Den Mørkestes troverdighet

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Tror du på Ishamaels versjon av Den Mørkestes planer?

Ja
4
40%
Nei
3
30%
Vet ikke
3
30%
 
Total votes: 10

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Det meste han kan få utretta er vel å sveise igjen the Bore så ettertrykkelig at det blir som om det aldri eksisterte. Altså ikke bare slenge på et segl sånn som Lews og gjengen gjorde, men virkelig fjerne den minste lille mulighet for tDO til å røre ved mønsteret.

Og så spinner hjulet alderene videre, til vi kommer til et punkt hvor noen andre skal være smartass og drille et hull for å finne "nye" energikilder. Wjuhu.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Det er det jeg tror også.

Det er noen som mener at Rand vil innføre lineær tid, og bygger dette på en uttalelse av RJ om at det største grekerne gav oss var et lineært tidsperspektiv, men jeg er ikke en tilhenger av den teorien.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Lily wrote:Det kan godt hende at Ishamael ikke forstår alt heller, den Mørkeste er tross alt ikke et menneske. Men jeg tror han er nærmere sannheten enn de andre Fortapte, for å si det sånn. Jeg mener vi fikk noen fine uttalelser om den Fortapte og Den Mørkeste i tGS, og at Den Mørkeste bare bruker dem, siden de er så egoistiske, gir mye mening (synes jeg).
Jepp, den Mørkeste er trolig litt sånn de fleste kristne ser for seg Gud: for stor for den menneskelige fatteevne. Jeg tror likevel vi begynner å nærme oss et noenlunde godt bilde her, spesielt er det noe ved bildet av en Mørkeste som utnytter De Fortaptes svakheter og synder (som han altså muligens er opphav til) som er ganske så tiltalende.

Når det gjelder The Bore og den lineære tidsregninga... Hvis Rand klarer å tette igjen hullet skikkelig og samtidig bryter den lineære tiden, så vil han faktisk ha tatt et stort skritt mot å gjøre ende på Den Mørkestes muligheter for direkte påvirkning på mønsteret. Med The Bore skikkelig lukka og med fjerninga av det (riktignok hypotetisk) deterministiske som ligger i den sirkulære ideen om at noen alltid vil kommme til å lage The Bore igjen, vil sannsynligheten for at noen igjen skal lage en Bore drastisk reduseres, da det ikke lenger ligger som en forutbestemt del av Hjulet.

Her vil imidlertid problemet være at dersom Hjulet er så deterministisk som dette, så vil Rand trolig ikke ha den nødvendige frie viljen til å faktisk bryte Hjulet i stykker. Det vil si, i alle fall ikke uten et teit etterord som forklarer oss hvorfor Rand sin situasjon var så mye forskjellig fra den de andre Dragene har stått ovenfor tidligere...

Og så er det spørsmålet om hva som vil skje hvis Rand faktisk lykkes i å avskjære Den Mørkeste helt fra direkte påvirkning på Mønsteret. Vil da også Skaperen, som formodentlig er tett knyttet til Den Mørkeste, bli avskåret fra skaperverket sitt? Vil dette i det hele tatt være mulig for en dødelig? Og hvis ja, vil det medføre at menneskene mister tilgangen til den Ene Kraften?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Terje wrote:
Jepp, den Mørkeste er trolig litt sånn de fleste kristne ser for seg Gud: for stor for den menneskelige fatteevne. Jeg tror likevel vi begynner å nærme oss et noenlunde godt bilde her, spesielt er det noe ved bildet av en Mørkeste som utnytter De Fortaptes svakheter og synder (som han altså muligens er opphav til) som er ganske så tiltalende.
Enig i dette.

Når det gjelder The Bore og den lineære tidsregninga... Hvis Rand klarer å tette igjen hullet skikkelig og samtidig bryter den lineære tiden, så vil han faktisk ha tatt et stort skritt mot å gjøre ende på Den Mørkestes muligheter for direkte påvirkning på mønsteret. Med The Bore skikkelig lukka og med fjerninga av det (riktignok hypotetisk) deterministiske som ligger i den sirkulære ideen om at noen alltid vil kommme til å lage The Bore igjen, vil sannsynligheten for at noen igjen skal lage en Bore drastisk reduseres, da det ikke lenger ligger som en forutbestemt del av Hjulet.

Her vil imidlertid problemet være at dersom Hjulet er så deterministisk som dette, så vil Rand trolig ikke ha den nødvendige frie viljen til å faktisk bryte Hjulet i stykker. Det vil si, i alle fall ikke uten et teit etterord som forklarer oss hvorfor Rand sin situasjon var så mye forskjellig fra den de andre Dragene har stått ovenfor tidligere...
Denne situasjonen er ganske egnet til å gi folk hodepine. Spørsmålet er vel nøyaktig hvor stor frihet Rand har, og vet vi egentlig noe om det? Vi så jo hvordan Mat ikke kunne slippe unna kamper, men om han haddde lagt seg ned for å dø midt i en, skal det godt gjøres at han ville overlevd. Aaaah, jeg vet ikke. Diskusjoner rundt fri vilje er vanskelige :P

