Samanslåtte og kutta karakterar

Diskuter TV-serien her

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
WoTle
Soldat
Soldat
Posts: 55
Joined: Mon Dec 06, 2021 19:02
Location: Bergen
Contact:

Samanslåtte og kutta karakterar

Post by WoTle »

Så langt i TV-serien ser det ut til at Eamon Valda enten er slått saman med Jaichim Carridin eller Asunawa, og Alanna ser ut til å vera kombinert med Myrelle (det er blant anna ganske mange frampeik mot at Moiraine kjem til å overføra Lan sitt Band til Alanna når ho døyr). Basert på Stepin sine små statuettar av dei Fortapte i den femte episoden ser det òg ut til at det berre blir åtte Fortapte; nokre av dei blir nok kutta, og andre blir nok slått saman. Derfor lurer eg på:

1) Kva karakterar trur dokker blir kutta frå serien?
2) Kva karakterar trur dokker blir slått saman med andre karakterar?
3) Kven trur dokker dei åtte (?) Fortapte i serien kjem til å vera?
Sjekk gjerne ut podkasten Hjulpreik: ein norsk podkast om Tidshjulet, både bøkene og TV-serien, med vertane Vetle, Sigrid og Vetle. Nye episodar (nesten) kvar veke.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by Loki »

Oi, dette er eg femten år for seint til å kunne svare på. Vrient å diskutere detaljar i ein så lang bokserie (som eg aldri fullførte ein gong) når ein nærmar seg førti og sist las ei bok derfrå som tenåring. Eg hugsar berre kven halvparten av dei karakterane du namngir er ein gong ... Men sidan fjernsynsversjonen framhevar Logain såpass allereie no, vil eg tru dei kanskje dyttar eit par andre karakterar inn i han med tid og stunder. Og som du seier, at dei kombinerar enkelte Aes Sedai-ar.

Då eg ikkje har lese forbi bok 10, så trur eg ikkje at eg burde spekulere for mykje i kven av dei Fortapte som er vesentlege og kven som kan kuttast, dei kan jo gjere viktige ting i seinare bind. Men frå det vesle eg hugsar vil eg tru Ishamael, Lanfear, Asmodean og Demandred i alle fall er mellom dei som blir haldne på. Kanskje Graendal og Moghedien?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by Asphyxiate »

Blir nok en del sammenslåinger. Det er vel stor sjanse for at Liandrin og Elaida blir slått sammen (diskutert i tråden til e4 eller e5). Spennende å se hvem vi møter mot slutten av sesongen i The eye of the world - siste episode heter jo det, så regner med at det blir en kamp der. Blir det Aginor og Balthamel, eller bare Ishamael? Ishamael er vel den sterkeste. Men nå er jeg litt usikker på hvilke tidspunkt de ulike forsaken forsvinner - og flere av dem dukker jo opp igjen med andre navn (...og kjønn..). At det vel var 8 statuser i e5 taler jo for en del sammenslåing.

Andre karakterer? Spennende å se hva de gjør med alle Aes Sedaiene etter hvert som de møter. Det ble vel her forleden også bekreftet flere karakterer for s2 fra Shienar: Uno, Masema og Ingtar. Ellers er det vel så mange karakterer at de slår det sammen ganske fort. Allerede har de jo slått sammen flere steder..

Får vondt i hodet bare ved å tenke på huske alt og alle
Manbearpig
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by Lothar »

SPOILER SPOILER SPOILER
fra bøkene

Det blir spennende å se hvor mye, og hva, av handlingen fra bøkene de velger å kutte eller endre på. Dette er jo noe som typisk får oss bokfans til å murre, noe jeg selvsagt kjenner meg igjen i selv fra HP, LotR og GoT. Men akkurat når det gjelder WoT kan vel de fleste være enige om at serieskaperne må gjøre grep. Historien er så massiv og kompleks. Og det er muligens nødvendig å gå litt brutalt til verks for å få dette i havn. Eller?

Her blir det like mye hva jeg mener eller håper som hva jeg faktisk tror kommer til å skje. Ikke at jeg er kvalifisert til å lage noen tv-serie, men er jo gøy å spekulere og diskutere.

Jeg synes nok mange av subplottene i serien bør kuttes eller endres og forenkles og slås sammen. Jeg tror ikke det kan være 4-5-6 ting som foregår samtidig til enhver tid hvis folk skal henge med. Dessuten synes jeg en del av disse subplottene, spesielt i andre halvdel av serien, var bomturer eller lange omveier som føltes unødvendige.

For eksempel var jeg aldri så interessert i noe av det som skjedde i Ebou Dar, eller Perrins felttog mot shaidoene. Jeg skulle heller sett at vi var ferdig med shaidoene etter Dumais Brønner. Apropos karakterer ville jeg da også sløyfet Masema. Ikke nødvendigvis hele karakteren, men alt som skjer med ham etter bok 2. Når det gjelder Ebou Dar er det klart at Matt måtte møte Tuon. Men alt med Slekten, jakten på Vindgreia-jeg-ikke-husker-navnet-på osv. kunne gjerne vært droppet for min del.

Hvordan man eventuelt kan løse dette i en TV-serie finnes det sikkert mange muligheter. Det jeg ser for meg at Mat og Perrin er sammen i denne delen av serien, blant annet på et felttog mot seanchanerne. Dette er jo i både Rands og Egwenes interesser, så istedet for at Rand sender Perrin mot shaidoene og Egwene Mat til Ebou Dar, sender de Mat og Perrin mot seanchanerne. Dette blir da en slags sammenslåing av deres POVer, samt deler av kapitlene til Rodel Ituralde og kanskje noen av Rands egne kamper mot seanchanerne. Mens dette skjer har vi selvfølgelig også med Slayer og Perrins utvikling i Drømmeverdenen, og Mat møter og "kidnapper" etterhvert Tuon. Hvitekappene blir også en del av dette, og ender som i bøkene opp sammen med Perrin. Istedenfor at det som i bøkene er masse egne POVer med ulike hvitekapper etc. veves dette inn i Mats og Perrins del av historien. Her nede i sørvest er det rett og slett veldig mye rart som foregår i bøkene som aldri føltes særlig viktig eller veldig spennende hver for seg.

Når det gjelder kvinnene, så synes jeg TV-serien burde fokusere på Egwenes kamp for Tårnet, Elaynes kamp for Løvetronen, mens Nynaeve holder seg sammen med Rand.
Før dette, en gang etter Dumais Brønner, forenes de i Salidar (hvor Nynaeve leger Logain, Siuan og Leane), før de drar hvert til sitt. Her ser det kanskje ut som Nynaeve får manglende utvikling og ikke har noe som foregår for sin egen del, men hun har jo rett og slett mye viktig å henge fingrene i sammen med Rand: Rensingen av saidin, lege galskapen til Asha'manene, generelt utvikling legeferdighetene sine, hjelpe Rand i forberedelsene til Den Siste Strid bl.a. Jeg tror det blir for mye å holde styr på om for mange karakterer skal ha separate handlinger gjennom flere sesonger. Egentlig tror jeg også kampen om hhv. Tårnet og Løvetronen burde finne sted etter hverandre istedenfor samtidig, men dette blir kanskje vanskelig å få til å passe med bøkene og den øvrige handlingen i serien?

Da ser jeg altså for meg noe ala dette, grovt delt inni 5 deler:

1: Den Gjenfødte Dragen og Ishamael. Hvem er den gjenfødte dragen og Rands indre kamp for å godta seg selv som dette - denne delen når sitt klimaks med Steinens fall og den siste duellen mot Ishamael.
2: Rand som vinner aielenes lojalitet og nedkjemper Shaidoene, denne delens "finale" blir Dumais Brønner
Subplot:
- Perrin i Tvillingelvene
- Elayne og Nynaeve i konflikt med Moghediaana.
(Egwene og Mat er med Rand)
3: Rand mot (en allianse av?) Fortapte som har tatt kontrollen i riker, først og fremst Sammael og Rahvin/Semirhage.
- Matt og Perrin felttog mot seanchanerne
- Supergirls fortsatt i konflikt med Moghediaana, samles etterhvert i Salidar.
4: Rands forberedelser mot Den Siste Strid, rensingen av saidin, hans indre konflikt med seg selv og Lews Therin, alliansen mellom rikene etc.
Subplot:
- Elaynes kamp for Løvetronen
- Egwenes kamp for Tårnet
- Matt møter Tuon, Perrin fokuserer på drømmeverdenen og Slayer, de (eller bare Mat, Thom og Noal, som i boken) redder Moiraine
(Nynaeve er med Rand)
5: Den Siste Strid, her håper jeg man følger AMoL i stor grad, ettersom jeg synes den nøstet fint opp i ting

* Ja, Dumais brønner er jo egentlig litt senere, og kan være en del av pkt 3. Men jeg tror kanskje det er greit å ta en ting av gangen og gjøre seg ferdig med shaidoene før man begynner å fokusere på Sammael og Rahvin/Semirhage. Det krever selvsagt at man gjør noen andre endringer også, så jeg vet ikke helt.

De Fortapte

Jeg tar utgangspunkt i at de blir kuttet ned til 8, som spekulert i i trådens åpningsinnlegg, det høres rimelig ut.

Ishamael og Lanfear regner jeg som sikre, de to mektigste og mest kjent kjente av De Fortapte. Asmodean, som Rands læremester for en tid, er nok også ganske sikker. Jeg mener det er viktig å også ha med Sammael, som en viktig del av handlingen i "midten" av serien, da Rand begynner å få en ordentlig maktposisjon og ta opp kampen mot sine verste fiender. I den sammenheng føler jeg også det er naturlig å ha med Rahvin, men om man skal gjøre noen endringer så kan han f.eks. byttes ut med Semirhage for å ha et jevnere forhold mellom antall menn og kvinner blant skurkene. En mulighet er f.eks. at hun dreper Morgase (og dermed blir kvitt et annet subplott som føles uviktig) og installerer seg som selv som dronning.

Grunnen til at jeg nevner en slik mulig endring ndg. Rahvin og Semirhage er at jeg føler det er naturlig å slå sammen og/eller kutte noen av de andre kvinnelige Fortapte, hvis man skal ned til 8. Noen av de føler jeg ikke gjør så mye eller spiller litt den samme rollen. Jeg tenker det er viktig å beholde den trusselen de utgjør for de kvinnelige heltene. Moghedien, Mesaana og til en viss grad Graendal (ved Shayol Ghul i AMoL) utgjør denne trusselen. Jeg tror man for eksempel kan slå sammen Moghedien og Mesaana uten nevneverdige problemer. Jeg synes sistnevnte er litt ubetydelig frem til kampen mot hende i Tel'aran'rhiod, og den rollen kan like godt Moghedien fylle. "Moghediaana" blir da en langvarig nemesis for Egwene, Elayne og Nynaeve, som ender med at Egwene, eller alle tre, beseirer henne rett før Den Siste Strid, som med Mesaana i bøkene. Graendal bør kanskje være en egen karakter.

Da har vi så langt Ishamael, Lanfaer, Asmodean, Sammael, Rahvin/Semirhage, Moghediaana og Graendal. Da er det èn plass igjen.

Aginor og Balthamel, samt reinkarnasjonene av dem, ser jeg på som overflødige. De er de enkleste å kutte. Mesaana kan også kuttes, eller slått sammen med Moghedien, ref. det jeg skrev ovenfor.

Demandred virker som en åpenbar karakter å beholde. "Hvor er Demandred?" var jo lenge et av de store spenningsmomentene. Og han visste seg å spille en viktig rolle til slutt. Den mest suksessfulle av alle De Fortapte. Men da jeg så denne tråden og begynte å tenke på sammenslåing av karakterer, ble jeg bittelitt usikker. Mye av Demandreds karakter og rolle kan strengt tatt fylles av Ishamael/Moridin og Mazrim Taim. Det man da først og fremst mister, i tillegg til det nevnte spenningsmomentet, er vel duellen med Mat. Jo, Demandred må være med. Det er nok lurt å ha en Big Bad som lurer i det skjulte i mesteparten av serien, for så å gjøre sin entré mot slutten. Det lyktes veldig bra i AMoL, synes jeg. Dessuten er jo ikke Be'lal viktig. Ishamael ender opp som antagonisten i den sesongen/delen av serien uansett, og da kan man klare seg uten Be'lal.

Altså: Aginor, Balthamel, Mesaana og Be'lal ut - Ishamael, Lanfear, Asmodean, Sammael, Rahvin/Semirhage, Moghedien, Graendal og Demandred blir med i serien. Alle reinkarnasjoner, utenom Moridin, kuttes også. (Graendal blir da ikke drept, men fortsetter som "seg selv" istedenfor Hessalam i Den Siste Strid).

Andre karakterer

Rodel Ituralde

Ituralde spiller en ganske viktig rolle i de senere bøkene. Men felttoget mot seanchanerne er nok et av mange subplot som burde kuttes (deler av denne handlingen kan eventuelt overtas av Mat/Perrin). Da mener jeg det blir naturlig å sløyfe hele karakteren til Ituralde, og la hans senere aktiviteter utføres av Bashere (forsvaret av Maradon) og muligens Rhuarc (Shayol Ghul, men der ender jo Rodel opp med å bli ganske uviktig).

Galad Damodred

Ja, hva med Galad? Er han nødvendig? Jeg synes nok mye av det han gjør i bøkene kan sløyfes. Men kan bidrar til en grei resolusjon på Perrins konflikt med Hvitekappene, og at de blir knyttet sammen med de andre faksjonene før Tar'mon Gaidon.

Trodde jeg skulle rekke å skrive om flere bikarakterer og bli ferdig med innlegget, men du fikk meg jo virkelig i gang her. Artig tråd. Får heller skrive litt mer siden. Her ble det jo mye rart, noe av det er kanskje i overkant. Men i denne serien på 14 bøker og det store havet av ulike plot og karakterer må det jo nesten bli litt sånn. Selv om mine idèer kanskje ikke er de beste. Beklager eventuelle anfall av dysleksi, rekker ikke lese over heller.
WoTle
Soldat
Soldat
Posts: 55
Joined: Mon Dec 06, 2021 19:02
Location: Bergen
Contact:

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by WoTle »

Teoriane dokkar er spennande!
Eg har sett mange ta til orde for at Liandrin og Elaida er slått saman, men eg må innrømma eg tviler litt. Eg trur Liandrin fyller litt den same rolla akkurat no (i og med at ho er ei Raud søster med makt), men eg trur definitivt at Elaida kjem til å bli ein eigen karakter neste sesong. Eg trur ho kjem til å bli spelt av Natasha O'Keefe (ho er stadfesta med i serien, men ikkje kva karakter ho skal spela). Hovudgrunnen til at eg ikkje trur dei kjem til å slå saman desse to karakterane er eigentleg berre at det som får Elaida til å funka så godt som skurk, er at ho er på Lysets side. Ho er berre heilt på viddene når det gjeld prioriteringar, sjølvinnsikt, osv.

Elles er eg einig i at dei nok kjem til å fjerna ein del av sub-plotta (og kutta ned på andre av dei). Eg trur likevel at ein del av dei vil fungera godt på skjermen. Plottet i Ebou Dar trur eg til dømes vil fungera betre på skjermen, så lenge dei ikkje lar det bli like langt og tungt som i bøkene; viss dei vel å ha med denne delen håper eg verkeleg at dei handterer Mat sitt forhold til Tylin betre.

Eg trur at dei åtte Fortapte blir:

1. Ishamael
2. Lanfear
3. Asmodean
4. Semirhage (kanskje med gal forskar Aes Sedai-trekka til Aginor?)
5. Moghedien (kanskje, som Lothar seier, med nokre trekk frå Mesaana)
6. Graendal
7. Demnandred
8. Sammael-Rahvin (slått saman)
Sjekk gjerne ut podkasten Hjulpreik: ein norsk podkast om Tidshjulet, både bøkene og TV-serien, med vertane Vetle, Sigrid og Vetle. Nye episodar (nesten) kvar veke.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by Asphyxiate »

Merker jeg egentlig burde ha lest om igjen bøkene, når jeg leser disse ekstremt grundige spekuleringene! Samtidig er jeg litt glad for at det nå er 5-6 år siden jeg leste serien sist
Manbearpig
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by Lothar »

Litt mer spekulering i øst og vest (med en god del spoilere):

Mange av channelerne, spesielt de kvinnelige, må rimeligvis slås sammen/kuttes. Det er så utrolig mange av dem. Og mange ulike faksjoner - Asha'maner, Aes Sedaier, Vindfinnere, Aiel Vise, damaner/sul'damer etc. Det er vanskelig nok å holde styr på alt og alle selv for oss som har lest bøkene.

Akkurat hvem som kuttes blir litt vanskelig å spekulere i grunnet det enorme antallet som er. Da er det kanskje enklere å gjette seg frem til hvem som får betydelige roller å spille, og her føler jeg jo det er noen selvsagte kandidater.

Som dere er inne på, jeg tror heller ikke Elaida utgår eller blir slått sammen med Liandrin. Jeg går ut i fra at hun dukker opp i sesong 2 sammen med Elayne, eller på omtrent samme tid.

I tillegg til Elaida er Cadsuane og Verin karakterer man ikke kommer utenom. Verin dukker kanskje opp allerede i sesong 2? Mulig hun er castet allerede, jeg har bare fått med meg castingen av Elayne, shienarerne + O'Keefe og den andre damen som har ukjente roller.

De Vise

Hvor mange er det plass til i fremtredende roller her? Aviendha sier seg selv. Foruten henne virker Amys selvskreven, og kanskje Sorilea. Ellers er jeg redd det blir mange karakterer som er for like eller tar opp unødvendig tid/plass. Altså, det vil selvsagt være med mange Vise, som en så viktig del av aielfolket, men ikke nøvendigvis med eksponerte karakterer, replikker osv. For eksempel er Bair en karakter det virker naturlig å sløyfe (og eventuelt overføre det hun gjør som måtte anses som viktig til Amys og/eller Sorilea). Hvis en annen Vis enn Aviendha, Amys og Sorilea skal ha noen karakter av betydning virker Melaine som den mest åpenbare kandidaten.

Hvitekappene

Vi har blitt introdusert for Valda og Bornhald senior. Jaichim Carridin ser ut til å være slått sammen med Valda. Spørsmålstegnene vi står igjen med da av fremtredene karakterer er Pedron Niall, Sebban Balwer, Bornhald junior, Rhadam Asunawa og Galad.

Jeg ser for meg at Niall spiller en mindre fremtredende rolle enn i bøkene. Der har han jo noen POVer og planer, men det er ikke mye av det som er viktig, synes jeg. Vi har allerede etablert Valda som en sentral figur blant Barna, samt at Bornhald også er introdusert. Og senere er det mulig at Galad kommer inn som Kapteinherrekommandant. Niall kan godt lede Barna i begynnelsen av serien og være en karakter som nevnes, men jeg tror ikke han burde vies mye skjermtid.

Jeg ser ikke noe behov for Asunawa når vi ser ut til å ha en såpass klar antagonist blant Forhørerne i Valda. Ettersom jeg ønsker å kutte ned på aktivitetene/karakteren til Niall, og noen av de subplottene og karakterene som samles rundt Perrin i andre halvdel av serien (bl.a. Masema og Morgase) forsvinner også Balwer ut.

Bornhald junior vet jeg ikke helt med, han er jo en del av Perrins fortelling allerede fra returen til Tvillingelevene, så han får helt sikkert en rolle å spille. Vi får se hva de gjør, det kommer vel også an på hvor sentral senior viser seg å bli i serien.

Galad er jeg som sagt usikker på. Han har en helt grei rolle i bøkene, og kommer mer frem i rampelyset mot slutten, men hva skal han gjøre i mellomtiden? Jeg føler han er en karakter det ikke er mye tid før et godt stykke ut i serien, og at det da blir litt vanskelig/rart å spille ham inn senere, som halvbroren til både Elayne, Gawyn og Rand.

Den Svarte Ajah

Foruten Liandrin har vi to aktive og høytstående Svarte Aes Sedaier i Alviarin og Galina. De har noen egne POVer og står bak både mer og mindre viktige intriger. Galina ser vi jo først og fremst i forbindelse med Shaidoene etter Dumais Brønner, og den delen håper jeg at blir kuttet, så da gjelder det samme for Galina. Vi har jo allerede både Liandrin og Elaida som antagonister fra De Røde, jeg tror det holder i massevis.

Alviarin vil jeg tro er ganske sikker, som overhode for De Svarte og sentral i å få Siuan Sanche styrtet. Men det finnes noen argumenter for at hun kan kuttes også - Elaida tjener rollen som frontfigur i faksjonen som avsetter Siuan, mens en eventuell sammenslåing av karakterer/roller eller litt endringer kan føre til at noen andre, f.eks. Liandrin, får rollen som overhode for ajahen?

Så er det Liandrins "gruppe av svarte søstre", som er viktige antagonister i begynnelsen av serien, og noen av dem henger jo med helt til slutten. Jeg går ut i fra at det vil være en slik gruppe, men at de kutter litt ned på antallet (som var 13 medregnet Liandrin, om jeg husker riktig)?

Jeg vil også nevne Careane, som forræderen i Elaynes/Nynaeves krets, og Delana, Aran'gars sidekick. En slik forræder virker veldig aktuelt, men om det blir akkurat Careane eller om noen overtar denne rollen i handlingen er vanskelig å si. Jeg tenker at Balthamel blir kuttet, men reinkarnasjonen Aran'gars rolle som infiltratør blant Aes Sedai-opprørene kan jo forekomme, jeg anser dog ikke Delana for å være noen nødvendig del av dette.

Til slutt har vi selvsagt Sheriam og tidligere nevnte
Spoiler
Verin
, som begge har relativt store roller og nok bør få plass i serien, spesielt sistnevnte. Men de spiller jo ikke den samme rollen som åpenbare antagonister, i motsetning til de nevnt ovenfor. Vi ser dem altså ikke være aktive som en del av Den Svarte Ajah, og det tenker jeg kan være likedan i TV-serien, ellers forsvinner jo poenget med avsløringene av dem.

Den Røde Hånds Forbund

Talmanes, Nalesean, Daerid, Edorion, Carlomin, Reimon og Estean. Løytnantene blir sikkert kuttet ned på. Talmanas for Cairhienerne og Nalesean for Riftboerne blir antagelig med. Resten er stort sett overflødige. I tillegg antar jeg Vanin blir med, og at en eller flere av rødarmene (Mats vakter), Harnan for eksempel, og kanskje Lopin (tjeneren) får noen mindre roller.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by Asphyxiate »

Verin er vel ikke direkte castet, men det er noen castinger uten karakter ennå som mange kanskje tror kan være Verin og/eller andre Aes Sedaier. Hun må jo være med!

Ellers er det vel 2000 nevnte personer i bokserien. Klart en del vil bare bli sløyfa, men det tror jeg fort vil være i sammenheng med om hele handlingstråder og subplots er med eller ikke. Skal feks Seanchan være med i det hele tatt? Hvor mye av aielene skal være med - de er jo med, men hvor mye? Veldig spent på hvordan de løser det på 8 sesonger
Manbearpig
WoTle
Soldat
Soldat
Posts: 55
Joined: Mon Dec 06, 2021 19:02
Location: Bergen
Contact:

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by WoTle »

Verin mistenker eg at kjem til å bli spelt av Meera Syal, som har blitt henta inn til sesong 2, berre på grunn av vibbene ho gir meg. Elles trur eg Lothar har heilt rett i at mykje kjem til å bli kutta, både av karakterar og sidehistorier, men eg trur potensielt òg vi kjem til å få fleire karakterar og historier enn vi trur akkurat no. Viss Amazon ser at sesong 1 er ein stor suksess, kan det henda at Rafe Judkins og gjengen får meir kreativ fridom. Då kan eg sjå føre meg at dei tar seg tid til nokre av dei artige sidehistoriene og mindre karakterane (men sjølvsagt langt ifrå alle). Eg håper i alle fall at det er ei moglegheit; den farta dei la opp til i starten av denne sesongen gjekk litt på kostnad av karakterutvikling og plott, men eg skjønner kvifor dei gjorde som dei gjorde.

Når det gjeld Aes Sedaiane trur eg iallfall at Verin, Cadsuane og Sheriam vil vera eigne karakterar. Liandrin sin gjeng på 13 blir kanskje kutta ned til åtte for å spegla dei Fortapte, elles er det mogleg at dei blir kutta ned til endå færre. Eg ser det ikkje som usannsynleg at Liandrin, slik som ho blir bygd opp no i serien, kan enda opp med å ta over rolla til Alviarin, som Elaida sin men då måtte dei eventuelt endra litt på Egwene, Elayne og Nynaeve si Seanchan-historie.
Sjekk gjerne ut podkasten Hjulpreik: ein norsk podkast om Tidshjulet, både bøkene og TV-serien, med vertane Vetle, Sigrid og Vetle. Nye episodar (nesten) kvar veke.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by Loki »

WoTle wrote: Thu Dec 09, 2021 11:13 Verin mistenker eg at kjem til å bli spelt av Meera Syal, som har blitt henta inn til sesong 2, berre på grunn av vibbene ho gir meg.
:D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
WoTle
Soldat
Soldat
Posts: 55
Joined: Mon Dec 06, 2021 19:02
Location: Bergen
Contact:

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by WoTle »

Eg hadde ikkje forventa at dei skulle slå saman Vandene og Verin, men det funkar!

Eg byrjar å mistenka at dei kuttar Semirhage/kombinerer ho med Lanfear, berre basert på kor BDSM-aktig ho såg ut i TAR og kommentarane Moiraine kom med om ho i episode 5.

Elles er eg veldig glad for rykta om Elaida-casting; eg var litt redd dei kom til å kombinera ho med Liandrin.
Sjekk gjerne ut podkasten Hjulpreik: ein norsk podkast om Tidshjulet, både bøkene og TV-serien, med vertane Vetle, Sigrid og Vetle. Nye episodar (nesten) kvar veke.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Samanslåtte og kutta karakterar

Post by Loki »

Det har eg vore redd for òg. Pluss at eg er ekstatisk ved tanken på Shohreh Aghdashloo i noko som helst. Forhåpentlegvis fortset ho med å dukke opp i ting så ofte at eg til slutt lærer meg å stave namnet hennar utan søkjemotorhjelp ein gong.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply