Ikke-fantasy litteratur

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Ah... jeg gadd ikke lese en av postene deres for lenge siden, og siden den tid har jeg vært fortapt. Har desverre ikke orket å sette meg inn i denne diskusjonen. En rask re-cap?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eh, det er vel egentlig bare gjensidig dissing - spam med andre ord.

Føl deg fri til å poste om andre ting! :P
VÆR SÅ SNILL!!!!
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vel... hehe... da så...

Las "Of mice and men" for ei stund tilbake. Synes den var kjempeflott. Noen som har lest den (selvfølgelig har dere det...). Noen tanker?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Den har jeg aldri lest annet enn utdrag fra, men vet jo selvsagt hva hovedplottet går ut på, sånn noenlunde.
Har mer trua på at The Grapes of Wrath er tingen for meg; mer marxistisk, liksom... :?
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg er en notorisk loppemarked-bok-kjøper, og mitt neste prosjekt er garman og vorse. Gleder meg. Tyve kroner for den boka, og i utmerket stand! :)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hehe, eneste boka jeg kommer på i farten som jeg har kjøpt brukt (med unntak av noen Dune-bøker som aldri vil bli lest) er Erling Falcks "Hva Er Marxisme" fra 30-tallet, for en tier. Men jeg går ut i fra at den ble så til de grader masseprodusert, så den var vel neppe verdt mer. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Det er vel ikke slik at bøkene i og for seg er særlig mye verdt, men det er en utrolig kjekk måte å få tak i noen gamle klassikere med pene permer. Nå for tida er jo alt paperback. Ser liksom ikke fullt så flott ut i bokhylla... :)

*soss...*
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ingen synd å bry seg om hvordan ens livs kanskje viktigste oppholdsområde tar seg ut :wink:

Veldig opptatt av det selv, jeg, derfor irriterer det meg fortsatt grenseløst at Orbit Books endre layouten på WoT-utgavene sine etter WH... :evil:
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Apropos ikke-fantasy, så driver for tida jeg og leser noen av bøkene jeg har kjøpt opp gjennom åra. Har i løpet av de siste to ukene pløyd meg gjennom Nærums "Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen" (riktignok for tredje eller fjerde gang :P Bedre og bedre for hver gang, siden jeg forstår flere og flere av referansene), Erlend Loes "Naiv. Super" (en av de beste norske romanene jeg har lest på lenge. Greit nok, jeg leser ikke mye nyere norsk skjønnlitteratur - når sant skal sies er jeg vanvittig forutinntatt mot mesteparten av det som utgis her i landet, helt uten grunn - men selv jeg kan forstå hvorfor så mange leser bøkene til Loe), og har i dag begynt på Jens Bjørneboes "Uten en tråd" (innholdet kan jeg like, men forma det er presentert i gir meg egentlig bare en litt kvalm følelse. Minner meg om noen av de dårligste "erotiske novellene" jeg har lest... :P Men den bør jo leses, særlig siden det ser ut som om Fredrik Wandrup - for øvrig min favoritt-dagbladjournalist - er i ferd med å gå i klinsj med forfatterene av Høyesteretts historie...)
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Noen som har lest Rødstrupe.... :?:
Husker ikke hva forfatteren heter men han er en av de største i norge..
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Slo meg at jeg må rekomandere verdens artigste bøker (mener jeg)
Bruno og boots.
De er så vannvitig morsome.... Enkelte av cenene ligger jeg bare å ler meg skakk.... :lol:
Handler om bruno og boots som er beste venner...
De går på sån kost skole bare for gutter. Bruno klarer barev ikke å holde seg unna bråk.... Nabo bygget er en jenteskole hvor de har en vennine.
Hun besøker de, og de besøker henne regelmessig....
Vennene til kompisene er å veldig morsome....
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

terje wrote:Apropos ikke-fantasy, så driver for tida jeg og leser noen av bøkene jeg har kjøpt opp gjennom åra. Har i løpet av de siste to ukene pløyd meg gjennom Nærums "Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen" (riktignok for tredje eller fjerde gang :P Bedre og bedre for hver gang, siden jeg forstår flere og flere av referansene), Erlend Loes "Naiv. Super" (en av de beste norske romanene jeg har lest på lenge. Greit nok, jeg leser ikke mye nyere norsk skjønnlitteratur - når sant skal sies er jeg vanvittig forutinntatt mot mesteparten av det som utgis her i landet, helt uten grunn - men selv jeg kan forstå hvorfor så mange leser bøkene til Loe), og har i dag begynt på Jens Bjørneboes "Uten en tråd" (innholdet kan jeg like, men forma det er presentert i gir meg egentlig bare en litt kvalm følelse. Minner meg om noen av de dårligste "erotiske novellene" jeg har lest... :P Men den bør jo leses, særlig siden det ser ut som om Fredrik Wandrup - for øvrig min favoritt-dagbladjournalist - er i ferd med å gå i klinsj med forfatterene av Høyesteretts historie...)
Naiv. Super. er flott synes jeg! Jeg er nok også litt forutinntatt mot norsk litteratur, og har prøvd forgjeves å komme meg gjennom kjærstad uten lykke, men denne - den synes jeg var rett og slett kjempegod. :D

Det er synd at vi har så mye å lese på skolen. Det blir gjerne til at man ikke leser så mye skjønnlitteratur som man skulle ønske. Jeg har flere i hylla mi som jeg gjerne ville lest. Garman og Worse tror jeg blir neste! Gleder meg.
sissi
Trollok
Trollok

Post by sissi »

Ceres wrote:Vel... hehe... da så...

Las "Of mice and men" for ei stund tilbake. Synes den var kjempeflott. Noen som har lest den (selvfølgelig har dere det...). Noen tanker?
Helt utrolig kjempetrist forskrekkelig nydelig bok. Leste den i forbindelse med engelsken i fjor. Nå har jeg begynt på Grapes of Wrath. Det går på omtrent det samme virker det som, men ganske mye mer utdypende og omstendelig. Tror rettogslett jeg har en liten Steinbeck-fan i magen :)

Ellers av ikke-fantasy bøker er jeg veldig fan av en ungdomsbok ved bacb Sanger fra rom 22 av Sten Erik Lunde. Handler om alle personene i en niendeklasse. Den er ikke særlig dyp, og litt klisjé, men den er ekstremt fin.

Er litt sånn som dere, har det med å sette norsk litteratur som ikke er fantasy i bås. Vi er vel akkurat som de som mener at fantastisk litteratur er dårlig litteratur, eller ikke litteratur i det hele tatt...
Logain
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Logain »

Ceres wrote:Las "Of mice and men" for ei stund tilbake. Synes den var kjempeflott. Noen som har lest den (selvfølgelig har dere det...). Noen tanker?
Leste boka i engelsken på videregående like boka ganske godt, så også film versjonen som var overaskende bra i forhold til mange andre filmer basert på bøker.

Så også at Grapes of Wrath var nevnt, mener jeg også har lest den, eller utdrag, men kan ikke huske hva den handlet om selv om jeg burde... :oops:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Logain wrote:Så også at Grapes of Wrath var nevnt, mener jeg også har lest den, eller utdrag, men kan ikke huske hva den handlet om selv om jeg burde... :oops:
Har ikke lest den, men mener den handler om familier som forlater et utarma Oklahoma for å dra til et fruktig California, hvor de håper på å få arbeid som fruktplukkere.

Selv har jeg bare lest et ørlite utdrag, hvor Tom Joad, en av hovedpersonene, hvis jeg har forstått riktig, foreleser til de andre flyktingene om hvor korrupt det amerikanske systemet er, og hvor herlig sovjeterne har det, eller noe sånt.
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply