene faktisk har det navnet, i harry potter filmene så er det jo noe som er rett fra bok til film :)


La oss for all del håpe at det alrdi kommer film om WoT.. I hvertfall skal jeg be en stille bønn om det :P
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Rodel Ituralde wrote:Ikke for og virke som en surpomp..
Men syns filmen var elendig! Gidder ikke en gang og snakke om den.. :P

Sjakktrekk og dele bok 7 i 2 filmer. Ser jo hvor mye de misser av handling nå.. Nesten like skuffet av harry potter film serien som jeg er av de 3 Lotr filmene... Nei kanskje ikke så mye. Det er jo en skam at ringenes herre filmene faktisk har det navnet, i harry potter filmene så er det jo noe som er rett fra bok til film :)


La oss for all del håpe at det alrdi kommer film om WoT.. I hvertfall skal jeg be en stille bønn om det :P
Surpomp ass :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Rodel Ituralde wrote:Nesten like skuffet av harry potter film serien som jeg er av de 3 Lotr filmene... Nei kanskje ikke så mye. Det er jo en skam at ringenes herre filmene faktisk har det navnet, i harry potter filmene så er det jo noe som er rett fra bok til film Smile
He, denne syns jeg du kan utdype :? Noen ting føler jeg ikke fungerte, men generelt syns jeg PJ løste problemene bra. Man skal aldri se på en film som en filmatisert bok, men som en film alene. Derfor HP 3 er den beste filmen så langt i serien.

Det største problemet med HP filmene så langt har jo vært at de har forsøkt, uten hell, å overføre scener rett fra bok til film. Det ender i forferdelige replikker, og merkelige scener.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Jaddaa! Endelig en Harry Potter-film som er bra. Var og så den i dag. Har faktisk ikke likt noen av de andre noe særlig. Beste filmen til nå!

Jeg er veldig enig i dere som har nevnt at denne var mer helhetlig og ikke så trailer-aktig som noen av de forrige filmene. Dessuten synes jeg det var mye bedre skuespill. Veldig god underholdning!! :D

Nå må jeg nok gjøre som Chriz, og lese den siste boken på nytt. Husker lite av den har jeg funnet ut!
lolzi
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Jeg tror det er litt viktig å innse at film og bok er to ganske forskjellige måter å fortelle en historie på. De forskjellige mediene har sine kvaliteter, noe som gjør at noen ting tar seg bedre ut i bok enn på film, og omvendt. Rumpeldunk, for eksempel, er mye mer stilig på film enn i bok. I denne filmen har de dessuten gjort det til en viktig del av den romantiske greia.

Uansett. I de fleste tilfeller fungerer det svært dårlig å lage en kopi av en bok ved hjelp av film. Det skal i alle fall godt gjøres å få en god film ut av noe slikt. Og jeg skjønner heller ikke poenget. Det er jo fryktelig bortkastet tid å lage noe som finnes fra før av. Men å gjengi en historie fra en bok på film, det fungerer ofte bra. Og ettersom Malfangs mystiske planer og oppdagelsen av horocruxene via Slughorns hemmelighet er det viktigste i plottet ttil Halvblodsprinsen, synes jeg de har fått gjengitt historien fra boka alldeles glimrende. Det er tullete å bry seg om detaljene. I hvertfall om de ikke gjør seg bra på film eller passer inn i helheten.

Jeg kan være veldig enig i at julescenen med hiet var litt vel random, men at de fokuserte mer på forholdet til Ronny og Hermine i forhold til Harry og Gulla, det forstår jeg godt. Greia med Harry og Gulla er så utrolig rett frem og kjedelig, mens mellom Ronny og Hermine er det mye mer komplisert. Og det er først når det er komplisert at man kan lage fine konflikter, og det er da det blir morsomt og spennende. Og på film (og i de fleste andre situasjoner) vil man jo alltid ha mer morsomt og spennende enn kjedelig.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Post Reply