Verin

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Moridin
Hengiven
Hengiven
Posts: 111
Joined: Fri Nov 04, 2005 22:18
Location: Oslo

Post by Moridin »

Det er ikke sikkert...Edstaven kan være 1 av LTT's "9 rods of dominion"...men jeg skal innrøme at jeg holder en knapp på at den er en binder...
De lot meg ikke beholde min fine spoilerbefengte signatur...Bah!
Jeg skal få den tilbake!
En gang...helt sikkert...
ja...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

*Feil*

Der seier han at the Nine Rods of Dominion ikkje var staver i det heile, men leiarane av ni ulike område, altso menneske.

Eg meiner sjølv at det eg seier her er so godt som 100% sikkert. (Det same gjeld sjølvsagt ikkje for alle mine uttalelsar i andre tema...)

EDIT: Skreiv litt feil, det var ikkje i blogen hans han hadde sagt det. Men han har sagt det, kanskje på DragonCon, eller ein eller annan boksignering.
Moridin
Hengiven
Hengiven
Posts: 111
Joined: Fri Nov 04, 2005 22:18
Location: Oslo

Post by Moridin »

Hvor der? Og hvorfor ville han kalle en person for en rod (stav)? Jeg tror muligens at han lagde 9 rods of dominion (de 9 dominans stavene) for å hindre fler i å joine skyggen i AoL, som så mange gjorde på den tiden...
De lot meg ikke beholde min fine spoilerbefengte signatur...Bah!
Jeg skal få den tilbake!
En gang...helt sikkert...
ja...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Les innlegget mitt ein gong til. Eg hugsa feil, det var ikkje i blogen han hadde sagt det.

Men som eg og seier, han har sagt det, so du kan berre forkaste alle andre teoriar. Spoiler aCoS:
Spoiler
Forresten, den som Sammael gav til Sevanna hadde talet 111 eller noko slikt inngravert, medan den i tårnet har talet 3. So det kan virke som om det er meir enn ni av dei...
Han sa det forresten på DragonCon, fann eg ut, les rapportane derifrå her.

EDIT: Her er det nøyaktige sitatet:
DragonCon wrote:Question Part 1: I have a question about the nine rods of dominion. We have a couple of references to this, and Ishamael says that Lews Therin summoned the nine rods of dominion. And theories have been floating around, are the oath rods not the nine rods of dominion.

Jordan: They were not the oath rods.

Question Part 2: Well are they positions of power, were they people, or were they actual rods.

Jordan: They were actual people, and they were, but you might call them regional governors of the earth, regional governors of the planet. So if I say, summon them, then we’ve got a guy who has been given in effect ultimate power.
**There goes another theory**
Moridin
Hengiven
Hengiven
Posts: 111
Joined: Fri Nov 04, 2005 22:18
Location: Oslo

Post by Moridin »

Ok...Da må jeg bare få si at Jordan kunne gitt de 9 andre titler...
De lot meg ikke beholde min fine spoilerbefengte signatur...Bah!
Jeg skal få den tilbake!
En gang...helt sikkert...
ja...
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

btw. off-topic :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Moridin
Hengiven
Hengiven
Posts: 111
Joined: Fri Nov 04, 2005 22:18
Location: Oslo

Post by Moridin »

Verin er generelt koselig! Er vi på topic nå? :lol:
De lot meg ikke beholde min fine spoilerbefengte signatur...Bah!
Jeg skal få den tilbake!
En gang...helt sikkert...
ja...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Veldig koselig, men også særdeles skummel. Tror hun er en av favorittkvinnene mine i WoT.


