Kaosets Herre

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Du tar så feil moridin... men det er du vel vant til å høre... :P
Moridin
Hengiven
Hengiven
Posts: 111
Joined: Fri Nov 04, 2005 22:18
Location: Oslo

Post by Moridin »

*grumble grumble*
Bare vent deg! :evil: :evil: :evil:
De lot meg ikke beholde min fine spoilerbefengte signatur...Bah!
Jeg skal få den tilbake!
En gang...helt sikkert...
ja...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:Eg fekk meir det inntrykket ja, etter å ha lest det i tBWB. Men det er jo berre ein teori...

Edit: Her er ein annan teori, frå Theoryland (fann linken på Dragonmount):
http://www.theoryland.com/theories.php? ... &theo=2372
Oi. Det var en skummel en, ja.

Helhetlig var den også; det virker for meg som om den i stor grad forklarer hvorfor det haster med å framkalle TG, hvorfor BF har slik en sentral plass i serien, samt at den pekte på en viss sammenheng (om enn med lang tid mellom "samlingspunktene") i serien. Har ikke tatt meg tid til å lese alle svarene, men det virka som en relativt uangripelig teori, selv om noen gjorde sitt beste... :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det var en dødsbra teori!

Har aldri tenkt over Demandreds mission - oppgave ? - på den måten. Hm... Virker ganske vanntett... Lurer på hva de banblusser...
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

men hvis de virkelig skulle skape kaos med BF, hvorfor ikke Tar Valon, eller Tear, eller rebell leiren. tatt med seg masse DF og SS og holdt alle opptatt med det, mens de selv sendte store mengder BF mot målet sitt.

det hadde virkelig skapt MYE kaos. *grøsse*
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Er vel kanskje meningen å skape akkurat nok kaos til å vinne tg uten at verden går ad dundas. Slik at nae'blis hadde noe å regjere... Man må altså balansere mengden, kanskje?



(Flere enn meg som har tenkt atombomber equals ballfire?)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ja, hvis de hadde BF'a Tårnet ville vel så mange viktige tråder forsvinne, at hele verden står i fare. Tenker heller på folk ingen bryr seg om, eller noe sånt...

(Flere enn meg som har tenkt atombomber equals ballfire?)
Njo, når du sier det, så er det vel en temmelig stor likhet...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg kom akkurat til å tenke på noe: Hva hvis Demandred, når han skal BF-e noen, drar til en av verdenene man kan nå gjennom Portalsteinene?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg personlig lurer fælt på hvor/hvem demandred er! (Og tror du ikke at portsteinene har utgjort sin funksjon?)
Logain
Soldat
Soldat
Posts: 66
Joined: Mon Nov 07, 2005 17:54

Post by Logain »

Litt off-topic her, men de Portalsteinene er ganske interessante. Verin stilte jo et spørsmål om hva som ville skje eller om det var mulig å møte seg selv i en av de verdenene. Kan ikke huske å ha hørt så særlig mye om dem, men igjen å bruke dem kan jo ha konsekvenser om du ikke vet hva du driver med. Så det er nok de Fortapte som roter rundt med dem.

Og hvis det er som terje sier at Demandred kansje bruker dem når han skal BF-e noen, så kan det vel også være slik at enkelte av dem (de fortapte), søker dekning der... bare en løs teori, men det hadde jo vært et genialt sted å skjule seg og legge planer i fred
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Bare for klarhets skyld: Det med at han kanskje drar gjennom Portalsteiner til en annen dimensjon for å BF-e folk, er bare ren gjetning, og er ikke basert på noe annet enn en tilfeldig tanke.

Når det gjelder Portalverdenene som skjulesteder, har jo the Forsaken tidligere benytta seg av TAR til slikt, men etter at TAR begynte å bli nedrent av Aes Sedaier, er kanskje ikke det det sikreste stedet lenger...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Logain
Soldat
Soldat
Posts: 66
Joined: Mon Nov 07, 2005 17:54

Post by Logain »

Ja, selvfølgelig. Men det må sies at det var en interessant teori, den tanken jeg kom med var forøverig det samme en tilfeldig tanke. Men de mirror worlds er ganske spennende.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

terje wrote: Når det gjelder Portalverdenene som skjulesteder, har jo the Forsaken tidligere benytta seg av TAR til slikt, men etter at TAR begynte å bli nedrent av Aes Sedaier, er kanskje ikke det det sikreste stedet lenger...
men de har da mye mer kontroll i den verden enn det Aes Sedaiene har... ikke så mye å frykte. går det ann å bruke BF der inne forresten?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Rand har hatt for vane å jage diverse Fortapte i tel'aran'rhiod... T.d. vart Rahvin drepen her (med det kraftigaste bannblusset me har sett til no...)

Og sjølv om dei Fortapte har meir kontroll, betyr ikkje det at dei har lyst til å verte sett av Aes Sedaiar. (men dei har ikkje mykje å frykte uansett, då svært få av dagens Aes Sedaiar kjem i nærleiken av dei Fortapte, verken når det gjeld å leie Krafta, eller i TAR...)

Portsteinane, og dei parallelle verdenene, er vel eigentleg ganske upraktiske: Dei må ha ein portstein lett tilgjengeleg, kjenne til bruken (noko eg tviler på at alle gjer), kunne dei riktige symbola, finne ei verd der dei kan leve i fred (det er jo ikkje alle som er slik den Rand & co besøkte, mange har folk), og sist men ikkje minst, dei kan ikkje påverke vår verd utan å reise hit, so då må dei pendle fram og tilbake.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Tidligere i denne tråden diskuterte vi hva som mentes med Kaosets Herre. Jeg mente (og mener) at det refererer til Skyggens/de Fortaptes forsøk på å spre splittelse og kaos i Lystes rekker, for slik å svekke motstanden.

Jeg regner med at dere alle har lest RJs blogg. Selv begynte jeg å lese den i dag, og i posten hans fra 25.9 d.a., skrev han noe som kan være relevant i denne sammenheng:
The Forsaken are a group of power hungry people who don't like one another and vie with one another for power as much as they vie with the forces of the Light. Much like the internal politicking in Nazi Germany and the Soviet Union. But look at the situation in the world as it actually stands, from the White Tower divided to crop failures caused by a too-long winter and a too-long summer and people fleeing their farms because the Dragon Reborn has broken all bonds, meaning still less food, and that spoiling at a fearsome rate, from chaos in Arad Doman to a large part of the Borderland armies out of position, from the arrival of the Seanchan focusing too many eyes on them instead of the Shadow to the strongest single nation, Andor, riven by civil war in all but name and Tear split by open warfare, from.... Well, take your pick. There are lots more to chose from. Take a step back and look at what the forces of the Shadow have wrought. The world and the forces of the Light are in bad shape. At this point, boys and girls, the Shadow is winning. There are glimmers of hope, but only glimmers, and they MUST pay off for the Light to win. All the Shadow needs for victory is for matters to keep on as they have been going thus far and one or two of those glimmers to fade or be extinguished. The forces of the Light are on the ropes, and they don't even know everything the Dark One has up his sleeve.
Selv om dere sannsynligvis har lest det før, poster jeg det.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply