Dialekter
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Jada, dialekt, det er en fin ting det!
Snakker telemarksdialekt selv, så det er kanskje ikke så lett å forstå for dere som kommer fra byen!
Og ja Faile, det hørtes ganske bymål ut når du snakka! Hehe, du syns vell jeg hørtes ut som aldri har hørt noe annet enn min egen dialekt, og ikke har peiling på andre hehe!
Og så må jeg si at det er to dialekter som jeg ikke har et veldig godt forhold til, og det er stavanger dialekt, og sørlandsdialekt! (Ikke for å fornerme noen altså) Er lei stavanger dialekt, fordi jeg hadde radio som vekkeklokke en stund, og da var det en programleder fra stavanger på p3 som var på hver morra! Tålte ikke det! Sørlandsdialekta er jeg rett og slett bare lei, etter 1.5 år på skole der 80% snakker den dialketa! Er SÅ lei bløte konsonanter!
Snakker telemarksdialekt selv, så det er kanskje ikke så lett å forstå for dere som kommer fra byen!
Og ja Faile, det hørtes ganske bymål ut når du snakka! Hehe, du syns vell jeg hørtes ut som aldri har hørt noe annet enn min egen dialekt, og ikke har peiling på andre hehe!
Og så må jeg si at det er to dialekter som jeg ikke har et veldig godt forhold til, og det er stavanger dialekt, og sørlandsdialekt! (Ikke for å fornerme noen altså) Er lei stavanger dialekt, fordi jeg hadde radio som vekkeklokke en stund, og da var det en programleder fra stavanger på p3 som var på hver morra! Tålte ikke det! Sørlandsdialekta er jeg rett og slett bare lei, etter 1.5 år på skole der 80% snakker den dialketa! Er SÅ lei bløte konsonanter!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
jeg er halvt fra stavanger, så jeg legger ofte over deler av snakkemåten min om sommeren når jeg er på ferie der, men det kommer litt sånn gradvis. synes det er vakker dialekt jeg!
ja Ashie, du høres ut som om du hører hjemme i Noregs mållag
ja Ashie, du høres ut som om du hører hjemme i Noregs mållag
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Noregs mållag? For noe vas!
Og Ituar: Sa det ikkje førr å skade nokon, sa bare att eg va lei av den type dialekt. Det æ jau svingøtt å koma heimatt å høyre sambygdingar snakke slik som ein verkeleg skø jera!
Dersom noen har hørt Odd Nordstoga, så snakker jeg ganske likt han! Men ikke helt, og i sangene forandrer han endel, slik at det rimer!
Tror kanskje det var Rune ja! Han ''gode og runde''-fyren!
Og Ituar: Sa det ikkje førr å skade nokon, sa bare att eg va lei av den type dialekt. Det æ jau svingøtt å koma heimatt å høyre sambygdingar snakke slik som ein verkeleg skø jera!
Dersom noen har hørt Odd Nordstoga, så snakker jeg ganske likt han! Men ikke helt, og i sangene forandrer han endel, slik at det rimer!
Tror kanskje det var Rune ja! Han ''gode og runde''-fyren!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

væl æ e nu fra bodø, å snakka helt sikkert værst a alle
Men hei, han Knut Hamsun bodde her i distrikte... Pokker han hva nazist
okei, æ e nødt til å snakk anerledes (støtter nordnorsk helt ut, hehe
)
Å snakke slik de gjør i Oslo er vel ganske simpelt
Liker dialekten som er i stavanger, og Kristiandsand best 
Å snakke slik de gjør i Oslo er vel ganske simpelt
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Re: Dialekter
Jeg siterer meg selv:
Fint om noen faktisk kunne diskutere noe annet enn sine egne dialekter...Stefan wrote:Her er den delen av oppgaveteksten som er relevant for diskusjonen:
Hva er grunnen til at man legger så stor vekt på dialektene her i landet, og hvilken betydning mener du dette har for den norske identiteten?
Oj, den var dyp! hehe
Man legger vel vekt på dialektene for å holde på identiteten sin!
Tror ikke dialekten gjør en nordmann mer norsk! Men dette varierer jo fra person til person!
Måtte bare ha med dette:
Fulgte noen med på den Dialekt konkuransen på p1? Valdres dialekta vant, og vest-telemarksdialekta kom på andre! hehe, slå den!
Man legger vel vekt på dialektene for å holde på identiteten sin!
Tror ikke dialekten gjør en nordmann mer norsk! Men dette varierer jo fra person til person!
Måtte bare ha med dette:
Fulgte noen med på den Dialekt konkuransen på p1? Valdres dialekta vant, og vest-telemarksdialekta kom på andre! hehe, slå den!
- Davram Bashere
- Davram Bashere
RUNE NILSEN! Ah! Genial!
Yndlingsprogramleder på radio i lang tid. Har desverre mistet min daglige dose buss-radio etter at videregående og dens busskjøringsdager er omme, men ak...
For å hjelpe admins litt med oppgaven - noe jeg synes det har vært utrolig lite av! - så prøver jeg å komme med noen synspunkt. Problemstillinga var: Hvorfor er dialekter så viktige for oss normenn, og hva gjør den med identiteten vår? (eller noe i den dur)
Slik ville jeg satt opp min disposisjon for denne oppgaven... (gjort på ti minutter, ikke noe jeg ville basert eksamen på akkurat, men sånn fra toppen av hodet...)
Innledning:
Hva er en dialekt? Hvor mange har vi av dem i Norge, og hvorfor har de utviklet seg? "I dag vet en hver nordmann/kvinne hvor folk som sier "bilet" kommer fra."
Hoveddel:
- Bygd vs by: Forskjeller?
- bredere mål
- stoltere over å beholde dialekten sin på bygda?
- mindre miljø - større samhold (bygdedyrets positive side - når man møtes i fremmed lag - på fest i nabokommunen - er man alltid inneforstått med dem som kommer fra samme sted)
- Forhold på bygda
- Eksempel - Nord-Trøndelag. Store forskjeller mellom nabokommunene (Høylandet sier Eig, Grong: Æg, Snåsa og Li: I, Overhalla: Æ.)
- Skaper: Samhold, nasjonalitetsfølelse til bygda, stolthet
- Forhold i byen
- Dialketutvikling, mer slepent? (Bokmål)
- Sleng i ungdomsmiljø - samhold, gjenger?
- Engelsk påvirkning i dagligtale mer uttalt?
- Hva skjer når østlendingen møter vestlendingen?
- Hva tenker de to partene om hverandre?
- Hvilke sterotyper henger sammen med dialektene?
- Dialekt i perspektiv
- Nordmenn møter dansker og svensker i utlandet og er overmåte glade for å endelig møte noen hjemmenfra.
- Nordmenn møter nordmenn, og der må snakkes og utveksles info om felles bekjente.
- Nordlending møter nordlending og der må festes...
- Dialekter er nasjonalisme i maur-perspektiv.
Oppsummering:
- Identitet:
- Hva er identitet, og hva definerer vår identitet?
- Hva gjør det at Norge er et lite land med vår identitet, lite land -> små bygder.
(- Sterotypiske assosiasjoner)
- Nasjonalisme
Yndlingsprogramleder på radio i lang tid. Har desverre mistet min daglige dose buss-radio etter at videregående og dens busskjøringsdager er omme, men ak...
For å hjelpe admins litt med oppgaven - noe jeg synes det har vært utrolig lite av! - så prøver jeg å komme med noen synspunkt. Problemstillinga var: Hvorfor er dialekter så viktige for oss normenn, og hva gjør den med identiteten vår? (eller noe i den dur)
Slik ville jeg satt opp min disposisjon for denne oppgaven... (gjort på ti minutter, ikke noe jeg ville basert eksamen på akkurat, men sånn fra toppen av hodet...)
Innledning:
Hva er en dialekt? Hvor mange har vi av dem i Norge, og hvorfor har de utviklet seg? "I dag vet en hver nordmann/kvinne hvor folk som sier "bilet" kommer fra."
Hoveddel:
- Bygd vs by: Forskjeller?
- bredere mål
- stoltere over å beholde dialekten sin på bygda?
- mindre miljø - større samhold (bygdedyrets positive side - når man møtes i fremmed lag - på fest i nabokommunen - er man alltid inneforstått med dem som kommer fra samme sted)
- Forhold på bygda
- Eksempel - Nord-Trøndelag. Store forskjeller mellom nabokommunene (Høylandet sier Eig, Grong: Æg, Snåsa og Li: I, Overhalla: Æ.)
- Skaper: Samhold, nasjonalitetsfølelse til bygda, stolthet
- Forhold i byen
- Dialketutvikling, mer slepent? (Bokmål)
- Sleng i ungdomsmiljø - samhold, gjenger?
- Engelsk påvirkning i dagligtale mer uttalt?
- Hva skjer når østlendingen møter vestlendingen?
- Hva tenker de to partene om hverandre?
- Hvilke sterotyper henger sammen med dialektene?
- Dialekt i perspektiv
- Nordmenn møter dansker og svensker i utlandet og er overmåte glade for å endelig møte noen hjemmenfra.
- Nordmenn møter nordmenn, og der må snakkes og utveksles info om felles bekjente.
- Nordlending møter nordlending og der må festes...
- Dialekter er nasjonalisme i maur-perspektiv.
Oppsummering:
- Identitet:
- Hva er identitet, og hva definerer vår identitet?
- Hva gjør det at Norge er et lite land med vår identitet, lite land -> små bygder.
(- Sterotypiske assosiasjoner)
- Nasjonalisme
Urban tilværelse
Alle snakker dialekter. Det er bare det at noen snakker nærmere et av de to skriftspråkene enn andre.Eivind wrote:Mange som snakker dialekt her inne?
NB: Selv om tråden er om dialekter, så betyr ikke det at dere kan skrive på dialekt her, hvis ikke det er i eksempler da.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."