Uansett, her er noen såkalte "fun Verin tidbits", som forøvrig var de første spora jeg oppdaga av den omfattende WoT-fan-aktiviteten på nettet:



Tror forresten de er skrevet sånn i tida mellom TPoD og WH, så for dem som ikke har lest så langt: STOPP! :D












Fun Verin Facts

• She said that Moiraine sent her, yet Moiraine said that she did not.
• She knows that the axe and the hammer are significant in Perrin's life
• She sensed the mind of someone inside of a Stedding (I hesitate to include this one, as it almost seems like a mistake. Maybe I'll send a letter to Jordan asking...)
• She was the only one who knew about the twisted stone ter'angreal and she had Corrianin Nedeal's notes.
• Egwene saw a flash of white on the way to her "office".
• No one seems to know precisely how old she is.
• She has been somehow involved with the entire "thing" for 70 years, long before anyone else. (The second longest that we know of is Moiraine and Siuan who were involved 20 years after finding out about the Rebirth from the dying words of Gitara Moroso)
• She has dealt with men who could channel before
• She was the one who told Morgase that she did not have enough of the power to remain in the White Tower
• She "has broken a few customs in her time." (Paraphrase)
• She knows exactly what she wants to happen.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Gleder meg til å få vite svaret på verin-gåta, det har bugga meg lenge. Helt siden GH for å være ærlig. Vakler alltid mellom å tenke - hun er god - hun er ond - når jeg leser POVene hennes. Vanskelig å avgjøre.

Tror den følelsen hun hadde is steddingen ikke var kraften, og dermed ikke en feil fra RJs side. Aes sedaier har andre evner enn bare den å lede krafta - drømming f.eks. Ville det opphøre fordi om du er i en lønnehage?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ellers finnes jo de brønn-ter'angrealene - og som vi så i Far Madding, fungerte jo de i lønnhager...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Ceres wrote:Gleder meg til å få vite svaret på verin-gåta, det har bugga meg lenge. Helt siden GH for å være ærlig. Vakler alltid mellom å tenke - hun er god - hun er ond - når jeg leser POVene hennes. Vanskelig å avgjøre.

Tror den følelsen hun hadde is steddingen ikke var kraften, og dermed ikke en feil fra RJs side. Aes sedaier har andre evner enn bare den å lede krafta - drømming f.eks. Ville det opphøre fordi om du er i en lønnehage?
men drømming har vel ikke noe med den ene kraften å gjøre da? henger ikke det sammen med talente drømme-vandring, som mange av the wise ones som ikke kan lede kraften kan gjøre.. :?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Faile wrote:
Ceres wrote:Gleder meg til å få vite svaret på verin-gåta, det har bugga meg lenge. Helt siden GH for å være ærlig. Vakler alltid mellom å tenke - hun er god - hun er ond - når jeg leser POVene hennes. Vanskelig å avgjøre.

Tror den følelsen hun hadde is steddingen ikke var kraften, og dermed ikke en feil fra RJs side. Aes sedaier har andre evner enn bare den å lede krafta - drømming f.eks. Ville det opphøre fordi om du er i en lønnehage?
men drømming har vel ikke noe med den ene kraften å gjøre da? henger ikke det sammen med talente drømme-vandring, som mange av the wise ones som ikke kan lede kraften kan gjøre.. :?
Jepp, det var også det Ceres sa ;)
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

åja.. ser det nå :oops: unnskyld ceres, *lese bedre neste gang*
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg kom til å tenke på Verin og den drømme-ter'angrealen hun ga til Egwene i TDR, og noe slo meg: Siden hun har tilgang til denne ter'angrealen, er det ikke mulig at hun også kan ha tilgang til andre ter'angrealer? Som for eksempel Edstaven?

Siden medlemmer av den Svarte Ajah tydeligvis har enkel tilgang til den, skulle en tro at det ikke var umulig for Verin heller - forutsatt naturligvis at hun ikke er Svart.

Når det gjelder hvorvidt hun er dette, hva tror dere om dette utsagnet?
Verin, TDR: 21 - A World of Dreams wrote:... we must all confront the Dark One in one way or another. He is prisoned now, but the Pattern did not bring Rand al’Thor into the world for no purpose. The Dragon Reborn will face the Lord of the Grave; that much is sure. If Rand survives that long, of course. The Dark One will try to distort the Pattern, if he can.
Det er et veldig tvetydig utsagn, men hun er Aes Sedai, og det kan tidvis virke som om tvetydighet er Aes Sedaiers standard modus operandi, eller hva det nå var det het.
Det kan jo tolkes dithen at hun vil
a) hjelpe Rand med å motstå Den Mørkestes forsøk på manipulering av Mønsteret,
eller
b) hjelpe Den Mørkeste med å manipulere Mønsteret.

Hva hun mener vil være det beste utfallet får stå åpent, men det kan jo leses dithen at hun sympatiserer med Den Mørkeste. Selv om jeg både tviler og og håper på at dette ikke stemmer.


Etter at Egwene har gått, finner dette sted:
Pulling the red box to her, she opened the lid all the way and frowned at what nearly filled the space.

Page upon page, covered with a precise hand, the black ink barely faded after nearly five hundred years. Corianin Nedeal’s notes, everything she had learned in fifty years of studying that peculiar ter’angreal. A secretive woman, Corianin. She had kept by far the greater part of her knowledge from everyone, trusting it only to these pages. Only chance and a habit of rummaging through old papers in the library had led Verin to them. As far as she could discover, no Aes Sedai besides herself knew of the ter’angreal; Corianin had managed to erase its existence from the records.

Once again she considered burning the manuscript, just as she had considered giving it to Egwene. But destroying knowledge, any knowledge, was anathema to her. And for the other . . . No. It is best by far to leave things as they are. What will happen, will happen. She let the lid drop shut.
Hvis vi ser på siste avsnitt her, får vi følelsen av at hun nesten forventer at noe vil skje med Egwene. Det kan nesten se ut som om hun var bekymra, men er hun bekymra for Egwene, eller for at Egwene skal finne ut noe?

Gud, jeg elsker Verin.


EDIT:
Ellers fant jeg nettopp ut at Verin refererer til "When the Wolf King carries the Hammer"-proferiet så tidlig som i TSR kapittel 56:
“Yes, you do. But you do not know what marrying Zarine Bashere means, do you?” She reached up to turn his axe in its loop on his belt, studying it. “When are you going to give this up for the hammer?”
Men det har jo vært klart ganske lenge at hun fikk et hint om Den Gjenfødte Dragen allerede for 20-40 år siden (det er litt forvirrende skrevet på Encyclopedia WoT), så dette behøver jo ikke bety noe. Hun er tross alt en lærd kvinne, med inngående kjennskap til Karaethon-sirkelen...


EDIT2:
Beklager hvis noen anser dette som selvfølgeligheter, men jeg driver og setter meg inn i Verin-spørsmålet, og finner derfor en del nyttig. Angående det om at hun liksom kan lyve - forutsatt at dette bare er basert på det hun sa om at Moiraine sendte henne (det hun sa til Rand om at han ikke måtte Lede Kraften i Falme fordi damanene kunne oppdage ham kan unnskyldes, siden de tross alt kan gjøre det hvis jorda begynner å eksplodere når ingen av damanene Ledet Kraften) - så fant jeg dette på wotmania:
what Verin said
Submitted by the drewman reborn on 8/24/2002 1:29:21 AM
was to Intgar. Moiriane said she did not send Verin to shepard rand. Which she didn't. She sent her to watch over Intgar whom she knew was a Darkfriend.
Aldri tenkt over det fra den vinkelen før...
EDIT3:
Utdyping av forrige endring:
Verin's lie?
Submitted by Call_me_Tim on 5/22/2001 7:30:52 PM
I believe that RJ has stated quite clearly that the business of Verin telling Perrin that she was sent by Moiraine was a miswrite on his part, and not intended to be a lie of Verin's. It then follows that RJ's bother to state this endorses the concept that Verin has not clearly lied. I can find nothing else that she has said which could be a clear lie. Yes, she has many secrets, has a hidden past, and misdirects folks left and right, but that is the most common behavior of Aes Sedai if you take the entire story as a whole. When Aleis Barsala in Far Madding seeks her name, her answer is, "All of you may call me Eadwina.", which isn't a lie. She wasn't directly asked her name, which makes the ruse even easier.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply