Hvem drepte Asmodean

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Oter
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 24
Joined: Sun Jan 24, 2010 18:57

Hvem drepte Asmodean

Post by Oter »

Hvem tror dere drepte Asmodean.
Jeg tror det er en av de fortapte.
Si hvem du tror drepte han
“You surrender after you're dead.”
—al'Lan Mandragoran
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Tidlegare diskusjon her:
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=27

Lenge sidan eg har lest nokon teoriar på emnet, men Graendal er vel den sterkaste kandidaten.
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Bela drepte Asmodean.
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Oter
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 24
Joined: Sun Jan 24, 2010 18:57

Post by Oter »

Hesten Bela??????
“You surrender after you're dead.”
—al'Lan Mandragoran
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Ja..
Bela er jo tross alt en av de strekeste med kraften.
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Arangar
Soldat
Soldat
Posts: 30
Joined: Sat Jun 24, 2006 15:49

Post by Arangar »

Rodel Ituralde wrote:Ja..
Bela er jo tross alt en av de strekeste med kraften.
Helt klart, tror også at det er bela som er Demandred og at han har mønstret en gedigen hær med hester som skal kjempe i TG.
La Kaosets Herre Rå...
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Jeg trodde også på Graendal, men etter å ha lest igjennom tråden Torbjørn linker til, blir jeg bare mer og mer usikker. Etter gjennomlesningen sitter jeg også igjen med følelsen av at følgende er de viktigste "sporene" RJ har lagt ut:

For det første, er Asmodean endelig død og kan ikke reinkarneres. Det begynner å bli lenge siden jeg leste WoT, men ut fra hukommelsen kan jeg ikke komme på noe annet enn bannbluss som kan være årsak til dette. Korriger meg gjerne. Men altså: Er det ikke strengt forbudt for en Fortapt å bruke bannbluss? Hvis dette stemmer, taler det sterkt i mot Graendal.

Det andre er den delvise skjermingen Lanfear la på Asmodean. Ut i fra gjenlesningen av den nevnte Asmodean-tråden forstår jeg det slik at Rand og Lanfear var de eneste som kjente til dette. Et rimelig argument for at Lanfear er den skyldige, med mindre en annen person har klart å oppdage Asmos handikap. En Asmodean med full tilgang til saidin ville vært vanskelig å drepe, men aller viktigst vært nærmest umulig å drepe raskt og i stillhet. Hvem ville, om noen, utsatt seg for en slik risiko?
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Vær så snill, ikke diskuter dette nå mer nå :P
Asmo er død og Robert Jordan drepte han. Ikke mer og si om saken. En frosk kunne drept asmo for alt vi vet, og vi blir ikke klokere av og disuketere til det uendelige.

Og det står ingenting om at han har blitt drept med bale fire. Det står at han er død. Ikke dead beyond any save, men død. Tviler på at DO gidder og vekke opp han fra døde pga at asmo er en "foræder".
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Diskusjoner forekommer en gang i blant på et diskusjonsforum, tro det eller ei. Jeg ser ikke helt poenget med å si at vi ikke blir noe klokere av å diskutere saken. Det finnes mye interessant lesning på diverse fora som har sitt utspring i teorier rundt hvem som drepte Asmodean. Man trenger ikke finne noen konklusjon for å ha en givende diskusjon.

Når det gjelder det du sier som faktisk er saklig så forandrer jo det på mye av det jeg skrev. Trodde DO sa til Demandred at også Asmo ikke kunne reinkarneres, men det ser ut til at hukommelsen har spilt meg et puss. Det åpner i så fall for andre muligheter. Men sett at skjermingen av Asmo var en hemmelighet bare et fåtall karakterer kjente til, så sitter vi fortsatt igjen med et ganske begrenset utvalg.
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

De har jo en levende diskusjon på DM for de som er besatt av asmo, så du kan jo ta en tur dit.
Saken er at alt er diskutert over og over igjen, og det til det kjedelige. State of facts, intet mer.

Syns at "Who killed asmo?" er like kjedlig som folk som roper "Taimandred!".
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

De som ønsker det kan jo diskutere det, og så kan de som er lei av "H vem drepte Asmodean"-tråder bare holde seg unna dem.
Det har jo kommet noen interessante detaljer med hensyn på noen av de mistenkte i tGS, som kan forandre konklusjonen, spesielt med tanke på at Sanderson lurte på om han skulle avsløre det i personens pov. (Det var temmelig ukonkret, egentlig)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Så, eh, Semirhage? :?

Virker ikke helt som om hun oppfyller "obvious"-kriteriet til RJ. Men hvem andre så vi perspektivet til?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Jeg mente heller en viss person som det ser ut til at vi ikke lenger kan få noe perspektiv fra :)

Jeg prøver å være relativt spoilerfri, men:
Spoiler
Graendal er jo litt ute av bildet nå, og siden hun har vært den ledende kandidaten lenge, påvirker jo det saker og ting. Noen mener jo at hun har sluppet unna, men jeg har mine tvil.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hmm, ja, det var vel noe som lignet på et konsensus om at det var Graendal for et par år siden, i alle fall. For min egen del må jeg innrømme at det er alt for lenge siden jeg leste både scenen i seg selv og særlig teorier om dette, men jeg mener likevel at Graendal har vært ganske langt fra mine tanker når jeg har lest scenen. Og RJ inkluderte vel som sagt et slags "opplagthetskriterie", selv om, som det så ofte bemerkes i slike sammenhenger, det som virker opplagt for RJ ikke nødvendigvis vil virke opplagt for oss.

Men jeg må se om jeg kanskje får lest meg opp på dette i løpet av de neste ukene, så jeg kanskje kan bidra med noe konstruktivt.

(Du trenger forresten ikke bry deg om spoilere i teoriforumet. Hvis noen leser det som ikke burde, har de bare seg selv å takke. ;) )
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Jeg har lest alt for mange teorier om drapet på Asmodean, og var ganske sikker på at det var Graendal.
Det virket som hun passet best, men siden det virker som hun er død... (veven hennes forsvant jo, og hun må være bra smart for å se det der komme!)

Kanskje jeg går for dette scenarioet i stedet:
*Lanfear faller inn gjennom døren*
Lanfear: Neeei! Dette er Asmodeans feil! Jeg kunne ønske jeg kunne drepe ham!
*Lanfear blir teleportert til Caemlyn*
Asmodean: Du? Nei!
:lol:
Post Reply