Seglene

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Når vi først diskuterer Seglene, så har jeg en liten teori!!
Vi vet jo at seglene var sterke før, og at dersom man prøvde å ødlegge dem ble de bare sterkere, men senere i bøkene blir de svake av uvisst grunn, tåler ingenting. (får vi greie på hvorfor??)
Jeg tror at de blir dårlige, fordei de tar vekk d som ligger ved Verdensøyet, og at når d blir fjernet, blir alle svake!!
Vet ikke om jeg er helt på vidda nå men!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det som var i Verdensauget var rein, usmitta saidin. Det var berre eitt segl som låg der, og eg tviler på at det er nokon samanheng.

Trur heller det er det at den Mørkaste sin påverknad vert større. Me veit jo (som du seier) at sjølv ikkje den Eine Krafta kan skade cuendillar, berre gjere det sterkare, so kva kan då svekke det? Eg ville gjetta på Shai'tan...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Tviler - desverre - også på teorien din ashie. Ser ikke noe klar sammenheng mellom verdensøyet og seglene. Seglene var noe LTT lagde for å forsegle fengselet - verdensøyet var noe noen friste, sunne aes sedaier av begge kjønn som laget da de så at verden holdt på å ødelegges forran øynene deres. Ser rett og slett ikke sammenhengen.

Men - hva er det som gjør seglene svakere? Hvorfor - eller hvodan - er det shai'tan gjør det?
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

det kan jo være at hjulet selv svekker dem. ville jo vært logisk da, å svekke seglene, og spinne dragen ut samtidig. skaperen kan jo ha lagt det inn som en ekstra greie, det at den mørkeste får berøre jorda innimellom eikene, sånn at folk vil huske at det er en skaper, at det er et mørke...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Faile wrote:det kan jo være at hjulet selv svekker dem. ville jo vært logisk da, å svekke seglene, og spinne dragen ut samtidig. skaperen kan jo ha lagt det inn som en ekstra greie, det at den mørkeste får berøre jorda innimellom eikene, sånn at folk vil huske at det er en skaper, at det er et mørke...
Ingen dum teori - minner meg faktisk om et sitat fra Rosens Navn. Det gjelder egentlig forholdet mellom kirka og humor, men kan lett overføres hit: Laughter kills fear, and without fear, there can be no Faith. If man no longer fears the Devil, what need has he of God?

Litt mer ontopic, så har jeg alltid trodd at seglene ble svekka fordi Den Mørkeste lettere kunne berøre verden, og da benytta seg av muligheten til å svekke segla. Men selv om dette nok er en medvirkende, forsterkende effekt, er det ikke helt logisk. Hvordan kan Den Mørkeste berøre verden for å svekke segla uten å svekke segla først?

En mulig løsning her er naturligvis at Den Mørkeste kan ha brukt de 3000 år som har gått siden Borehulet ble forsegla, til å stange mot nevnte forsegling (altså svekke segla innenfra, i motsetning til det jeg nevner ovenfor, som går mer på å svekke dem utenfra). Greit nok at cuendillar liksom skal være umulig å ødelegge, men når en av universets to mektigste skapninger (antageligvis den nest sterkeste) har brukt tre millennier utelukkende på å forsøke og svekke seglene, må da det ha hatt en effekt...? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

ja.. hjerte stein er jo menneskelaget, og en så stor kraft som den mørkeste burde jo kunne bryte ned noe mennesker har laget, selvom det kanskje tar litt tid, ettersom det er lagt så mye kraft i seglene som det blei.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Faile wrote:ja.. hjerte stein er jo menneskelaget, og en så stor kraft som den mørkeste burde jo kunne bryte ned noe mennesker har laget, selvom det kanskje tar litt tid, ettersom det er lagt så mye kraft i seglene som det blei.
Høres glupt ut. The Dark One er jo vissnok VELDIG kraftig da, så hvis har sitter å prøver å komme seg ut i 3000 år, vil jo sikkert det som står imot briste til slutt.
Men siden de bare blir sterkere av at the One Power blir brukt på dem, kan ikke bare alle Aes Sedaier bare stå å channle rett inn i alle, så holder de litt til hvertfall. Det tenker jeg, men det kan jo hende at de egentlig ikke kan styrkes så mye etter at Seglene er laget. De er jo liksom ikke helt "vanlig" cuendillar. (Kan godt hende dette svares på i bøkene da... :oops: )

Men var ikke det seglet som lå i Øyet allerede ødelagt da de fant det?
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jepp:
EotW, CH. 52: Neither Beginning Nor End wrote:He could not understand why they did not laugh with scorn and demand the truth, but his friends nodded, accepting, and made sympathetic sounds as they gathered around the Aes Sedai to show her what they had found.

“Help me up,” Moiraine said. Nynaeve and Egwene lifted her until she was sitting; they had to support her even then.

“How could these things be inside the Eye,” Mat asked, “without being destroyed like that rock?”

“They were not put there to be destroyed,” the Aes Sedai said curtly, and frowned away their questions while she took the pottery fragments, black and white and shiny, from Mat.

They seemed like rubble to Rand, but she fitted them together deftly on the ground beside her, making a perfect circle the size of a man’s hand. The ancient symbol of the Aes Sedai, the Flame of Tar Valon joined with the Dragon’s Fang, black siding white. For a moment Moiraine only looked at it, her face unreadable, then she took the knife from her belt and handed it to Lan, nodding to the circle.

The Warder separated out the largest piece, then raised the knife high and brought it down with all his might. A spark flew, the fragment leaped with the force of the blow, and the blade snapped with a sharp crack. He examined the stump left attached to the hilt, then tossed it aside. “The best steel from Tear,” he said dryly.

Mat snatched the fragment up and grunted, then showed it around. There was no mark on it.

“Cuendillar,” Moiraine said. “Heartstone. No one has been able to make it since the Age of Legends, and even then it was made only for the greatest purpose. Once made, nothing can break it. Not the One Power itself wielded by the greatest Aes Sedai who ever lived aided by the most powerful sa’angreal ever made. Any power directed against heartstone only makes it stronger.”

“Then how . . . ?” Mat’s gesture with the piece he held took in the other bits on the ground.

“This was one of the seven seals on the Dark One’s prison,” Moiraine said. Mat dropped the piece as if it had become white-hot. For a moment, Perrin’s eyes seemed to glow again. The Aes Sedai calmly began gathering the fragments.

“It doesn’t matter anymore,” Rand said. His friends looked at him oddly, and he wished he had kept his mouth shut.

“Of course,” Moiraine replied. But she carefully put all the pieces into her pouch.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

hmm

Post by ludde »

Har jeg forstått det slik at seglene ble lagd av menn only? I så fall kan det jo være smitten til saidin som svekker segla. Men jeg tipper de lagde seglan før smitten kom så ikke vet jeg.

Har alltid forestilt meg at grunnen er mer psykisk. Som at fler og fler får mørkere tanker, og frykt og hat. Som om DO benytter seg av de negative tankene til folk. En mektig kraft hvis du kunne brukt den. For jeg tviler sterkt på at Den Gjenfdødte Dragen og DO kommer til å sloss med ildsverd i Den Siste Strid. Tror det går mye dypere. akkuat som segla, går dypere enn bare DOs kraft i seg selv. Men det er meg da.

DO bruker ikke bare rå muskelkraft som vi har skjønt. Han lager kaos, kaos og hat. Folk misstenker folk og hater uten grunn, det er taktikken. Og jo større denne spliden blir jo større overtak har han. Noe Rand selv prøver å motarbeide. På feil måte.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

ludde wrote:Har jeg forstått det slik at seglene ble lagd av menn only? I så fall kan det jo være smitten til saidin som svekker segla. Men jeg tipper de lagde seglan før smitten kom så ikke vet jeg.
Segla må ha vorte laga før saidin vart smitta, då LTT & co brukte dei under Forseglinga, og dermed må dei ha vore laga tidlegare.

Utan at eg har noko bevis, so vil eg tru dei er laga av menn og kvinner saman. Det seier eg fordi dei er svarte og kvite, og når kvinner lager cuendillar åleine, so vert den kvit. Det er då naturleg å tru at når menn lager cuendillar, so vert den svart. Men me har som sagt ikkje noko bevis for det...
Last edited by Torbjørn on Mon Nov 21, 2005 12:53, edited 1 time in total.
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

mhm

Post by ludde »

ahh stemmer. Stemmer nok det ja. Hadde helt glemt det.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Damien Frost wrote:Men siden de bare blir sterkere av at the One Power blir brukt på dem, kan ikke bare alle Aes Sedaier bare stå å channle rett inn i alle, så holder de litt til hvertfall.
Veit ikke hvor langt du har lest, så vet ikke om d er spoiler eller ikke:
Spoiler
Seglene har blitt svake, så man kan ødlegge dem ved å miste dem i bakken!!! Så man vil ødlegge dem ved å Lede Kraften på/i dem!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

vel det var jo mørkefrender etter at borrehulet var stengt så jeg tipper at det var et lite hull i forseglingen ogda mener jeg LITE så den mørkeste brukersikkert noen år på og finne det og så prsser han seg mot hullet slik at det blir større og større. det er jo det som skjer når man presser mot hull er det ikke?
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Post Reply