Dialekter
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Vel, så lenge det ikkje er meg... 
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Skulle gjerne svart noko på dette, men uansett kva eg hadde skreve ville det verka som ein tom frase og dermed som meiningslaus spam.Terje wrote:Ditto.Loki wrote:Vel, så lenge det ikkje er meg...
Oh, well.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Nei, eg har ikkje det. Som Terje sa, ambisjonen er å sitte på sofaen.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Det var meint metaforisk her, ja... Penger? Tja, har ingen planar, dei kjem jo alltids på ein eller annan måte, "We are living in a velferdssamfunn, Günther". Planlegger ikkje å gå på trygd, men planlegger ikkje noko anna, heller, har ingen drøymejobb eg er klar over i alle fall. Har veldig lite pengeforbruk, så eg klarer meg alltids.Sauegjeteren wrote:Og for å kjøpe sofaen trenger du penger. Hvor får du dem fra? Jobb eller trygd?
Edit: Og man ligger bedre enn man sitter i en sofa.
Ser at disse to ziggurat-makerne gjør sitt beste for å avspore samtalen vår, men det får så væreCeres wrote:Huff... Glemte å kommentere det andre punktet jeg skulle kommentere:Ceres wrote:1.) Fremmedspråk:
Fremmedspråk er utrolig kjekt å kunne. Sånn som det er nå snakker jeg engelsk og jeg stottrer på tysk, men dersom jeg hadde hatt muligheten hadde jeg ønsket å ha lært fransk og spansk også. I hvertfall til samme grad som jeg kan tysk. Det å kunne reise og gjøre seg forstått er utrolig insiprerende og flott.
Før lærte man latinsk og/eller gresk. Skulle bare mangle at vi fikk lære spansk og fransk også nå synes jeg. Jeg vil mye heller ha slik kunnskap enn de timene vi tilbrakte på barneskolen med å lete etter blader, lese bibelen, sitte og tegne...
2.) Obligatorisk norsk
Jeg mener det er viktig i og med at norsk er et modningsfag og at man uansett hva man skal etter man er ferdig med videregående kommer til å trenge å formulere seg skriftlig. Norsk er til for å lese gode tekster og forbedre sitt eget språk, to veldig viktige funksjoner. Men som sagt - gjerne fire timer i steden for fem.
Helt enig i at norsk er viktig, man har bare altfor mange timer med det. Dessuten bruker man mange timer på sidemålstullet.
Aner ikke, eneste jeg bryr meg om er at man må ha 2MX for siv.øk.. MZ bør ikke gi realfagspoeng i det hele tatt synes jeg, 2MZ og 3MZ er jo allerede en enklere vei til å ta 2MX.På hvilke studier er det man må ha 3MX og 3MZ ikke fungerer? Siving? Medisin/tannlege? Jeg vet ikke helt.. For min del var det alltid for kunnskapens skyld, ikke fordi noe var enkelt. Men det er jo hål i hauet at man får like mange poeng, man kunne f.eks fått halvparten for mz...
Ja, eg har òg lurt på kva me skal med all den f**ns bokmålen...Stefan wrote:Helt enig i at norsk er viktig, man har bare altfor mange timer med det. Dessuten bruker man mange timer på sidemålstullet.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Hadde og det prosjektet, og eg mysslyktes, endå eg har nynorsk som hovudmål.
Eg skjønar heller ikkje kvifor me skal ha den sidemålsdritten, ein kan jau læra seg det ved å sjå litt i bøker og aviser, og på TV får ein jau bokmålet inn heile tida (nesten) Me som skriv nynorsk til vanleg får jau inn bokmål med alle mediene frå me er små!
Eg skjønar heller ikkje kvifor me skal ha den sidemålsdritten, ein kan jau læra seg det ved å sjå litt i bøker og aviser, og på TV får ein jau bokmålet inn heile tida (nesten) Me som skriv nynorsk til vanleg får jau inn bokmål med alle mediene frå me er små!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
ha et par timer der man bare lærer om språkhistorien, og litt andre snertne fakta, også trenger man ikke mer... 
EDIT: men jeg ville nok ha tatt det som valgfag...
EDIT: men jeg ville nok ha tatt det som valgfag...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.