Mistborn

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Mistborn

Post by elric »

Forfatter Brandon Sanderson og er en serie på tre bøker.
Bøkene er:
Bok 1 The Final Empire
Bok 2The Well of Ascension
Bok 3The Hero of Ages

Mistborn handler om The final empire som blir styrt av tyrannen The lord ruler. Vin er en av hovedpersonene i serien og hun er en Mistborn (en som kan trekke magiske evner fra metaller som hun fordøyer). Sammen med en gjeng tyver som ledes av Kesler (og Vins mentor) skal de styrte The Final Empire og konsekvensene av dette...

Personlig likte jeg denne serien godt og jeg syns Brandon har klart å lage en god og levende verden. Personene i Mistborn er godt skrevet og ganske artige til tider.

PS. jeg skriver ikke så mye om handlingen tilfelle andre ikke har lest serien men har lyst til å lese den og jeg ikke har skrevet en bokanmeldelse siden barneskolen så kom gjerne med konstruktiv kritikk :D
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Caly Creature
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 11
Joined: Thu Nov 04, 2010 23:33

Post by Caly Creature »

Synes godt du kunne nevnt litt om magisystemet. Er tross alt det beste med hele serien.

Selv synes jeg serien var helt grei underholdning. Ingenting å hoppe i taket over, men helt greit. Likte første boka mye bedre enn de andre.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Jeg er veldig glad i Mistborn! Er enig i at den første boka er den beste (jeg er litt svak for heist-bøker), og det er ganske mye stilig i serien. Magisystemet må jo nevnes, tror ikke jeg har sett noe lignende.
Pluss åpningen av den første boka. Ash fell from the sky. Liker den :)
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Fortsatt ingen som forklarer magisystemet, eller gir videre noe annen info om at de liker den? Jeg trenger litt mer input før jeg plukker opp en bok :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Skal vi se.
Metall er energikilden til magien, og forskjellige metaller gir forskjellige effekter. For eksempel kan man bruke sink og messing til å påvirke følelser. Det er 10 kjente metaller som kan brukes.

Det er to grupper mennesker som kan bruke magi - enten er du en misting, og kan bruke en evne, eller du er mistborn og kan bruke dem alle sammen.

Ja, og for å få tilgang til å bruke magien, må du faktisk spise metallet. Og det brukes opp.
Det er selvfølgelig mye mer, men nå kommer jeg ikke på noe spesielt som jeg kan legge til :)
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Trengte mer lesestoff på en seiltur for en uke siden, så plukket opp denne serien. En ting som overrasket meg i forhold til annen fantasy (ASOIAF og WOT) er hvor fort hele plottet var klart. Hadde kun lest ~3-4% før jeg følte at plottet var klart. Har fortsatt et godt stykke igjen av første boka, så får se om jeg fortsetter å like den.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Mistborn

Post by Loki »

Tok meg ti år, men i vår las eg endeleg denne. Velfortent rykte, generelt imponerande bygde bøker med eit stort tal historietrådar som likevel aldri følest urelaterte eller for mange. Skal definitivt ikkje bli ti år til før eg les oppfølgjarserien.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Re:

Post by Eivind »

Eivind wrote: Tue Jul 15, 2014 20:49 Trengte mer lesestoff på en seiltur for en uke siden, så plukket opp denne serien. En ting som overrasket meg i forhold til annen fantasy (ASOIAF og WOT) er hvor fort hele plottet var klart. Hadde kun lest ~3-4% før jeg følte at plottet var klart. Har fortsatt et godt stykke igjen av første boka, så får se om jeg fortsetter å like den.
Litt usikker hva jeg mente her, men det var absolutt en bra serie!
Se forøvrig reddit for anbefalt rekkefølge på bøkene, kan bli litt mange :)
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Mistborn

Post by Loki »

Oi, den er nyttig! Takker. Ser det er litt opp til lesaren sjølv på enkelte område, kva for nokre seriar av han vil du tilrå mest å lese etter Mistborn-trilogien? Eg var meint å berre fortsette på same kloten med Wax & Wayne, men ser her at det kanskje er mest ubytte der om ein les Elantris og Warbreaker fyrst?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Mistborn

Post by Asphyxiate »

OI! Har ikke lest noe annet enn WoT-bøkene Sanderson fullførte, men dette var voldsomt! Jeg har de tre første i The Stormlight Archive liggende, men nå vet jeg ikke om jeg skal få tak i Elantris og den originale Mistborn-trilogien først...
Manbearpig
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Re: Mistborn

Post by Eivind »

Jeg fortsatte på Wax and Wayne siden jeg ikke visste bedre

Tror ikke det har så mye å si hva man leser etter hverandre egentlig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Mistborn

Post by Loki »

Eg har lese "Secret History" (etter Mistborn-trilogien, som den spoiler kraftig, men før mykje anna som står her ein bør ha innabords før ein les den), og basert på den så mistenkjer eg at det berre er mindre "åh, dette heng saman slik og slik"-samanhengar ein går glipp av viss ein les ein og ein serie kronologisk uavhengig av rekkefølgje på univers-plan. Så får krysse fingrane for at det er tilfelle, då. :)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply