Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

no er eg ferdig med phenomena, eller egentlig var jeg ferdig for 3 dager sia.. har ikke flere bøker i huset som jeg ikke har lest, så jeg får ta meg en tur til biblioteket i morgen :P

det var en streit bok.. ganske kort men det skjedde en del på de omtrent 200 sidene . dere får lese selv for å finne ut hva som s k j e r . :wink:
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Terje wrote:Leste ut Gloriana i dag tidlig, etter å ha stått fast sånn litt etter halvveis i over to uker. Typisk at det bare et par sider etter det stedet der jeg tok pause ble morsomt igjen.

Så akkurat nå leser jeg vel strengt tatt ingenting, med mindre jeg skal regne med den Lovecraft-antologien jeg har hatt liggende på nattbordet de siste to månedene. Tror jeg skal begynne på Goodkinds Phantom nå, så lese The Name of the Wind, og The Belgariad, og være ferdig med disse til jul. Så ken jeg kose meg med HP7 og Katharine Kerrs siste kvadrologi i jula.

Ekstremt urealistisk tidsplan, ettersom jeg også planlegger å lese fire-fem pensumbøker, samt et par-tre artikkelsamlinger. Sukk.
Oh Glorious day! Oh Happy Day!

I dag tidlig (dvs. rundt klokka 12 en gang) lå jeg i senga mi og vurderte hvilken bok jeg skulle begynne på nå når jeg var ferdig med Gloriana. Jeg hadde en del kandidater, men høyest på lista mi sto Terry Goodkinds Phantom bok åtte eller ni i The Sword of Truth-serien. Og for å være ærlig, så hadde jeg sykt lite lyst til å lese den akkurat nå, og ikke bare fordi Chainfire er en av de desidert kjedeligste bøkene jeg har lest de siste par årene. Eller, hovedsaklig derfor.

Etter å ha tenkt noe sånt som dette mottok jeg en uventa innsikt: Dersom jeg ikke har lyst til å lese noe, så trenger jeg ikke å lese det.

Etter å ha blitt slått nesten i svime av denne revolusjonerende epifanien, rusla jeg bort til den største bokstabelen min, og henta fram The Name of the Wind.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Bok åtte eller ni? Er du høg? "Phantom" er bok 10.

Det artige her er jo at eg likte "Chainfire" langt betre enn noko bok i serien sidan 6'eren, så eg gleder meg egentleg til "Phantom", eg. Akk, så ulike folk kan vere. :lol: Men det eg gleder meg mest til er "Confessor" - har vore drit lei Jagang og the Imperial Order sidan "Soul of the Fire", endeleg skal den arc'en leggest ned. Får håpe det ikkje blir så altfor lenge til han skriv fleire historiar i same universet etterpå. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Selvsagt likte også jeg Chainfire bedre enn noen annen bok i serien siden Faith of the Fallen, men siden konkurransen består av Pillars of Creation og Naked Empire... :P

Angående hvor i serien han har kommet nå... dette er ikke noe jeg har prioritert å huske, for å si det sånn.

For øvrig helt enig angående Jagang og The Order...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Tenkte jeg skulle gi Gardens of the moon en sjanse til, og tok den med for å lese på bussen tl Oslo.....men så ble det for mørkt til å lese....! :lol:
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Selvsagt likte også jeg Chainfire bedre enn noen annen bok i serien siden Faith of the Fallen, men siden konkurransen består av Pillars of Creation og Naked Empire... :P
Vel, ettersom eg er ein av dei som faktisk LIKTE "Pillars of Creation" veldig godt så seier det litt at eg set noko over den. :P (Naked Empire, derimot, blargh. Det einaste den hadde av kvalitet var skurken, endeleg ein god skurkekarakter igjen! Goodkind er egentleg ganske flink med skurkar (Shota, Darken, Nicci, for å nemne nokon...), Jagang er langt meir unntaket enn regelen - som gjer det desto meir irriterande at han har vore hovudfienden i ørten bøker no.)
For øvrig helt enig angående Jagang og The Order...
The Order hadde vore ein heilt ok standard fiende om det var litt endringar, intriger og omveltningar innad i styret der, men all den tid gørrkjedelege karismalause Jagang styrer alt så blir heile opplegget kjedeleg.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg ble ferdig med "Crooked Little Vein" av Warren Ellis for noen dager siden, og likte den uhyre godt. Ta en kikk på bloggen min for å lese en anmeldelse, (jeg ikke kommer til å skrive en her på forumet).

Akkurat nå er jeg et par hundre sider inni "The Wizard Knight" av Gene Wolfe. Det er en omnibus-versjon av to bøker kalt henholdsvis "The Knight" og "The Wizard", og boka hadde ikke tatt seg dårlig ut som murblokk (nesten tusen sider lang og veldig stor). Men den er veldig, veldig god så langt. Det føles nesten som det gjorde da jeg leste "Ringenes herre" for første gang :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Sauegjeteren wrote:Da er A Storm of Swords fullført.

Jeg grøsser her jeg sitter.

Heldigvis ligger A Feast for Crows klar på nattbordet, og jeg gleder meg.
Dette skrev jeg tirsdag 18. september, på side 85/90.

Nå er jeg ferdig med boka, halvannen måned senere. Jeg har ikke brukt så lang tid som det føles som.

Så nå skal jeg starte på norsk litteratur igjen. Hvertfall med norsk tekst, om ikke av norske forfattere. Jeg har liggende Glennkill av Leonie Swann og en samlebok av Bringsværd på hybelen, og siden jeg vil ha noe enkelt nå så satser jeg på Glennkill. Grunnen til at jeg plukket opp boka er forresten forsidebildet, samt at undertittelen er "En sauekrim".
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Likte du "Feast", eller blei den nedtur samanlikna den fantastiske tredjeboka?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Den var jo mye tregere, men samtidig så ble jeg jo advart om det på forhånd, så jeg skrudde nok ned forventningene litt i forhold til det. Og den innfridde. Så den ligger nok litt under de første bøkene, men det trenger jo ikke å si så mye. Alt i alt likte jeg jo Feast godt, som sagt, men så langt er det nok seriens svakeste.

Endret: Jeg må få kaste inn noe fra de første sidene på Glennkill.

"Vil dere slett ikke vite hva han døde av?"
"Han døde av spaden. Du hadde heller ikke overlevd en sånn diger jernting gjennom kroppen. Ikke rart han er død."

Jeg har gode forventninger til denne boka.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Då har eg endeleg surra meg gjennom A Clash of King, skal vel byrja på A Storm of Sword, må berre få rota den fram frå ein eller annan stad i flyttelasset... Anar ikkje kor då. :roll:
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Da er jeg igang med lesingen også, skal lese Sand av Frank Herbert, og skrive referat. Skole arbeid, isteden for nynorsk, men fint skolearbeid :D

Også skal jeg lese "Dark Tower" av Stephen King på engelsk. Også skole, må lese høyt. Men det skal bli gøy :D
Som vann til tørst strupe
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg ble ferdig med en norsk novellesamling av Johan Harstad i går kveld. Den heter "Ambulanse" og var veldig god. Sjekk bloggen for en slags anmeldelse.

Siden jeg snart har norsk tentamen bestemte jeg meg for å fortsette å lese noveller. Akkurat nå holder jeg på med novellesamlingen "20th Century Ghosts" av Joe Hill (forfatter av "Heart-shaped Box" og Stephen King's sønn), og så langt har dette vært rene godteposen. Spesielt novellen som ga boka sitt navn var fantastisk god; den begynte som en spøkelseshistorie som skremte vettet av meg og sluttet som en hjerteskjærende kjærlighetsfortelling. Det er trolig den beste novellen jeg har lest.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Enkelte familier! Tenk hvordan det må ha vært i det huset. Spøkelseshistorier hele tiden. Grusomt.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Tina
Trollok
Trollok

Post by Tina »

Leser Skumringens korsvei (Robert Jordan) begynte på serien på nytt for en stund siden... driver også å leser på Baletshoes for Anna av Noel Streafield sån innimellom.
Locked