Planeter, verdensrom og andre ting vi ikke har greie på
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Er det ikke det som kalles materie og mørk materie også? Og da mener jeg mørk materie er noe slags anti-materie, som ikke synes, men fyller ut rommet likevel?
Og så kom jeg på at anti-materie muligens er fravær av lys, eller partikler som ikke blir lyst opp. Er jeg på jordet?
Og så kom jeg på at anti-materie muligens er fravær av lys, eller partikler som ikke blir lyst opp. Er jeg på jordet?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Du er ikke helt på jordet. Jeg derimot, er helt på jordet, husker ikke stort av dette her. Men det har seg sånn, at via målinger kan ikke fysikkere forklare alle bevegelser eller noe slik i verdensrommet, såfremt det ikke finnes en type masse vi ikke kan sanse, nemlig antimasse. Kalles derfor også mørk materie.Sauegjeteren wrote:Er det ikke det som kalles materie og mørk materie også? Og da mener jeg mørk materie er noe slags anti-materie, som ikke synes, men fyller ut rommet likevel?
Er også noe slikt at det blir mer og mer antimasse, derfor bevegere galakser seg fra hverandre. Lurer også på om ikke det finnes en tredje type også. Men som sagt, jeg er helt på jordet, om noen studerer fysikk, vær så snill, forklar oss alt sammen
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Nå kunne jeg selvfølgelig falt for fristelsen til å fortelle Eirin at gjeting er langt mer aktuelt på utmarksbeite, ikke ett jorde, som er inngjerdet, men det gjør jeg da altså ikke.
Så kom jeg plutselig på at vekt og masse brukes om hverandre, om enn ikke i dette tilfellet, selv om det sannsynligvis er slik, og ergo stemmer det at antivekta river ting fra hverandre.
Trodde antimasse var tyngre jeg, så da skulle galaksene i prinsippet bli mer og mer sammenbundet. Mye vekt=mye tyngdekraft.Kjetil wrote:Er også noe slikt at det blir mer og mer antimasse, derfor bevegere galakser seg fra hverandre.
Så kom jeg plutselig på at vekt og masse brukes om hverandre, om enn ikke i dette tilfellet, selv om det sannsynligvis er slik, og ergo stemmer det at antivekta river ting fra hverandre.
Masse, antimasse og syn-masse?Kjetil wrote:Er også noe slikt at det blir mer og mer antimasse, derfor bevegere galakser seg fra hverandre. Lurer også på om ikke det finnes en tredje type også
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Det er de ikke sikker på, men er tre forskjellige teorier på det.
1: Antimasse er tyngre
Enten vil det etterhvert begynne å trekke seg sammen, eller utvide seg raskere å raskere imot det uendelige.
2: Like tunge
Universert vil fortsette å utvide seg i evigheter
3: Masse er tyngre
Enten vil det etterhvert begynne å trekke seg sammen, eller utvide seg raskere å raskere imot det uendelige.
Sånn cirkus.
1: Antimasse er tyngre
2: Like tunge
Universert vil fortsette å utvide seg i evigheter
3: Masse er tyngre
Sånn cirkus.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Tja, det er vel selve definisjonen på universet, uendelig. Hadde blitt mer forstøkt om jorden plutselig hadde dunket borti for eksempel en vegg.
Uansett, forenklig vi litt, er det kun en kraft som virker på legemene i universet. En i og for seg ganske komplisert kraft, gravitasjon. Men alle legemene har en stor kinetisk energi fra the big bang. Spørsmålet er om gravitasjonskreftene er store nok til å bremse dette. Oppi det hele har vi den mørke materien.
Forvirret? Jeg er.
Uansett, forenklig vi litt, er det kun en kraft som virker på legemene i universet. En i og for seg ganske komplisert kraft, gravitasjon. Men alle legemene har en stor kinetisk energi fra the big bang. Spørsmålet er om gravitasjonskreftene er store nok til å bremse dette. Oppi det hele har vi den mørke materien.
Forvirret? Jeg er.
Jeg hoerte det besto av stort sett tomt rom. Innimellom finnes materie, over nittiprosent av den i form av hydrogen, deretter litt helium og noe av andre, tyngre stoffer ned til jern, saa bare saa vidt sporbare mengder av resten av grunnstoffene. Deretter er det noe energi, ja, og moerk materie. Men hva er egentlig energi og moerk materie? Kjenner kunnskapene mine fra 3fy begynner aa falme...
Urban tilværelse
Nå skal jeg være forsiktig med å uttale meg, men siden dette er en tråd for det man ikke har peiling på, forsøker jeg. Det jeg mener å huske ifra det innslaget med astrofysikeren, var at den mørke energien er drivkraften til universet...man vet ikke hva det er, bare at det er der og utgjør majoriteten av det vi betegner som universet...tror det var noe i den duren.
-----------///M-----------