Hva leser du for tiden? II
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Shit, jeg også!Faile wrote:Igår kveld begynte jeg å lese Catch-22 av J. Heller. Så langt, me like!
Omtrent samtidig, til og med.
Liker den veldig godt så langt (omtrent 150 sider uti). Den har en fantastisk struktur, med drøssevis av små fortellingen mesterlig satt sammen til en helhet, som alle sammen understreker hvor hinsides åndsfrisk militærlivet er. Never having tried it myself kan jeg selvfølgelig ikke gå god for Hellers fremstilling, men jeg har likevel aldri truffet en ikke-gal person som likte seg i militæret, og selv de som påstår at de likte det likte egentlig noe annet, og/eller ser tilbake på hele greia med usunn nostalgi.
Uansett, liker boka utrolig godt, selv om den kanskje kunne vært kutta ned til ei novelle. Er ikke helt sikker på om den helt har det tematiske mangfoldet til en 500 siders roman. Dessuten har jeg hørt rykter om at den skal endre seg ganske kraftig omtrent halvveis...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Merker jeg blir grådig frustrert når du sier at Catch-22 kunne vært en novelle, men jeg får vente med å slenge skyllebøtter til du har lest den ut. Det får da være måte på respektløshet ovenfor favorittboka mi 
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Men altså, Lotta, de første 130 sidene har utelukkende bestått av småhistorier som sirkler rundt temaet "militæret er sinnsykt". Det har ennå ikke krystallisert seg noe annet plott enn at Youssarian veldig gjerne vil overleve krigen.
Prima materiale for ei novellesamling, kaller jeg det. Ikke noen roman.
Men som sagt, jeg elsker den så langt likevel, og innser jo at disse foreløpige konklusjonene mine er verdiløse, i og med at de nettopp er foreløpige.
Men som sagt, jeg elsker den så langt likevel, og innser jo at disse foreløpige konklusjonene mine er verdiløse, i og med at de nettopp er foreløpige.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Woot?Terje wrote:Shit, jeg også!Faile wrote:Igår kveld begynte jeg å lese Catch-22 av J. Heller. Så langt, me like!
Omtrent samtidig, til og med.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Jepp. Satt i same univers, faktisk, mein heilt annan type bok. Mykje meir retta mot humor, langt mindre kompleks.Asphyxiate wrote:Som nylig ferdilest person av American Gods støtter jeg opp om anbefalingen av den. Leser selv, som nevnt Anansi Boys av samme forfatter... bare lest et kapittel, så har ikke store inntrykket ennå, men virker litt annerledes enn nevnte American Gods
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Plott er for ulærte og uleste, det må du da skjønneTerje wrote:Men altså, Lotta, de første 130 sidene har utelukkende bestått av småhistorier som sirkler rundt temaet "militæret er sinnsykt". Det har ennå ikke krystallisert seg noe annet plott enn at Youssarian veldig gjerne vil overleve krigen.
Eller, slik jeg har skjønt det så er den plottløse roman noe å etterstrebe for forfattere, og heller la temaene flyte sammen til å danne noe som kan ligne et plott. Ulysses av James Joyce er jo et godt eksempel på dette (ikke at jeg har greidd å lese hele Ulysses, men den er jo ofte brukt som eksempel på verdens beste roman). Personlig har jeg intet imot et godt plott, men kan også sette stor pris på at noen bryter konvensjoner; spesielt når de gjør det så mesterlig som Heller gjør i Catch-22.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Nettopp lest "Den lille fremmede" av Sarah Waters. Var ganske creepy til tider, med lengre perioder med psykologisk dramatikk.
Deilig å sitte ute i sola og lese nå for tiden.
Måtte rett og slett ta en pause i WoT. Mister helt konsentrasjonen mens jeg holder på. Lest 7 av bøkene i strekk nå, så var igrunn deilig å lese en lett bok.
Noen som har noe lett sommerlitteratur å anbefale?
Deilig å sitte ute i sola og lese nå for tiden.
Måtte rett og slett ta en pause i WoT. Mister helt konsentrasjonen mens jeg holder på. Lest 7 av bøkene i strekk nå, så var igrunn deilig å lese en lett bok.
Noen som har noe lett sommerlitteratur å anbefale?
"Why do we fall, sir?"
"So that we might better learn to pick ourselves up."
Er det noen som har lest Den guddommelig Komedie av Dante ? Vurderer å finne den et eller annet sted, men veit ikke helt hvorfor. Skal ha Exphil neste halvår, så tenker den vil være ganske relevant til noe av det... Men er mest fordi jeg bare har fått det for meg 
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Eerath:
Hmm... Det kommer vel egentlig på hvilke sjangere du foretrekker. Går du god for krim, kan jeg anbefale noen av Jo Nesbø sine bøker. Spesielt hvis du er i Thailand eller Kroatia mens du leser...
("Kakkerlakkene" og "Frelseren")
Det er dessuten ganske lettleste og spennende bøker.
Ellers kan man jo holde seg til fantasy-sjangeren. Der er jeg dessverre ikke særlig hjelpsom med "lette" bøker.. Noen forslag der ute??
Hmm... Det kommer vel egentlig på hvilke sjangere du foretrekker. Går du god for krim, kan jeg anbefale noen av Jo Nesbø sine bøker. Spesielt hvis du er i Thailand eller Kroatia mens du leser...
Det er dessuten ganske lettleste og spennende bøker.
Ellers kan man jo holde seg til fantasy-sjangeren. Der er jeg dessverre ikke særlig hjelpsom med "lette" bøker.. Noen forslag der ute??
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Må slenge meg på Tam her om Jo Nesbøs bøker. Syns de var ganske spennende, men langt lettere å lese enn WoT. Om du ikke har leste Hobbiten av Tolkien kan jo det være et fantasy-tips. Den er lettlest og ikke så lang, men jeg mener selv den er en knakende god bok.
Oh say that you'll be true and never leave me blue
Suzie Q
Suzie Q
Sagaen om Belgarion leste jeg da jeg var 12 eller 13 eller noe.. Hvor høyt nivå det er på den serien er jeg litt usikker på siden det er så lenge siden jeg leste den.. Men den var hvertfall ganske underholdende da, og ganske lettlest i forhold til andre serier.
Og Silmarillion MÅ jo leses, selv om den ikke er akkurat lettlest
Og Silmarillion MÅ jo leses, selv om den ikke er akkurat lettlest
Har lest Silmarillion og Hobbitten. Men leser sistnevnte om igjen for å friske opp litt. Blir aldri lei av Tolkien. Jo Nesbø ja. Dama leser en bok han har skrevet nå, men hun leser sånn ca. 50 sider i halvåret. Jeg kan jo låne av henne.
Har Bram Stoker's Dracula og Tolkiens Unfinished Tales også.
Skriver ihvertfall Nesbø bak øret til neste gang jeg skal innom en bokhandel.
Skal sjekke opp Sagaen om Belgarion også.
Har Bram Stoker's Dracula og Tolkiens Unfinished Tales også.
Skriver ihvertfall Nesbø bak øret til neste gang jeg skal innom en bokhandel.
Skal sjekke opp Sagaen om Belgarion også.
"Why do we fall, sir?"