Dialekter

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Vel, så lenge det ikkje er meg... :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:Vel, så lenge det ikkje er meg... :lol:
Ditto. :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:
Loki wrote:Vel, så lenge det ikkje er meg... :lol:
Ditto. :lol:
Skulle gjerne svart noko på dette, men uansett kva eg hadde skreve ville det verka som ein tom frase og dermed som meiningslaus spam.

Oh, well.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Og for å avbryte deres totalt uintresante diskusjon kan jeg jo si at jeg lurte mer på om Loki hadde noen ambisjoner (utenom å spise metaforisk potetgull da) i arbeidslivet en gang. Eller Terje?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Nei, eg har ikkje det. Som Terje sa, ambisjonen er å sitte på sofaen.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Og for å kjøpe sofaen trenger du penger. Hvor får du dem fra? Jobb eller trygd?

Edit: Og man ligger bedre enn man sitter i en sofa.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sitte på sofaen er ofte en metafor.

Ambisjonen min er å leve studentlivet i første om gang, etter det tar vi som det kommer.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sauegjeteren wrote:Og for å kjøpe sofaen trenger du penger. Hvor får du dem fra? Jobb eller trygd?

Edit: Og man ligger bedre enn man sitter i en sofa.
Det var meint metaforisk her, ja... Penger? Tja, har ingen planar, dei kjem jo alltids på ein eller annan måte, "We are living in a velferdssamfunn, Günther". Planlegger ikkje å gå på trygd, men planlegger ikkje noko anna, heller, har ingen drøymejobb eg er klar over i alle fall. Har veldig lite pengeforbruk, så eg klarer meg alltids.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ceres wrote:
Ceres wrote:1.) Fremmedspråk:

Fremmedspråk er utrolig kjekt å kunne. Sånn som det er nå snakker jeg engelsk og jeg stottrer på tysk, men dersom jeg hadde hatt muligheten hadde jeg ønsket å ha lært fransk og spansk også. I hvertfall til samme grad som jeg kan tysk. Det å kunne reise og gjøre seg forstått er utrolig insiprerende og flott.

Før lærte man latinsk og/eller gresk. Skulle bare mangle at vi fikk lære spansk og fransk også nå synes jeg. Jeg vil mye heller ha slik kunnskap enn de timene vi tilbrakte på barneskolen med å lete etter blader, lese bibelen, sitte og tegne...
Huff... Glemte å kommentere det andre punktet jeg skulle kommentere:

2.) Obligatorisk norsk

Jeg mener det er viktig i og med at norsk er et modningsfag og at man uansett hva man skal etter man er ferdig med videregående kommer til å trenge å formulere seg skriftlig. Norsk er til for å lese gode tekster og forbedre sitt eget språk, to veldig viktige funksjoner. Men som sagt - gjerne fire timer i steden for fem.
Ser at disse to ziggurat-makerne gjør sitt beste for å avspore samtalen vår, men det får så være :P.

Helt enig i at norsk er viktig, man har bare altfor mange timer med det. Dessuten bruker man mange timer på sidemålstullet.
På hvilke studier er det man må ha 3MX og 3MZ ikke fungerer? Siving? Medisin/tannlege? Jeg vet ikke helt.. For min del var det alltid for kunnskapens skyld, ikke fordi noe var enkelt. Men det er jo hål i hauet at man får like mange poeng, man kunne f.eks fått halvparten for mz...
Aner ikke, eneste jeg bryr meg om er at man må ha 2MX for siv.øk.. MZ bør ikke gi realfagspoeng i det hele tatt synes jeg, 2MZ og 3MZ er jo allerede en enklere vei til å ta 2MX.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Stefan wrote:Helt enig i at norsk er viktig, man har bare altfor mange timer med det. Dessuten bruker man mange timer på sidemålstullet.
Ja, eg har òg lurt på kva me skal med all den f**ns bokmålen...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Nja, eg er no mest for nynorsk eg, men eg har ikkje hatt meir enn noken få timar i det. Skal derfor prøve å skrive på nynorsk no. Så får dykk retta på meg viss e skriv feil. Noko eg sikkert gjer.

Edit: Prosjekt avlyst.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Hadde og det prosjektet, og eg mysslyktes, endå eg har nynorsk som hovudmål.
Eg skjønar heller ikkje kvifor me skal ha den sidemålsdritten, ein kan jau læra seg det ved å sjå litt i bøker og aviser, og på TV får ein jau bokmålet inn heile tida (nesten) Me som skriv nynorsk til vanleg får jau inn bokmål med alle mediene frå me er små!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sidemål skulle helst ha vært fjernet fra norskfaget. De som er interessert kan ta det som valgfag.
Er helt greit for meg at noen vil lære det, men det er da strengt tatt ikke nødvendig å lære begge deler.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

ha et par timer der man bare lærer om språkhistorien, og litt andre snertne fakta, også trenger man ikke mer... :)

EDIT: men jeg ville nok ha tatt det som valgfag...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

hadde ikke tatt det som valgfab om jeg hadde blitt lovet tusenvis av jomfruer når jeg kom til himmelen.
Last edited by Kjetil on Tue Mar 21, 2006 19:48, edited 1 time in total.
Post Reply