Jeg tror faktisk at han drar tilbake til skolen...
Malfoy, er jo en viktig brikke i pusslespillet
Enn Professor slughorn, da.....
Er det mulig at han fortsetter da
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Nei, nei nei, nei. Det eneste relevante spørsmålet her som dreier seg om poenger, er dette: Hva er pointet med å irritere seg over sånt som dette?Wolfbrother wrote:Synes ikke at han er noe, spisielt flink, jeg...
Han skulle aldri ha laget nye navn på personene...
Ron, oversatt til Ronny![]()
Hva ER POINTE...

Det var veldig irri å måtte komme meg inn i de engelske navneneterje wrote:Nei, nei nei, nei. Det eneste relevante spørsmålet her som dreier seg om poenger, er dette: Hva er pointet med å irritere seg over sånt som dette?Wolfbrother wrote:Synes ikke at han er noe, spisielt flink, jeg...
Hva ER POINTE...
Husker omstillinga fra Ronny til Ron var litt vanskelig for meg, men nå må vi ikke glemme at det er svært mange barn/ungdommer som leser disse bøkene, og som ikke har god nok kjennskap til det engelske språket.Wolfbrother wrote:Det var veldig irri å måtte komme meg inn i de engelske navneneterje wrote:Nei, nei nei, nei. Det eneste relevante spørsmålet her som dreier seg om poenger, er dette: Hva er pointet med å irritere seg over sånt som dette?Wolfbrother wrote:Synes ikke at han er noe, spisielt flink, jeg...
Hva ER POINTE...![]()
Skulle helst sett at det var de samme navnene...

Men er "Rånn" et norsk navn - eller et navn i det hele tatt?Mulig det, men Rånn er jo ikke vannskelig å utale engang for småe unger.
1, 2 og 3 er knapt det de heller, spør du meg. Greit nok, de kan leses for "små" barn (heller store barn; barn i 9-11-årsalderen), men for barn under 9 år tror jeg ærlig talt ikke det er mye å hente i Harry Potter. Unntak finnes jo selvsagt alltid, men...Wolfbrother wrote:Uanset er vel ikke 4,5 og 6 så mye barne bøker.....
Hehe, det har du helt rett i...Klart det ville vært teit nå å skifte på navnene, men likevel...
Dessverre er du ikke det. Jeg har ofte sett folk irritere seg over Høverstads oversettelser, spesielt av navn - et eksempel kan være hans oversettelse av "Mason" til "Murpus" (byggherren onkelen til Harry har på middagsbesøk i bok 3), som jeg personlig synes er rimelig bra...Er sikkert ikke alene om å iritere meg.
Tror ikke det gjennomsnittlige barn (er kanskje litt raus for hva jeg definerer barn som) tenker Rånn når de leser Ron (er vel nokså sjelden man setter o til å i norsk, eneste jeg kommer på nå er "rondane" og "borde"), og det ville nok blitt kunstig og fjernt for dem. Det må gjenskapes til norske, gjenkjennelige navn.Wolfbrother wrote:Mulig det, men Rånn er jo ikke vannskelig å utale engang for småe unger.
Uanset er vel ikke 4,5 og 6 så mye barne bøker..... Klart det ville vært teit nå å skifte på navnene, men likevel... Er sikkert ikke alene om å iritere meg.
Oversettelsen må være konsekvent, kan ikke bare plukke opp de egennavna som ligger lengst unna et norsk alternativ.Wolfbrother wrote:Enkelte navn slik som Hermione, er jeg enig at kan diskuteres vorvidt det burde oversettes eller ikke, men ingen vits meed navnet Ron/ronny vor barn ville uttalt det Rånn som er rimelig enkelt.

Du er ikke alene!Wolfbrother wrote:Mulig det, men Rånn er jo ikke vannskelig å utale engang for småe unger.
Uanset er vel ikke 4,5 og 6 så mye barne bøker..... Klart det ville vært teit nå å skifte på navnene, men likevel... Er sikkert ikke alene om å iritere meg.