Den Mørkeste

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Hvor langt er 400 000 ord egentlig? Sånn i forhold til bibelen, par example?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Brandon Sanderson wrote:My progress bar has always been set at 400k words, which is roughly the length of the longest Wheel of Time books.
Dei lengste WoT-bøkene er rundt 1000 sider.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Kommer vel an på størrelsen på arka og skriften; De engelske pocketbøkene er jo annerledes enn de norske utgavne med stiv perm... (og at det er norsk og ikke engelsk spiller sikkert en rolle, men mest trolig ikke en stor en)
Manbearpig
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Hei,

Det er jo hyggelig å høre at jeg har vært savnet, men jeg vet ikke om jeg har så fryktelig mye å bidra med i denne debatten -- det er nok en stor overdrivelse å si at jeg kan alt om bøkene! :-)

Når det gjelder siste bok, vet jeg ikke mer enn hvem som helst kan google seg frem til eller lese på hjemmesiden til Sanderson. Så vidt jeg har skjønt, er visst planen at boka skal komme ut på engelsk en gang på høsten 2009. Jeg mener også å ha lest at Sanderson har satt seg som mål at den skal bli på rundt 400 000 ord, men det skulle ikke forundre meg om den blir en god del lengre (jeg kan nevne at den norske oversettelsen av Lord of Chaos, som er den lengste av de Tidshjulet-bøkene jeg har oversatt, er på 461 812 ord) -- og nå leste jeg nettopp følgende i bloggen hans:
My progress bar has always been set at 400k words, which is roughly the length of the longest Wheel of Time books. Very early in the process, I had thought that maybe I could bring it in at that length, but I realized the truth very quickly. There's just too much going on in this novel to constrict it to any artificial length. It will be as long as it needs to be.

How long will that be? I still can't tell for certain. For a while (since July) I've been saying 600-700k. That still feels right to me. The point I've reached right now does feel vaguely halfway, perhaps just a tad less.
Så den blir LANG, det er det neppe noen tvil om! Det ville overraske meg om den kom noe tidligere enn senhøsten 2009, mens det motsatte slett ikke ville være like overraskende.

Om den skal oversettes til norsk aner jeg ikke (men antar jo det) -- det må dere spørre det norske forlaget (Tiden) om -- og om det blir meg eller en annen oversetter som får jobben, vet jeg heller ikke. Når den eventuelle norske oversettelsen kommer, er vanskelig å si -- det kommer an på om oversetteren får manuskriptet før boka kommer ut på engelsk eller må vente. Uansett er en bok på den størrelsen flere måneders jobb! Og husk at det tar tid med språkvask, korrektur, setting, trykking osv. også.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

jeg er 100% sikker på at rand viner den siste striden vist dere tenker på slutten av bok 11 der det er en profeti eller manuskrift fra rands sin alder (den tredje alder)
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Det må han da vel ikke. Selv om den mørkeste tar over tingen og tangen så er det vel noen andre som overlever, eller om bare Mørkefrendene har lyst til å skrive et og annet om sin største seier EVER :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Bare for å være lit sta så vil jeg bare si at det virket som det var skrevet om den gjenfødt dragen. På slutten av den tredje alder.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eg har ikkje boka her, kan du skrive ned det verset, ordrett?
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Skal se om jeg finner den

ehe har skrevet feil det var bok ti

Vi red på vinder i voksende storm,
vi løp blant tordenes skrell.
Vi danset blant himmelens lynglimt,
og flerret opp verden selv.
-anonymt fragment av et dikt som antas å ha blit skrevet nær slutten av forgje alder, blandt enkelte kaldt den tredje alder
noen ganger tilskrevet den gjenføtte dragen

Dere kan tolke det som dere vil men jeg syns det virker som om det er om Asha`man og dragen og jeg tviler på at den mørkeste hadde slike ting overleve.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Jodå, ikkje usannsynleg at det handler om asha'manar. Veit eigentleg ikkje heilt kva eg skal seie. Det er, som du ser på sida linka til over, fleire vers skrive i den fjerde alder, og dei er som nemnt der truleg meint å vere historiske skrifter skrive i alderen etter den noverande. So eg må slik sett vere einig med deg i at det tyder på at Rand vinn.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Jeg tror det er derfor RJ har plasert de der for å vise oss at Rand faktisk vil vinne.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Post Reply