Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Den så god, og billig ut. Jeg har to batterier som ikke når 4 timer til sammen. Om det er unødvendig med mye av dette er ikke veldig viktig. Vi skal ha det uansett. Det skal foresten være bokmål, men det er ikke noe problem.
På komplett.no koster de mellom 1000-2000, men aner ikke hvilken som passer min pc, for ikke å snakke om at det ikke står levetid.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Hvordan linje er det du skal gå på hvor det er obligatorisk laptop? Det hørtes veldig rart ut, spesielt når dere må betale for det selv. Jeg kunne ikke tenkt meg å kjøpe en pc for å gå på en skole, jeg bruker mac, og hvis skolen ikke aksepterer det, så er det ikke verdt å gå på den skolen :p
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Skal skrive rett fra et av arkene. Btw dette gjelder de fleste linjene, jeg går studiespesialisering.

Informasjon om obligatorisk bruk av bærbare PC-er

"Fylkestinget vedtok i april 2006 at vg1-elever skal ha egne bærbare pc-er. Innkjøp eller leie av disse må elevene selv finansiere."

Og litt senere...

"For vg1-elever medfører vedtaket i Nordland Fylkestinget at eleven blir pålagt å eie eller leie en bærbar PC som må oppfylle noen rettningsgivende minstekrav fra og med høsten 2006."

Den eneste linjen jeg ikke ser oppskrevet som må ha laptop er idrett.
Btw man kan bruke mac.
for there you have been,
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Laptopen min har 6 timers batterilevetid, om jeg ikke bruker den til annet enn tekstbehandling, men om den ikke varer så lenge, finnes det jo oftest en stikkkontakt i nærheten.

Ser for meg at det kan bli problematisk med tyverier på en skole hvor alle bruker laptop.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:Ser for meg at det kan bli problematisk med tyverier på en skole hvor alle bruker laptop.
Så lenge alle har egen? Og alle har hvertfall ett minimum av krav så ikke noe er altfor mye bedre/verre enn resten? Så lenge det sikkert er forskjellige ting hver og en verdsetter og vil ha på sin data?

Som de sier i Posten: Nja, skeptisk.

Og skole? Jeg har ennå igjen ett år å få bedre karakterer enn min bror på ungdomskolen. Så vet dere det.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Det vil bli utdelt skap for laptopene, med lås.

Noen som hvet om dette er veldig mye Skjerm; 15"SXGA 1400x1050? Min fant jeg ut er ikke helt der oppe. Ser ut til at det blir enda enn bærbar i huset (Vi hadde tenkt oss to uansett)
for there you have been,
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ashaman wrote:Det med TV-lisens. Er det ikkje slik at om ein i husstanden har betala lisens, så treng ikkje dei andre?
Vet ikke om det har noe med det du spør om å gjøre, men studenter som bor på studenthybel må betale hver sin lisens.
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Jeg gleder meg så sinsykt til å begynne på skolen igjen! Skal begynne i 10. klasse :D Noen andre som gjør det?...det er egentlig litt merkelig siden alle de andre årene har jeg kun gruet meg til å begynne igjen...
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg gledar meg til å byrje att, ja, for fyrste gong i mitt liv, trur eg. Faga eg skal ta ser kjempeinteressante ut, og ikkje minst blir det fantastisk å sleppe jobbe igjen. :lol:

Får dog ein langt strammare forelesningsplan i haust enn kva eg har hatt siste året, så blir neppe ein dans på roser dette heller. Men eg gler meg altså. :shock:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Princess wrote:Jeg gleder meg så sinsykt til å begynne på skolen igjen! Skal begynne i 10. klasse :D Noen andre som gjør det?
Det er vel en hel haug med 91-modeller her, så meget sannsynlig :P
Princess wrote:det er egentlig litt merkelig siden alle de andre årene har jeg kun gruet meg til å begynne igjen..
Jeg også. Og med videre utdanning har jeg også begynt å tenke på høyskole/universitetsutdanning. Skumle saker, i og med at jeg før alltid har tenkt på at jeg skal ta mine tre år og så arbeide. *GRØSSE*
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Reiser faktisk hjem igjen til Tinn. Skal ta opp igjen en del fag og få praksisplass i en lokalavis eller i en lokal radiostasjon.

Grunnen er at jeg skal inn på mediehøgskulen i Volda og fordi jeg var en lat jævel som bare åt vafler på lokalradioen i undervisningstiden på videregående.

What comes around, goes around.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Sauegjeteren wrote:
Princess wrote:Jeg gleder meg så sinsykt til å begynne på skolen igjen! Skal begynne i 10. klasse :D Noen andre som gjør det?
Det er vel en hel haug med 91-modeller her, så meget sannsynlig :P
Princess wrote:det er egentlig litt merkelig siden alle de andre årene har jeg kun gruet meg til å begynne igjen..
Jeg også. Og med videre utdanning har jeg også begynt å tenke på høyskole/universitetsutdanning. Skumle saker, i og med at jeg før alltid har tenkt på at jeg skal ta mine tre år og så arbeide. *GRØSSE*
jeg har også tenkt en del på videre utdanning og har tenkt ut en plan jeg prøver å følge, men alt står jo på om jeg får gode nok karakterer da...
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Om karakterene ikke holder kan enn vel bare ta opp fag. Ikke helt uvanelig. For min del gidder jeg ikke tenke lengre enn til at jeg skal gå på videregående. Lengre enn det holder meg bare våken, og jeg skifter garanter mening senere uansett.
for there you have been,
Rambomons
Hengiven
Hengiven

Post by Rambomons »

E såg på inntaksskjemaet i går og såg at jeg hadde fått 5.5 poeng som real-/fordypingspoeng. Får man bare to poeng for to år fysikk og ett år kjemi?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

To poeng for kvart fordjupningsfag utover det fyrste, ettersom alle må ha minst eitt. Eit halvt poeng for kvart realfag du vel kvart år etter GK.
Ettersom du ikkje seier noko om kor mange fordjupninsfag du har (men då 5,5 er ganske mykje poeng har du antakeleg ein del) så kan eg kun uttale meg om realfagspoengene; 3x0,5 realfagspoeng for to år med fysikk og eitt år med kjemi, altså 1,5. Slik var det i alle fall når eg gjekk på vidaregåande, skjønt det har såklart byrja bli ei stund sidan.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Post Reply