Dronning Morgase

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Dronning Morgase

Post by Stefan »

Mens jeg satt og leste tråden om KoD-prologen, kom jeg plutselig på noe jeg syntes var utrolig kult i de hittil siste Wot-bøkene; Det at dronning Morgase helt tilfeldig møter Perrin (etter å ha rømt fra Whitecloakene?), men ikke avslører hvem hun er. Veldig fasinerende å lese de forskjellige POV-ene rundt dette. Nå er vel også Morgase fanget sammen med Faile hos Shaidoene, men identiteten hennes er vel ennå ikke "avslørt"?

Hva tror/håper dere vil skje med Morgase i Knife of Dreams?

Personlig så gleder jeg meg til Elayne og Perrins veier møtes, tenk deg alle de følelsene som blir satt i spill da! Elayne tror jo moren er død og Perrin blir vel mildt sagt overrasket over hvem han har hatt som tjener :shock:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Har du hørt "teorien" om at det kommer til å brute ut krig mellom Perrin og Elayne, da? :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Morgase er en av de stiligste "trådene" i de siste bøkene! Ser for meg at hun har en rolle å spille, men at det godt kan være RJ ofrer henne (hehe... bare gjetninger, altså!) Det blir sikkert vanskelig å skrive Morgase inn i en rolig situasjon igjen etter alt hun har vært gjennom!

(Artig med flere teori-tråder!)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Her er noe tull jeg skrev for et par år siden:
But here's a little 'theory' for you:
Perrin will be king of Saldaea! Why?
Because his wife, 'Faile', is the cousin of saldaea's queen Tenobia, who don't have any kids, and don't intend to marry. Therefore, Faile's father, Davram Bashere, is next in line for succession, and since all his sons have been killed in the Blight, Faile is his only heir. And when she is Queen, Perrin will be king.

An interesting thing about this theory, is that the Two Rivers probably will want to hoin the kingdom of their 'Lord Perrin Goldeneyes', and through that this part of Andor will be a part of Saldaea. BUT: What will, Elayne, Queen of Andor, say to this? The Two Rivers are after all a part of Andor...
And what will this do with the relationship between Rand and Perrin? Elanye is despite everything, his wife (or one of them...) and the mother of his children!
Dere må unnskylde at det er på engelsk, men jeg gidder ikke å oversette... :roll:

I be teh lazy :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Aldri hørt den teorien nei, om at Elayne og Perrin kommer i krig.
Men har ikke helt tro på denne konflikten, regner med at dette i såfall vil skje etter Tarmon Gaidon, og da må det vel finnes mer fornuftige ting enn kriging å ta seg til :P?

Andor har dessuten aldri brydd seg om Two Rivers, så hvorfor skulle Elayne "klikke" for dette? (Nå har riktignok ikek jeg styrt en nasjon før, men litt fornuftige må de da vel være 8) )
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

terje wrote:Har du hørt "teorien" om at det kommer til å brute ut krig mellom Perrin og Elayne, da? :lol:
Det er faktisk høgst sannsynleg - Elaynes personlegheit er så ekstremt sjølvbevisst og hårsår at det å sjå mora som ein stakkarsleg tjenar for ein glorifisert bondegut som attpåtil ein av hennar landsbyar heiser flagg for er nettopp den type ting som kan få ho til å sende hundrevis av menneske i døden i ein meiningslaus krig.


(Mislike Elayne? Eg?! Korleis kan de tru noko slikt?! :roll: )
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Merk: Denne var ment som kommentar til Stefans post. Loki postet før meg...
Tja, det er jo jeg som har funnet på teorien da, selv om flere andre tydeligvis også har gjort det, så den er vel ikke blant de mest relevante. Men hypotetiske funderinger kan jo også være underholdende.. :wink:

Men at Elayne bare ville la et territorie som tradisjonelt har tilhørt Andor bare bli overtatt av en fremmed makt uten å gjøre motstand? Aldri i verden.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Loki wrote:
terje wrote:Har du hørt "teorien" om at det kommer til å brute ut krig mellom Perrin og Elayne, da? :lol:
Det er faktisk høgst sannsynleg - Elaynes personlegheit er så ekstremt sjølvbevisst og hårsår at det å sjå mora som ein stakkarsleg tjenar for ein glorifisert bondegut som attpåtil ein av hennar landsbyar heiser flagg for er nettopp den type ting som kan få ho til å sende hundrevis av menneske i døden i ein meiningslaus krig.


(Mislike Elayne? Eg?! Korleis kan de tru noko slikt?! :roll: )
Jeg misliker henne definitivt ikke, men hun er heller ikke av mine favoritter.

Allikevel tror jeg gleden over å se moren overskygger alt annet. Dessuten har Perrin ingen skyld, siden Morgase er den som skjuler noe. (Perrin er blant mine favoritter :)
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eg slit seriøst med nesten alle dei kvinnelege karakterane i denne serien, som nok er ein av grunnane til at den aldri har nådd heilt opp blant mine favorittar innan fantasylitteratur. (Dei få eg faktisk taklar er dei kvinnelege Forsakens, Min, Alvirarin, Leane, Siuan, Moiraine, og den grønne som har bunde Rand og som eg aldri hugsar namnet på. :P Egwene, Verin, Aviendha, Morgase og Faile går til nøden. Alle andre eg kan komme på no går meg seriøst på nervene. Verst av alle er vel Nynaeve, men Elayne har andreplassen.)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Stefan, du må huske på at tross alt, og bak alt dette tullet hun driver med, så er Elayne fortsatt en arrogant adelskvinne. Og slike liker ikke å miste jord...

Men men. Dette er jo så sykt hypotetisk at det ikke ligner noe som helt. RJ vil neppe introdusere en slik stor plotlinje med det første...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Det hadde jeg helt glemt Terje; lenge siden jeg menget meg med slike ;) Og hvis jeg skulle menget meg med dem, måtte det vært prinsessene fra mitt moderland :)

Men tror ikke denne plotlinja ville gjort serien noe positivt heller.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Loki wrote: Verst av alle er vel Nynaeve, men Elayne har andreplassen.)
For min del liker jeg Nynaeves POVer best av alle de kvinnelige! Deretter Egwenes.

Av mannfolkene pleiede jeg og like Perrin utrolig godt, men etter at slaget i Tvillingelvene var ferdig har hans historie liksom vært litt tafatt. Mat blir en større og større favoritt.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Ceres wrote:Av mannfolkene pleiede jeg og like Perrin utrolig godt, men etter at slaget i Tvillingelvene var ferdig har hans historie liksom vært litt tafatt. Mat blir en større og større favoritt.
En av de absolutte høydepunktene i serien, slaget ved Two Rivers!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ceres wrote:
Loki wrote: Verst av alle er vel Nynaeve, men Elayne har andreplassen.)
For min del liker jeg Nynaeves POVer best av alle de kvinnelige!
Korleis klarar du det? Dama er trangsynt, kortsynt, fordomsfull, semi-narsisistisk, og rimeleg nedlatande.
Deretter Egwenes.
DET er eg einig i. Ho har ein del horrible karaktertrekk - hovudsakeleg ting ho vel har lært av Nynaeve - men sånn overall er ho eit fint kvinneleg POV.
Av mannfolkene pleiede jeg og like Perrin utrolig godt, men etter at slaget i Tvillingelvene var ferdig har hans historie liksom vært litt tafatt. Mat blir en større og større favoritt.
Einig, skjønt eg har aldri likt hans POV så veldig. Liker karakteren, men ikkje POV'et. Er litt usikker på kvifor. (Altså, misforstå meg ikkje, eg likar POVet hans langt betre enn nesten alle dei kvinnelege i denne serien :P)
Beste mannlege POV er vel Mat eller Rand - så framt det ikkje er eit med Thom eg har gløymt, det ville antakeleg slått dei begge - sjølv om begge to har tendensar til idiotioppførsel som gjer det å lese POVene deira frustrerande til tider. (Det morsomme er at det eg anser som idiotoppførsel nesten alltid er dei få tinga Aes Sedaiene rundt om kring IKKJE omtalar som idiotoppførsel :P) Lan-POVen i "New Spring" var òg veldig grei å lese.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Nynaeve er ei sterk kvinne. Hehe... Trangsynt? Absolutt! Forskrudd syn på menn? Jepp. Likevel; det står liksom respekt av henne. :D Grunnen til at jeg alltid har likt Nynaeves POVer er enkel: I starten av serien var det spent mellom henne og Moiraine pga Lan. Kom de til å få hverandre? Hva skjer?? :) Så forsvant Moiraine og Lan fikk sitt bånd overført... Hva skjer nå??? Skal de endelig få hverandre? Kan Nynaeve redde Lan? hehe... Mye spennede opp gjennom serien i Nynaeves POVer.
Post Reply