For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Tok meg endelig tid til virkelig å lese Lotta's innlegg å han fikk jo faktisk sagt det som er å si. En ting som jeg å gjerne skulle hatt lyst til som er å lese et utdrag av boken?

Kan vel nevne til deg at det er en forfatter tråd her en plass som kan være til nytte. http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.p ... sc&start=0
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Såg ut som om du hadde mange gode og interessante plottidèar, så dette kan bli bra, det! :-) Stå på!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Veldig hyggelig at så mange støtter opp om det jeg skrev. 8)

Det var en ting Loki skrev, nemlig at Azumiel sikkert kan slippe unna med en gjennområtten ond rase. Det tror jeg også, siden vår kjære RJ og Tolkien gjør nettopp det.

Men noe mye mer originalt ville vært om man nettop kunne hatt en ond rase, men der det også fantes gode krefter. Bare en ide, altså, men jeg tror man kunne ha brukt noe slikt på en mye mer original måte enn den måten RJ bruker sine Trolloker. Tarokene skulle jo være nokså smarte, så hvorfor kan ingen av dem finne det smart å være snille noen ganger?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Føler at dette peiker mot at Azumiel vil gjere nettopp noko slikt:
Azumiel wrote:Det med svart-hvitt personer har jeg tenkt på.

Tarokene har en tro og grunn til det de gjør, og de skikkelige verstingene i boka er ikke onde, de mistforstår, blir for egoistiske, eller de er desperate.

Det vil bli en scene hvor en tarok har revet seg løs fra et fangenskap i en by. Taroken river tilfeldig med seg hovedpersonen vår inn i et smug og ber hovedpersonen desperat om hjelp...
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

:)
Last edited by Azumiel on Tue Jan 26, 2016 12:18, edited 1 time in total.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Jeg kan starte med et velkommen!

Jeg syns boken din virker veldig spennende, og jeg gleder meg til jeg kan se den i buttikkhyllene :D

Dette med tarokene som slemmingene... Vi ser jo ofte mennesker som går over til "The Dark Side", og så vidt jeg har forstått så er tarokene ganske like mennesker med unntak av skikk og tro. Så hvorfor ikke gjøre en av tarokene til en snilling? En som heltene stoler på etter hvert og som gjør nytte av seg. Det hadde vært en stor kontrast til andre bøker jeg har lest.

En bondegutt som blir helt er ganske så vanlig og uorginalt. Det beste hadde vært å ha noe annet, men nå som du allerede har det, vil jeg si at jeg egentlig aldri blir lei av å lese om dem. Jeg tror det har noe med at vi lettere assosierer oss med en sårbar, overvinnelig gutt enn en mektig superhelt som kan alt og som alltid har vært sånn. Jeg mener, det er en grunn til at bondegutten brukes gang etter gang :wink:

Lykke til med boken, ikke gi deg!!!
. . .
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Moiraine Sedai wrote: Dette med tarokene som slemmingene... Vi ser jo ofte mennesker som går over til "The Dark Side", og så vidt jeg har forstått så er tarokene ganske like mennesker med unntak av skikk og tro. Så hvorfor ikke gjøre en av tarokene til en snilling? En som heltene stoler på etter hvert og som gjør nytte av seg. Det hadde vært en stor kontrast til andre bøker jeg har lest.
Terry Goodkind gjorde det i dei to fyrste bøkene av "Sword of Truth"-serien, med ein gar, som i byrjinga var framstilt som utelukkande groteske monster.

Men du har rett i at det skjer sjeldan.
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

En tarok vil bli med i reisefølget til hovedpersonene, men for hvor lenge vet jeg ikke...

Har faktisk tenkt lenge på det :D En veldig god ide og ganske orginal :D
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Igjen: Jeg gleder meg til å lese boken din :D

Kan du sende meg et knøttlite avsnitt via PM så jeg kan få en liten smakebit? Vær så snill :D :D :D
. . .
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Moiraine Sedai wrote:
Dette med tarokene som slemmingene... Vi ser jo ofte mennesker som går over til "The Dark Side", og så vidt jeg har forstått så er tarokene ganske like mennesker med unntak av skikk og tro. Så hvorfor ikke gjøre en av tarokene til en snilling? En som heltene stoler på etter hvert og som gjør nytte av seg. Det hadde vært en stor kontrast til andre bøker jeg har lest.
*klør seg i hodet*

Har jeg ikke lest noe lignende før...? :roll: :P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Noen som har noen innspill til tarokenes oppdaterte historie? :D
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Jeg liker måten du "unnskylder" grunnen til at tarokene dreper, men det blir for urealistisk at alle tror på religionen. Kunne du ta med en motstandsklan? De lever selvfølgelig skjult, for de blir utstøtt og kanskje til og med drept av andre taroker. Bare et forslag.
. . .
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

:D
Last edited by Azumiel on Tue Jan 26, 2016 12:19, edited 1 time in total.
Babu
Trollok
Trollok

Post by Babu »

Wow, dette virker spennende! Stå på, ikke gi opp :D
babubabu
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Re: Kamiros Tåre (arbeidstittel)

Post by Terje »

Nok en post med variasjoner over et tema. Lite nytt, men jeg kan jo si det likevel. Mange av mine formaninger vil nok være temmelig banale og grunnleggende, men jeg vet av erfaring at det er meget enkelt å være så konsentrert på det avanserte og høytflyvende at man glemmer det fundamentale.
Azumiel wrote:Dette startet som en hobby, jeg hadde nettopp lest Eragon, skrevet av Christopher Paolini, amerikaneren som bare var 15 da han startet på boken sin.
Sikkert hyggelig. Jeg har aldri lest noe av Paolini, men har hørt at han ikke akkurat skal være noen Hemingway, for å si det sånn. Men det er jo irrelevant i denne sammenhengen.
En annen grunn til av jeg valgte Fantasy-sjangeren er at det egentlig ikke er noen faste regler du trenger å holde deg til!
Du kan skape ditt eget univers, og fordype deg i det du vil.
Ikke trenger du å ta hensyn til at ting skal foregå på en realistisk måte etc. etc.
Dette har blitt nevnt flere ganger tidligere, men jeg gjentar, fordi det er så uhyre viktig: DU MÅ TA HENSYN TIL AT TING SKAL FOREGÅ PÅ EN REALISTISK MÅTE!!! Loki har allerede vært inne på at du ikke trenger å ha samme fysiske lover o.l. som i den virkelige verden, men jeg vil råde deg fra å skape en verden som er altfor ulik vår egen, da en slik forskjell lett kan skape distanse mellom leserne og verdenen din.

Ellers vil jeg råde deg til å gjøre heftig research, i alle fall hvis du skal inkludere beskrivelser av politiske systemer, slag, handel, eller andre slike elementer. Ikke undervurder leserne dine; de lukter det fort hvis du bare har funnet på noe uten å ta hensyn til hva som er realistisk -- altså hvis du lar noe ske som det ikke er grunnlag for. Ti mann kan ikke beseire hundre, med mindre de har forholdene på sin side, og dette er klart (evt. gjøres klart) for leseren, for å ta et enkelt eksempel.
Som alle andre Fantasy-forfattere (Hvis jeg kan kalle meg det da) er jeg veldig redd for å gå i det jeg har valgt å kalle Klisje-fellen.
Boken min inneholder klisjen om en landsbygutt som drar ut i verden og oppdager en verden av ondskap og trolldom, men om dette er negativt eller positivt vil jeg gjerne høre deres mening om.
Personlig har jeg fått en voldsom avsmak for tenåringer som hovedpersoner, i og med at det er mulig å forklare enda større variasjoner i eldre karakterer. Men alt har fordeler og ulemper; lager du eldre og mer erfarne karakterer kan det fort bli vanskeligere å presentere verdenen din, f.eks.
En annen ting tok hensyn til var å ta avstand fra dverger, alver og drager.
Dvergene nevnes ikke i min bok, og alvene har forlatt landet fra lenge siden. Er dette positivt eller negativt?
Kommer an på hva du gjør med dem. Hvis du bare nevner dem, er det negativt, men hvis du lar det tjene en funksjon i historia du vil fortelle, er det positivt (dette er i bunn og grunn essensen i alt jeg prøver å si her).
Tolkien har orkene, Jordan har trollokene og Paolini har urgalene.
Jeg har tarokene, som i min historie også kalles jernstøvlene.
De ble ofte omtalt i historiene som onde og brutale, de var store av kroppsbygning, og de ble beskrevet som menn med rotten hud og hoggtenner, og i noen av historiene hadde de også horn! I alle historier hvor tarokene ble nevnt, kjempet de alltid for det onde, slik var det bare! Det ble også sagt at disse skapningene kunne kommunisere med hverandre på et eget språk, og at de var like intelligente som menn, men ikke like sosiale og siviliserte! Folk sa at de var en mislykket blanding av dyr og menneske, og folk forteller at de ble skapt som krigere!
De har egne klaner, og huden deres er dekket av en rød farge.
Menneskene hadde kjempet lenge for å utrydde tarokene som drepte for lysten og gledens skyld. Menneskene greide å utrydde alle taroker, og tarokenes sjeler ble kastet til underverdenen, nettopp hvor Al’Kimos styrte. Han ville ha hevn over Morak, og det skulle skje nå! Med all sin livskraft gjenopplivet han de grufulle tarokene og fikk dem til å oppstå, og startet en kamp mot Gudene som rystet hele verden! Alle verdens skapninger tjente sine trofaste Guder og kjempet for dem i kampen mot Al’Kimos, men underverdens hersker var i stand til mer enn noen hadde trodd! Han gjenopplivet tarokene, men i tilegg mangedobblet han dem, og de kunne begynne å formere seg igjen, noe ingen andre Guder kunne gjøre! Ingen følte en slik vrede lik Al’Kimos vrede, ingen kunne gjøre det han kunne, selv ikke Morak, bare Al’Kimos kunne gjennopplive skapninger som hadde vandret på overflaten!
Ligner tarokene for mye på noe annet, blir det for uorginalt?
Og allerede her treffer vi på en klisjé. Onde drapsmaskiner som bare dreper for å drepe... det her jo funka før, men særlig originalt er det ikke. Jeg fikk dog inntrykk av at du vil nyansere dette litt senere i historia, så det er vanskelig å si noe mer konkret. Men husk at flere dimensjoner alltid er en fordel, så lenge du klarer å håndtere dem!
Et spørsmål: Har Jordan tatt patent på ordet "Mørkefrender" ?
Regner med at Olav Havnes har såkalt avledet opphavsrett på det ordet, ja. Finn på noe selv, du. Skyggeløpere, Dunkelmenn, hva som helst. The sky (aka. din oppfinnsomhet) is the limit.

Ellers lurer jeg på om denne Al'Kimos-fyren har noe motiv? Vil han bare ødelegge, eller vil han noe mer? Ødeleggelse i seg selv er jo greit nok (Carey gjorde det jo med Fenris i "Lucifer"), men da må du huske å la dette være motivet for alle handlingene hans.
Jeg har også lag et mine egne raser: Graler og Orlifer.
Orlifene ligner mennesker, men de er blå i huden.
De lever inne i fjellet hvor det fins vann.
Gralene har jeg ikke funnet på så mye om enda, bortsett fra at huden deres er noe grønn.
Har dere noen innspill om dette?
Altfor lite informasjon.
Hvor viktig er det med kjærlighet i en fantasy-historie?
Bra med mye eller lite kjærlighet?
Kommer helt an på. Helt kjærlighetsløst ville nok kunne oppfattes som urealistisk, særlig hvis kvinner og menn, menn og menn, og kvinner og kvinner, lever tett på hverandre i denne verdenen. Og husk: sett av litt plass til de uortodokse kjærlighetsforholdene også, hvis du tror du kan greie det. Kan være et forfriskende trekk.
Er det positivt å fodype seg i folks tro og Gudeverdenen?
Hvis det er relevant, så selvsagt. Et godt utarbeida pentheon med aktive guder kan gi fortellinga en ekstra dimensjon -- jf. Erikson.
Er det viktig med dype beskrivelser av landskap eller blir det for tungt, tenker på Jordan og Tolkien.
Her er jeg helt på linje med Loki. Gjør det der det er hensiktsmessig, som stemningsgivere, foreshadowing, eller lignende, men ikke overdriv, og gi ut informasjonen i passe doser.
Boken er nå på ca. 240 sider.
Yikes! :shock:

Det der er jo et seriøst prosjekt, jo!

(Bare et spørsmål: Hvor gammel er du?)

EDIT: Et siste råd, hjørnesteinen i all skrivevirksomhet: KILL YOUR DARLINGS!
Uansett hvor stilig et konsept (f.eks. et folk, en gruppe, en by, eller mer abstrakte saker) er, bør du spørre deg selv: Tjener dette konsptet et hensikt? Vær brutalt ærlig med deg selv, og hvis svaret du kommer fram til er "nei", så fjern det. Raskt og nådeløst. Du kan eventuelt lagre det i en annen fil, i tilfelle du finner en nytte for det, men på generell basis bør du ikke inkludere et element i historia di bare fordi du synes det er tøft, e.l.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply