The Gathering Storm - NÅ MED EKSTRA GRUSOMME SPOILERE!

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

stefan_hoy wrote:Er mye annet som kunne vært nevnt. Moridin/Rand sekvensene lover jo bra for fremtiden. Det var vel han som gav Rand access til True Power, slik at han fikk Balefireda Semirhage?
Om han gav tilgang veit eg ikkje, men det er vel ikkje usannsynleg at den koplinga dei har hatt etter at bannbluss-strålane deira rørte kvarandre i Shadar Logoth er grunnen til at Rand var i stand til å bruk TP.
stefan_hoy wrote: Og er Moridin Taim?
Say what? Taim er Taim, trur eg.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Torbjørn wrote:Om han gav tilgang veit eg ikkje, men det er vel ikkje usannsynleg at den koplinga dei har hatt etter at bannbluss-strålane deira rørte kvarandre i Shadar Logoth er grunnen til at Rand var i stand til å bruk TP.
Han så i alle fall et ansikt foran ham da han holdt på å kvele Min:

"A clouded face flashed before Rand's own, one whose features he couldn't quite make out. It was gone in a moment."

Spørsmålet er jo om dette er Moridin eller Den mørkeste selv. Dette er de to eneste mulighetene, og jeg går for Moridin da denne har gitt eksplisitte ordre om å ikke drepe Rand. Shai'tan selv hadde vel synes det var OK om Rand døde tror jeg? Moridin-karakteren er svært interessant..
Torbjørn wrote:Say what? Taim er Taim, trur eg.
Er han bare en vanlig mørkefrende? Sakser litt fra Linda i 13depository i det følgende:

"Let the Lord of Chaos rule." Dette er en frase som bare de fortapte har brukt før ham. Og hva med den ekstensive bruken av det gamle tungemålet, til eksempel tituleringen og graderingen av Asha'manene? I tillegg brukte han kraften svært lenge uten å bli gal, og han er ekstremt sterk i kraften. I en seksjon holdt han nesten like mye som Rand uten å anstrenge seg nevneverdig. Ishy var den eneste som kunne måle seg med Lews i kraften i AoL. En annen ting er at tegnet hans (knyttet neve?) er lik tegnet til Sammael og Bel'al (?), bare i andre farger.

Og på toppen av det hele er gemakkene hans drapert i svart og rødt. Da RJ sier at Taim ikke er Demandred, tror jeg det er Nae'blis selv som er ute og styrer Det svarte tårnet. Men fallhøyden er stor :wink:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

stefan_hoy wrote:"A clouded face flashed before Rand's own, one whose features he couldn't quite make out. It was gone in a moment."
Ansiktet til Moridin har han jo sett støtt og stadig, det kan jo vere eit svakt tilfelle av det.

Og ein kan jo stille spørsmålet om Shai'tan har eit ansikt.


Kva Taim angår, so kan eg naturlegvis ta feil (ville ikkje vore fyrste gong), men eg ser ikkje heilt for meg kvifor Moridin skulle «nedlate seg» til å trene opp Asha'manar. Og om han er Taim, kvifor gje to litt ulike ordrar til Kisman & co?
Encyclopaedia WoT wrote:Taim orders Kisman to kill Rand. Then Demandred orders Kisman to kill Rand. Finally, Moridin orders Kisman to kill Rand if he must, but first priority is to retrieve Rand's possessions.
Men vanleg mørkefrende er å ta litt hardt i, han har nok hatt meir kontakt med Fortapte enn ein gjennomsnittleg DF.
rand al'thore
Soldat
Soldat
Posts: 50
Joined: Tue Apr 25, 2006 16:48
Location: sørlandet

Post by rand al'thore »

Og er Moridin Taim?
Husker ikke om det var en uttalese fra RJ eller fra bøkene, men det er vel sikkert at det ikke er tilfelle.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Nei, det er noe i det. Det strider litt mot Moridins natur, jeg ser den. Dette må likevel veies mot at Taim er veldig oppsatt på å fremheve seg selv som selve sjefen. Rand er Den gjenfødte dragen, javel, men han utnevner seg selv til m'hael som vel betyr "fører" på det gamle tungemålet. Men dette kunne jo en mørkefrende med gode kontakter og stort ego også fint ha gjort også. Men han ser ikke ut til å ta ordre fra noen.

Det med Kisman er jo mer problematisk. Det er egentlig noe jeg har glemt. Det kan jo være at han ombestemte seg av en eller annen grunn, at han forstod mer av forholdet mellom ham og Rand. Men jeg husker ikke når disse ordrene kom?

Det at Moridin, om han er Taim, ikke ønsker å røpe seg som Taim til f.eks. Aginor/Osan'gar/Dashiva skjønner jeg godt. Men dette fordrer jo at han kan greie å skjule sitt sanne jeg for denne, samt at Moridin vet hvem Osan'gar opptrer som.

Ble innviklet dette her :?. Men jeg fatter ikke at Taim tilsynelatende styrte alt i Det svarte tårnet, også mens Dashiva var der som Asha'man. De fleste som får en Fortapt på seg, merker jo apen på skulderen, sort of speak?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

rand al'thore wrote:
Og er Moridin Taim?
Husker ikke om det var en uttalese fra RJ eller fra bøkene, men det er vel sikkert at det ikke er tilfelle.
Er ikke denne uttalelsen vedrørende Demandred?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

stefan_hoy wrote:Dette må likevel veies mot at Taim er veldig oppsatt på å fremheve seg selv som selve sjefen. Rand er Den gjenfødte dragen, javel, men han utnevner seg selv til m'hael som vel betyr "fører" på det gamle tungemålet. Men dette kunne jo en mørkefrende med gode kontakter og stort ego også fint ha gjort også. Men han ser ikke ut til å ta ordre fra noen.
Egoet er god nok forklaring for meg. Me har ikkje sett han ta ordre frå nokon, men so har me heller ikkje sett mykje til han.
stefan_hoy wrote:Det med Kisman er jo mer problematisk. Det er egentlig noe jeg har glemt. Det kan jo være at han ombestemte seg av en eller annen grunn, at han forstod mer av forholdet mellom ham og Rand. Men jeg husker ikke når disse ordrene kom?
Vinterens Hjerte. Kisman sitt POV, i Far Madding, rett før han vart drepen av Fain.
stefan_hoy wrote: Ble innviklet dette her :?. Men jeg fatter ikke at Taim tilsynelatende styrte alt i Det svarte tårnet, også mens Dashiva var der som Asha'man. De fleste som får en Fortapt på seg, merker jo apen på skulderen, sort of speak?
Osan'gar kunne ha fått ordre om å halde seg skjult. Om Taim allereie følgjer ordrer frå t.d Moridin, treng ikkje Osan'gar ta over styringa, men han kan følgje med på kva Taim gjer, og han kunne vere heldig å få nærkontakt med Rand. (Noko han fekk.)
stefan_hoy wrote:Er ikke denne uttalelsen vedrørende Demandred?
RJ sa ved fleire anledningar at Taim ikkje er Demandred, ja.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Trodde jeg hadde skrevet svar på denne. Ja, man kan sikkert finne gode grunner for at Taim ikke er Moridin, men det finnes så vidt jeg vet ingen ting som utelukker dette.

Det må være utgangspunktet.

Så har vi, i mine øyne, flere indisier som peker i retning av at han har svært god kjennskap til AoL. Dette kan han godt ha fått av en av de Fortapte, men disse har jo ikke akkurat vært kjent for å øse ut av sin kunnskap. (Alviarin fikk riktignok traveling av Mesaana, men dette hører så vidt jeg kan se til unntakene).

Jeg tror ikke det finnes noen i dagens Randland som har mer kunnskap om AoL enn Taim (foruten de fortapte selv og Rand så klart). I tillegg bruker han samme symbol som de fortapte, og draperer gemakkene sine i rødt og sort. Alt dette kan forklares på andre måter, og det finnes, som du har pekt på Torbjørn, problemer ved å anta at de er samme person.

Men om man antar at disse ikke er samme person, får man også problemer. Om ikke Taim er Moridin har han hvertfall svært tette forbindelser med ham. Jeg kan ikke se at Moridin da vil gi Taim såpass frie tøyler til å styre selv. Moridin er Nae'blis og gir ordre til andre fortapte. Kanskje han er mindre fri enn det han gir inntrykk av? I så fall synes jeg det er rart også. Taim har for stort ego og for store amisjoner til å la seg styre. Hadde Taim blitt styrt, hadde han ikke spradet rundt så fornøyd og selvsikker som han virker. Er jo mulig at han har fått en mild compulsion av Moridin, men det virker jo ikke slik.

Jeg syns det hadde vært kult om Taim var Moridin. Kanskje dette blender meg litt?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Jeg mener jeg har lest noe om denne teorien før. Da kom de vel fram til at det kunne hende at Taim ble lært opp av Ishamael, og derfor adopterte en del av vanene hans. Men hvem vet :)
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Lily wrote:Jeg mener jeg har lest noe om denne teorien før. Da kom de vel fram til at det kunne hende at Taim ble lært opp av Ishamael, og derfor adopterte en del av vanene hans. Men hvem vet :)
Det er litt enten eller. Han må i det minste ha svært tette forbindelser med Moridin.

Enda et indisium er jo at Taim kaller Aielene "Disse såkalte aielene" (som i AoL jo fulgte "Løvets Vei" og tjente Aes Sedaiene, og var helt fremmed for krigerkulturen de fronter i dag).
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Post Reply