Hva leser du for tiden?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
- Sitter
- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
-
- Kaptein-General
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
"The Fade" av Chris Wooding ble lest ferdig og behørig anmeldt på bloggen i går kveld. Det er en relativt kort (bare 300 sider lang) og nokså lettlest fantasybok om en kvinnelig snikmorder som blir tatt til fange av fienden og må kjempe seg hjem for å redde sin sønn fra den sikre død. Ikke den beste boka jeg har lest i år, men også langt i fra den dårligste. Det beste med "The Fade" var trolig settingen - historien tar plass under jordskorpa på en måne og man får servert noen fantastiske bilder.
Jeg vet ikke hvor mye lesing jeg får gjort i ukene som kommer. Jobb og tentamener må *kanskje* ta prioritet.
Jeg vet ikke hvor mye lesing jeg får gjort i ukene som kommer. Jobb og tentamener må *kanskje* ta prioritet.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Produsere, vel. Kven som skal regissere var ikkje klart sist eg sjekka. Ryktest at han Rami-fyren som regisserte Spider-man-filmane har lyst, dog.
Les The Twelve Caesars av Suetonius. Er nesten ferdig med Jimmy the Hand, ein fjerdedel inni Bonehunters, men begge dei to ligg att paa hybelen, saa blir antakeleg Lies of Locke Lamora naar eg foeler for skjoennlitteratur i jula.
Les The Twelve Caesars av Suetonius. Er nesten ferdig med Jimmy the Hand, ein fjerdedel inni Bonehunters, men begge dei to ligg att paa hybelen, saa blir antakeleg Lies of Locke Lamora naar eg foeler for skjoennlitteratur i jula.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
- Kaptein-General
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Filmdiskusjon hører hjemme i dertil egnet tråd, så jeg lar være å kommentere "Hobbitten".
Jeg har lest to bøker siden sist jeg kikket innom denne tråden, og holder nå på med en kort liten sak kalt "The Tooth Fairy" av Graham Joyce. Burde bli ferdig med den i morra e.l.
Den første av bøkene var "The Inferior" av Peadar Ó Guilín. Det er den første boka i en "lett science fiction" trilogi. Jeg kjenner så vidt Peadar gjennom et par forumer på nettet, og det gledde meg voldsomt at den første boka hans var veldig god. Anbefales på det sterkeste til alle som har lyst på noe morsomt å lese. Anmeldelse finner du her. 8 /10
Jeg ble ferdig med "Halting State" av Charles Stross, som er kjent for å ikke skrive "lett science fiction"... Boka var satt til Skottland et tiår fram i tid og den var skrevet i andre-person perspektiv ("Du går rundt i ring og du tenker at du burde si fra til politiet om personen du ser på hjørnet"). Den hadde i tillegg veldig vanskelig fordøyelig prosa med en masse akronymer som ikke gir noen mening til andre enn ordentlige datanerder. Boka hadde uansett mange gode ideer, og jeg kan nå med krysse av Stross i lista over SF forfattere som må lese. 7 /10
Jeg har lest to bøker siden sist jeg kikket innom denne tråden, og holder nå på med en kort liten sak kalt "The Tooth Fairy" av Graham Joyce. Burde bli ferdig med den i morra e.l.
Den første av bøkene var "The Inferior" av Peadar Ó Guilín. Det er den første boka i en "lett science fiction" trilogi. Jeg kjenner så vidt Peadar gjennom et par forumer på nettet, og det gledde meg voldsomt at den første boka hans var veldig god. Anbefales på det sterkeste til alle som har lyst på noe morsomt å lese. Anmeldelse finner du her. 8 /10
Jeg ble ferdig med "Halting State" av Charles Stross, som er kjent for å ikke skrive "lett science fiction"... Boka var satt til Skottland et tiår fram i tid og den var skrevet i andre-person perspektiv ("Du går rundt i ring og du tenker at du burde si fra til politiet om personen du ser på hjørnet"). Den hadde i tillegg veldig vanskelig fordøyelig prosa med en masse akronymer som ikke gir noen mening til andre enn ordentlige datanerder. Boka hadde uansett mange gode ideer, og jeg kan nå med krysse av Stross i lista over SF forfattere som må lese. 7 /10
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothair Mantelar wrote:Filmdiskusjon hører hjemme i dertil egnet tråd, så jeg lar være å kommentere "Hobbitten".

"Eg skal ikkje skrive ein off-topic setning av interesse her, skriv heller ein off-topic-setning om at eg ikkje vil skrive ein off-topic-setning. Langt betre."
Also, no "yay!"s that I'm starting LoLL?
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
- Kaptein-General

Du skal få mange hundre "Yay!"-er om det er du vil. Jeg blir alltid glad når noen bestemmer seg for å gjøre seg selv en tjeneste. Blir spennende å se om du liker den eller ikke; vi har ikke alltid hatt helt lik smak i slikt, så dette anser jeg som noe henimot den ultimate testen. Håper du greier å bli ferdig med den før vi ringer '09 inn

Last edited by Lothair Mantelar on Wed Dec 19, 2007 20:14, edited 1 time in total.
Mistenkjer at eg vil digge humoren og antakeleg karakterene, plottet har eg derimot ikkje snoering paa, men om du og Terje liker det, saa...
Maalet er faktisk aa vere ferdig med den foer 15. januar 08, tru det eller ei. Er litt ambisioest ettersom eg samtidig vil lese The Twelve Caesars og Nature of the Gods, men...
Maalet er faktisk aa vere ferdig med den foer 15. januar 08, tru det eller ei. Er litt ambisioest ettersom eg samtidig vil lese The Twelve Caesars og Nature of the Gods, men...
-
- Kaptein-General
Vanskelig å få mye ut av plottet etter bare å ha lest en tredjedel av prologen , men du burde ikke finne mye å utsette på det iirc.
-
- Sauegjeter
Vel, da er jeg ferdig med Newerwhere. Jeg skal ikke si jeg er skuffet. Den er ikke så bra som American Gods, men det er faktisk ikke så mye om å gjøre på det.
Nå er jeg litt usikker på om jeg skal begynne på Harry Hole-bøkene av Jo Nesbø eller om jeg skal gå direkte videre til Red Seas... Det blir vel helst Harry Hole, antar jeg.
Nå er jeg litt usikker på om jeg skal begynne på Harry Hole-bøkene av Jo Nesbø eller om jeg skal gå direkte videre til Red Seas... Det blir vel helst Harry Hole, antar jeg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Er nesten halvveges i Lies no, og maa sei at dette er gode saker! Ingen Ice and Fire, ok, men veldig fengende skriving og gjennomfoert artig dialog. Veldig spent paa backstoryen til Jean (som eg gaar ut i fraa at dukkar opp foer eller seinare).
Tendensen til aa putte kapittel i ikkje-kronologisk rekkefoelgje er litt smaairriterende til tider, sjoelv om det stort sett har ein viss effekt. Blir meir van med det etter kvart som eg kjem utover i boka dog. Liker forresten dette med aa ha eit minikapittel om barndommen i slutten av kvart kapittel, fascinerende korleis Lynch klarar halde begge plottene interessante nok til at dei aldri irriterar verken naar dei byrjar eller slutter.
Verdenen er forresten veldig interessant, men eg saknar det tradisjonelle kartet fremst i boka saart, er litt unoedvendig tungt aa orientere seg geografisk utan det. Camorra er tydelegvis inspirert tungt av Italia, som er ein forfriskande og forbausande sjeldan brukt vri paa mellomaldertropen, men dette naboriket med sju provinser som stadig blir referert til klarar eg ikkje identifisere med nokon "verkeleg" kultur enno. Austerrike, kanskje?
Tendensen til aa putte kapittel i ikkje-kronologisk rekkefoelgje er litt smaairriterende til tider, sjoelv om det stort sett har ein viss effekt. Blir meir van med det etter kvart som eg kjem utover i boka dog. Liker forresten dette med aa ha eit minikapittel om barndommen i slutten av kvart kapittel, fascinerende korleis Lynch klarar halde begge plottene interessante nok til at dei aldri irriterar verken naar dei byrjar eller slutter.
Verdenen er forresten veldig interessant, men eg saknar det tradisjonelle kartet fremst i boka saart, er litt unoedvendig tungt aa orientere seg geografisk utan det. Camorra er tydelegvis inspirert tungt av Italia, som er ein forfriskande og forbausande sjeldan brukt vri paa mellomaldertropen, men dette naboriket med sju provinser som stadig blir referert til klarar eg ikkje identifisere med nokon "verkeleg" kultur enno. Austerrike, kanskje?
-
- Kaptein-General
Du får historien om Jean etter hvert, dog akkurat når er jeg usikker på. Jeg trodde det var nokså tidlig i boka, men det kan være du mente at han burde bli enda mer tegnet ut. Og det blir han jo; spesielt i Red Seas...
Den andre halvdelen av LoLL skifter ikke mellom barndommen til Locke og Jean og det egentlige plottet. Kartet over Lynch sin verden kan du finne på nettet, da det ikke ble med i den britiske versjonen av boka fordi Lynch sin forlegger hatar kart i bøker. Du finner dem derimot i den amerikanske utgaven... Det samme skjer med Red Seas, og den boka er har mye mer bruk for et kart enn Lies, så du burde fundere litt på om du ikke vil investere i den amerikanske utgaven ved neste innkjøp. Den er vel ikke ute ennå, men du har vel neppe noe hastverk med å lese den, eller?
Den andre halvdelen av LoLL skifter ikke mellom barndommen til Locke og Jean og det egentlige plottet. Kartet over Lynch sin verden kan du finne på nettet, da det ikke ble med i den britiske versjonen av boka fordi Lynch sin forlegger hatar kart i bøker. Du finner dem derimot i den amerikanske utgaven... Det samme skjer med Red Seas, og den boka er har mye mer bruk for et kart enn Lies, så du burde fundere litt på om du ikke vil investere i den amerikanske utgaven ved neste innkjøp. Den er vel ikke ute ennå, men du har vel neppe noe hastverk med å lese den, eller?
Niks - er nesten (ikkje heilt) halvveges, og Jean har fortsatt ikkje forekomme i eit einaste "Locke som born"-underkapittel.Lothair Mantelar wrote:Du får historien om Jean etter hvert, dog akkurat når er jeg usikker på. Jeg trodde det var nokså tidlig i boka, men det kan være du mente at han burde bli enda mer tegnet ut. Og det blir han jo; spesielt i Red Seas...
Ah, dei amerikanske har kart, excellente, faar kjoepe Red Seas paa amerikansk som du seier, daa.Den andre halvdelen av LoLL skifter ikke mellom barndommen til Locke og Jean og det egentlige plottet. Kartet over Lynch sin verden kan du finne på nettet, da det ikke ble med i den britiske versjonen av boka fordi Lynch sin forlegger hatar kart i bøker. Du finner dem derimot i den amerikanske utgaven... Det samme skjer med Red Seas, og den boka er har mye mer bruk for et kart enn Lies, så du burde fundere litt på om du ikke vil investere i den amerikanske utgaven ved neste innkjøp. Den er vel ikke ute ennå, men du har vel neppe noe hastverk med å lese den, eller?
Hastverk har eg ikkje. Spent paa om den er like underhaldende som denne er eg jo, men har neppe tid til aa lese den foer til sommeren uansett.
-
- Hengiven
Men naar eg las vidare same kveld saa kom eg til Jean-kapittelet.Loki wrote:Niks - er nesten (ikkje heilt) halvveges, og Jean har fortsatt ikkje forekomme i eit einaste "Locke som born"-underkapittel.Lothair Mantelar wrote:Du får historien om Jean etter hvert, dog akkurat når er jeg usikker på. Jeg trodde det var nokså tidlig i boka, men det kan være du mente at han burde bli enda mer tegnet ut. Og det blir han jo; spesielt i Red Seas...