Situasjonen burde forresten ikke være veldig annerledes. RJ har til og med sagt at det ikke er noe spesielt med akkurat denne rundtgangen(ikke det at det ikke er plass til mye i det utsagnet. Det er ikke for ingenting at RJ fant opp Aes Sedaier!) Dersom det kommer et slikt etterord blir jeg nok ganske skuffet, i alle fall.
Og så er det spørsmålet om hva som vil skje hvis Rand faktisk lykkes i å avskjære Den Mørkeste helt fra direkte påvirkning på Mønsteret. Vil da også Skaperen, som formodentlig er tett knyttet til Den Mørkeste, bli avskåret fra skaperverket sitt? Vil dette i det hele tatt være mulig for en dødelig? Og hvis ja, vil det medføre at menneskene mister tilgangen til den Ene Kraften?
Det vil vel ikke spille så stor rolle om han er helt avskåret, ettersom han ikke gjør noe. Men det virker sannsnylig på meg. Nå klarte jo Skaperen å fenglse den Mørkeste på en eller annen måte, så kanskje han er mektigere. Eller kanskje han har bedre reaksjonstid :P

Jeg tror at det må være mulig for en vanlig person å stenge ham helt ute, for det var mulig for noen, en gang for lenge siden, å lage the Bore. Og da var det ikke noe som lå over der i utgangspunktet. Nå kan det jo hende at dette er et tilfelle av at det er mye lettere å knuse et egg enn å sette det sammen igjen, men menneskene kan tydeligvis forandre på virkeligheten.

Kraften er jo det som driver Hjulet rundt. Uten Hjul, vel, kanskje Kraften også forsvinner, fordi den ikke trengs lenger? I så fall lurer jeg på hvor den blir av, siden alternativet (den bare går opp i røyk) ikke virker helt tilfredsstillende for en fysiker. Jeg tror kanskje den vil fortsette å eksistere dersom vil får en lineær tid, men i en annen dimensjon, slik at det ikke blir mulig å få tak i den. I et univers med lineær tid, trengs den kanskje ikke?

Mange spørsmål, få svar :)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Krafta vil nok fortsetje å vere tilstades om Hjulet spinn vidare, men det er ikkje sikkert der er tydeleg. Sidan det blir hinta til vår tid er det godt mogleg Krafta slik sett er i verda vår og, det er berre få til ingen som veit om ho, og ho ligg uansett latent ein stad, klar til å vekkes opp i ein annan alder.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Altså. Det blir hinta til at hendelser som romfart, den kalde krigen osv. skjedde i den første alderen, altså den før AoL. Samtidig har jeg lest et sted at Jordan har sagt at det var på slutten av denne aldern at man begynte å bruke kraften, men at dette ikke skjedde i vår tid.

Om han da mener at the first age ikke er vår tid, og at disse referansene til hendeles i vår nære historie ikke har noen annen betydning enn at han bare ble inspirert til å skape disse legendene, eller at han mener vår tid som i vår levealder, ikke vår "age", det får vi kanskje aldri vite.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Ytterst interessant problemstilling, det må jeg si, og ytterst interessante teorier, og ikke minst ytterst interessante argumenter. Men dessverre, litt for interessante for min smak ;)

Jeg ser på tDO som noe a la Sauron's øye. Men forskjellen er at Sauron's øye en gang var Sauron. Dette tror jeg ikke er tilfelle med tDO. Jeg tror han alltid har vært den mystiske, uforklarlige kraften/ånden som ingen klarer helt å definere. Men jeg tror dog han har potensialet til bli en rent fysisk karakter. Grunnen til dette kommer av hans tanker og handlinger, som kommer frem i for eksempel The Chosen's besøk i Shayol Ghul, eller at saidin ble smittet. Hvordan og når dette skal skje, er jeg mer usikker på, kanskje tDO ikke har en egen, unik fysisk skikkelse, men at han i det minste kan innta en fysisk form, er jeg overbevist om.

Basert på hva? Absolutt ingenting. Kun mine egne tanker og fantasier som jeg har lagd i mitt eget hode opp gjennom serien, og som jeg etter å ha lest denne tråden har gitt litt ekstra oppmerksomhet.
Maggen84
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 1
Joined: Tue Mar 04, 2008 0:12

Post by Maggen84 »

Er det noen andre som har tenkt tanken om at den høge Myrdralen ("Shaidar Haran" eller noe sånt) er ein slags manifestasjon av den mørkeste? Meiner det er i bok nr 7, i eit av hans POV'er så må han komme seg tilbake til Shayoul Ghoul etter han har snakket med Sammael og Graendal fordi han ikkje kan vere vekke frå borreholet for lenge.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Maggen84 wrote:Er det noen andre som har tenkt tanken om at den høge Myrdralen ("Shaidar Haran" eller noe sånt) er ein slags manifestasjon av den mørkeste? Meiner det er i bok nr 7, i eit av hans POV'er så må han komme seg tilbake til Shayoul Ghoul etter han har snakket med Sammael og Graendal fordi han ikkje kan vere vekke frå borreholet for lenge.
Det har vært nevnt et par ganger, tror jeg. Jeg er litt enig med dette, det er noe spesielt med Shaidar Haran, men samtidig kan han ikke være "hele" Den Mørkeste. Kanskje han rett og slett har en "bit" eller noe sånt... Aaah, jeg klarer ikke å formulere meg idag :P Rusten!
Post Reply