Olaf Havnes: "Sagaen om den siste Nattkriger"

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Olaf Havnes: "Sagaen om den siste Nattkriger"

Post by Terje »

Sagaen om den siste Nattkriger, bok 1: Ørnens sønn
av Olaf Havnes
Aschehoug 1993, 260 s.


”Sagaen om den siste Nattkriger” finner sted på et stort, rundt kontinent, som er under den korrupte Krakens åk. Stort sett alle kontinentets innbyggere lever i de facto trelledom under Kraken, med unntak av noen få ville stammer her og der. Noen hundre år før hovedhandlinga i ”Ørnens sønn” finner sted, mister en jeger fra en av Krakens landsbyer familien sin, og han klandrer med rette herskeren for dette. Han vil ta hevn, og da Krakens soldater kommer igjen for å kreve inn skatt året etter, angriper og dreper han noen av dem. Han blir tatt til fange, og sendt til en gladiatorskole. Der trenes han i ubevæpnede kampteknikker, i tillegg til at han utvikler sin egen teknikk. Han blir så dyktig, at ikke engang en Krakens elitesoldater klarer å drepe ham, selv om han er ubevæpnet og naken, mens soldaten har rustning og sverd. Siden han ikke ser ut til å kunne bli drept på noenlunde ærlig vis i ringen, sendes han til Dødens Dal for å arbeide seg hjel på Krakens gravkompleks. Han klarer å rømme, og oppdager samtidig en av Krakens mørkeste hemmeligheter. Han blir den første Nattkrigeren.

Etter at han har herjet med Kraken i noen år tar han seg en lærling, og da han dør tar denne over pliktens tunge kappe. Slik fortsetter det i utallige generasjoner, og Nattkrigerne klarer etter hvert å smi en lenke mellom de frie folkene, med den hensikt å styrte Kraken.

Dette var i det store og hele innholdet i prologen, rask oppsummert. Selve boka handler om oppveksten og læreperioden til Ørnesønnen, en foreldreløs gutt fra fjellene i nord, som skal bli den siste Nattkrigeren, samt nøkkelhendelser fra livet til Shiriken, forgjengeren hans.

Historia er kanskje det fremste styrka til ”Ørnens sønn”, til tross for at den essensielt sett er temmelig uoriginal. Den er spennende og fengslende, og det er få eller ingen dødpunkter -- jeg kommer i alle fall ikke på noen i farten. I tillegg har den en ekstra dybde, om enn en veldig stereotyp og banal dybde (ikke med det sagt at den er uviktig eller irrelevant; den er bare ikke spesielt banebrytende eller kontroversiell, med mindre man begynner å se Kraken for eksempel som en metafor for den omfattende staten), som gir den litt ekstra. Men ikke så veldig mye mer ekstra; boka har i det store og hele samme moral som ”Star Wars”.

Karakterene er heller ikke så verst, i alle fall ikke de to hovedpersonene, Ørnesønnen og Shiriken, som blir godt konstruerte og som har gode bakgrunnshistorier. Dessverre skildres alt dette i et språk jeg aldri har sett maken til. Det er repetitivt og det er kjedelig, og bruken av felleskjønn ga meg ofte en følelse av fysisk ubehag. I tillegg virker mange av støttekarakterene ganske pappaktige og oppskriftsmessige; du har for eksempel de arrogante og tankeløse høvdingsønnene, hvis handlinger ikke blir tilstrekkelig forklart -- det kunne ofte vært nyttig med en liten leddsetning som forklarte hva slags kulturelle særtrekk som lå bak oppførselen deres. På toppen av dette syntes jeg det var irriterende at Havnes hele tiden gjentok seg selv; for eksempel fant han det nødvendig å gjenta to ganger i løpet av et par sider at hovedkvarteret til Krakens hærer lå i byen Yassa, og slike gjentakelser av trivielle verdensinformasjon forekom ofte gjennom hele boka.

Alt i alt minnet ”Ørnens sønn” meg veldig om ”Horngudens Tale” av B. Andreas Bull-Hansen, både hva handling, tematikk og karakterer angår, og ”Ørnens sønn” renner på mange måter ut i middelmådighetens sand, på samme måte som ”Horngudens tale”, selv om sistnevnte kanskje er hakket skarpere i karakter- og naturskildringene, blant annet. Jeg tviler på at jeg ville anbefalt ”Ørnens sønn” til noen som var ganske godt inne i fantasysjangeren, med mindre de var 16 eller yngre. Enkelte eksplisitte sexscener og forholdsvis grov vold synes jeg ikke skulle forhindre ungdommer helt ned i 13-årsalderen å sete pris på denne. Men personer med litt mer avanserte preferanser ville jeg rådet til å unngå denne.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Drit i anmeldelsen min; dette var jo ikke så verst. Bok 2 og 3 løfta serien fra ca. 5.5 til ca. 6.5. Fortsatt enkel (nesten simpel prosa) og en del gjentakelser, men det ble bedre når det fikk gått seg til litt. Dessuten inneholdt bok 2 noen innslag av tørr, norrøn humor, og det kan jeg like. :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Løp og kjøp, altså? :P :lol:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Når du seier enkel, meinar du skrivestilen eller plottet? For det fyrste er eg med på, det andre... joda, men berre i den grad det meste konvensjonell fantasy er. Med tanke på serienes relative lengde vil eg våge påstå at den har eit plott på omtrent same kompleksitetsnivå som, tja, WoT, til dømes...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Først og fremst språket, ja. Det virka av og til som om Havnes hadde forsøkt å skrive i en tilnærma sagastil, uten helt å lykkes. Ergo enkel.

Hva plottet angår var det ikke akkurat det mest innfløkte jeg har vært borti, men det var likevel ganske enkelt. Mye enklere enn WoT, vil jeg påstå. (I alle fall hvis du regner med alle subplott. Men så er jo WoT ti ganger så lang som Nattkrigeren, så det skulle jo bare mangle at den er litt mer kompleks.)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Akkurat. Om du ser på WoT like mange sider ut i serien som Nattkrigeren er samla vil eg tørre påstå at den ikkje er særleg meir kompleks...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Olaf Havnes: "Sagaen om den siste Nattkriger"

Post by Loki »

Snubla over denne tråden sin eksistens og følte for å småskryte: Då eg for nokre år tilbake bestemte meg for å spore opp og kjøpe denne serien (las den fleire gonger på ungdomsskule og vidaregåande, så føltest som noko eg ville eige) endte eg opp med å få napp på Finn.no frå, av alle menneske, kona til illustratøren. Så eg har no ein signert trilogi i hylla, inklusive kortet forlaget må ha lagt ved då dei sendte han eksemplara.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply