A Song of Ice and Fire

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Vel eg trudde A. at Westeros (altså, den delen av det som me kjenner til, gudane veit kor stort det er nord for wildings) var langt mindre samanlikna med dei austlege og søraustlege kontinentene enn det det er på det kartet, at det B. var lengre avstand mellom Dorne og landmassene til det austlege kontinentet (Dei Stepstone-greiene er jo så nærme at dei burde vore vist på kartene i bøkene om det er korrekt) og C. at det ikkje låg øyer direkte sør for Westeros :P

Og eg har råtten geografiinnsikt. Så det er beroligande at du seier det er bogus. Det Westeroskartet var pent, dog, det har du rett i.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Leser bare det Eivind eller hvem det var skrev siden jeg ikke vil få noen spoilere... Starten er fabelaktig, lett å holde følge med personene etter som at det er relativt lett skrevet. HAr alerede fått en favoritt karakter (da tenker jeg i forhold til alt jeg har lest). Det er naturligvis Jon Snow, og Ghost, the Dire Wolf. Digger å Benjen Stark, Arya, Tyrion og Robb.
Kan ikke bedømme om det er bedre enn wot før jeg er ferdig, men vist dere mener den tar seg OPP har den en fair sjanse :D
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Syns du sa du hadde en favorittkarakter jeg! Du ramser jo en hel haug da! hehe
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Det er ikkje lett å bestemme seg for ein favoritt i den serien der. (Ok, så er det lett, Littlefinger all the way, men det er trangt om andreplassen)
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Littlefinger når ikke Jaime til ankelen engang. Og Jaime når sin bror kun til armhula. :lol:

Dog, på den mer seriøse siden, så synes jeg å se stort potensiale i Arya. Hun kan bli skikkelig kul.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Personleg føler eg Sansa utviser stort potensiale, men det kjem vel neppe som ei overrasking. :lol:
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Arya, er kul ja... Men Jon er best 8) Littlefinger all the way sier du... Det var ikke langt, gitt :lol:
for there you have been,
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ti-me vill sjåv. :roll:
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Littlefinger når ikke Jaime til ankelen engang. Og Jaime når sin bror kun til armhula.

Dog, på den mer seriøse siden, så synes jeg å se stort potensiale i Arya. Hun kan bli skikkelig kul.
Må seie meg ganske einig med Terje. Tyrion er vel min favorittkarakter. Likte ikkje Jaime so godt i byrjinga, men etter A Storm of Swords liker eg han mykje betre. Arya, og faktisk Sandor Clegane, er òg blant dei eg likar betre.

Forresten, har ikkje A Feast for Crows kome ut i paperback endå? Tenkte for ein gongs skuld å ha same format på alle bøkene i ein serie...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Den kom i HC for bare noen måneder siden, så det vil overraske meg storlig hvis den allerede har kommet i PB.

(Dog, du har et poeng: Det er plagsomt med alle disse forskjellige formatene; bokhylla blir jo seendes ut som en berg-og-dalbane... :roll: )
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Min bokhylle ser alerede ut som en :lol:

Er det bare jeg og Incanus som liker Tyrion? Han er jo en usedvanilig som har mange særtrekk... For min del spiller det ingen rolle om han er snill eller ikke siden han er bygd opp på en flott måte, som gjør at det blir genialt uansett :D
for there you have been,
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Jeg liker Tyrion veldig godt, i hvert fall i de to første bøkene. Etterhvert liker jeg Jaime mer og mer.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Den kom i HC for bare noen måneder siden, så det vil overraske meg storlig hvis den allerede har kommet i PB.
Ser ut som det vil ta ei stund. Var inn på sida til Voyager Books, via Harper Collins, og der står det at den ikkje vil kome i paperback før 2. mai i år. "Berre" litt over tre månadar til med andre ord. Kanskje eg skal vurdere HC...
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Tyrion var klar favoritt etter bok 1, med Eddard på andre og Varys på tredje.

Men i "Clash" dytta Petyr og Tywin dei ned to hakk, og Sandor tok ein klar seksteplass bak dei. I "Storm" kraup Jaime opp og delte fjerdeplassen med Eddard, og Sandor kraup opp over Varys.
Feast endra ikkje toppplasseringa mi nemneverdig. (Dvs er lista Petyr, Tywin, Tyrion, Eddard/Jaime, Sandor, Varys akkurat no)

Men liker såklart mange andre karakterar - Doran, Barristan, Davos, Arya, Jon, Samwell, Stannis, Sansa... - det er jo veldig mange bra karakterar her. Men Petyr troner øverst, og det har berre blitt klarare og klarare for kvar bok. :-) Fyren er jo genial!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

ASOIAF har så mange beundringsverdige (på forskjellige måter) karakterer, at det er tilnærma umulig å velge ut en som skal være den beste, men jeg synes nå engang at Tyrion har det lille ekstra. Han er tørrvittig og selvironisk på en måte som bare Littlefinger kan måle seg med, og sluhet, intelligens, og hensynsløshet er det lite å si på. Og det er jo et sympatisk trekk at han tross alt har visse begrensninger i hva han vil gjøre, i motsetning til f.eks. Littlefinger, som er tvers igjennom usympatisk.

Og Tyrion har jo oppnådd det han har til tross for en far som hater ham, ei ond søster som gjør det hun kan for å ødelegge for ham, og et utseende som får folk til å kalle ham demon. Greit nok, Littlefinger har klatra opp fra adelskapets rennestein, men han ser i det minste ut som en mann, og får "credits" for det han gjør.
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply