Lothar wrote:Kraften har vel lite med gener å gjøre. Og om det hadde det, ville det vel være et recessivt(?) gen.
Den har noko med gener å gjere, og det er vel då mest sannsynleg eit resessivt gen, men det er ikkje kun genetisk. Sjå sitatet mitt over, og dette:
Blogen til RJ wrote:For Papazen, while I have spoken of souls being born with the ability to channel in response to questions, I think of it as being genetic also. In the Age of Legends, between 2 and 3% of people had some ability, following a bell curve distribution in strength. For over 3000 years, though, Aes Sedai have been removing men who actually learned to channel from the gene pool. They have been very efficient at this. As a result, the "present day" sees about 1% of the population who can learn to channel, with a much, much smaller percentage of that being born with the spark.
Last edited by Torbjørn on Sun Feb 25, 2007 15:36, edited 1 time in total.
Jeg synes 1% høres utrlig høyt ut jeg, i tårnet er det vel bare 1000 søstre eller noe (før splitelsen) + kanskje hundre noviser og innvidde. I Tar Valon er det vel 500 000 mennesker, ca halvparten av dem er kvinner, det vil si at ca 2500 personer bare i Tar Valon kan lære å bruke kraften og det er jo flere enn det er søstre i seg selv.
Men hvis RJ sier dette selv så må det jo egentlig være sant, men søstrene må jo være blinde for å ikke oppdage flere som kan lede kraften...
I tillegg må man regne med mange av aielenes vise, sul'damene og damanene, strikkekretsen, diverse villstyringer... Og sikkert mange andre også. Ikke minst den store delen som består av de som kan lære å lede kraften, men som aldri gjør det.
Vil tro at Tårnet egentlig har samlet en veldig liten del av de kvinnene som kan lære å lede kraften, så er ikke usannsynlig at 1% av verdens befolkning har evnen til det.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Mattrim wrote:Jeg synes 1% høres utrlig høyt ut jeg, i tårnet er det vel bare 1000 søstre eller noe (før splitelsen) + kanskje hundre noviser og innvidde. I Tar Valon er det vel 500 000 mennesker, ca halvparten av dem er kvinner, det vil si at ca 2500 personer bare i Tar Valon kan lære å bruke kraften og det er jo flere enn det er søstre i seg selv.
Men hvis RJ sier dette selv så må det jo egentlig være sant, men søstrene må jo være blinde for å ikke oppdage flere som kan lede kraften...
Du må også tenke på at Tårnet har et veldig høyt minstekrav, samt at de kun tar jenter i en viss alder. Bor det en halv million i Tar Valon (hvor har du det fra?), er halvparten kvinnfolk. Kanskje 1/30 er i den rette alderen, og en liten brøddel av det igjen er sterke nok. Du må tenke på at svake channelere som Morgase er blant de 1%ene.
Kjetil wrote:Bor det en halv million i Tar Valon (hvor har du det fra?),
RJ har iallfall sagt det:
Ei boksignering wrote:Greebs: Cool. We were also wondering about the size of the cities...how big is Caemlyn for instance?
RJ: [Thinking] Let's see...Well Tar Valon is 500,000 people and cities like Caemlyn and Tear are around 300,000 or so. I've envisioned a seventeenth century society and you've got to remeber that for those times 300,000 would be huge. Some Asian cities of that period had populations near one million but nothing in Europe was even close.
Faile wrote:I tillegg må man regne med mange av aielenes vise, sul'damene og damanene, strikkekretsen, diverse villstyringer... Og sikkert mange andre også. Ikke minst den store delen som består av de som kan lære å lede kraften, men som aldri gjør det.
Vil tro at Tårnet egentlig har samlet en veldig liten del av de kvinnene som kan lære å lede kraften, så er ikke usannsynlig at 1% av verdens befolkning har evnen til det.
Dessuten har ikke Tårnet dratt ut og aktivt lett etter potensielle Aes Sedaier. Hvis de hadde gjort det... vel, du kan jo se på hvordan det gikk med opprørerne da de begynte å lete systematisk...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Hm.. Har det fra Drømmenes Kniv, Rand setter i gang forberedelser for å fø (over) en million mennesker. Det kan jo hende at innbyggertallet i byen er mye høyere enn vanlig pga borgerkrigen og Dragesvorne, da.
pdragon wrote:lurer litt på følgende: Elayne og Rands barn burde bli rimelig sterk i kraften? I og med at det er til en viss grad er arvelig...
Har dette skjedd før i ihistorien? At to som kan lede kraften har fått barn?
skjer ikke det stadig i shara at to som kan lede kraften får barn?
Lothar wrote:Hm.. Har det fra Drømmenes Kniv, Rand setter i gang forberedelser for å fø (over) en million mennesker. Det kan jo hende at innbyggertallet i byen er mye høyere enn vanlig pga borgerkrigen og Dragesvorne, da.
Åja, men det har nok mellom anna noko med at Rand frakter nokre hundretusen soldatar dit.
kansje litt lenge siden atdet ble tatt opp, men jeg har tenkt litt på det, kansje dere er enige eller synes jeg konkluderer feil:P
rand al'thore wrote:
pdragon wrote:lurer litt på følgende: Elayne og Rands barn burde bli rimelig sterk i kraften? I og med at det er til en viss grad er arvelig...
Har dette skjedd før i ihistorien? At to som kan lede kraften har fått barn?
skjer ikke det stadig i shara at to som kan lede kraften får barn?
Ut fra det jeg kan huske av det lille vi har hørt om shara, så må jeg si meg enig. Mener ar det var noe om at kvinner som ledet kraften ble settt på som "hellige" og fikk barn med menn som kunne lede kraften. Mener at disse mennene bare fikk leve til de hadd fått barn.... Noals fortelling om at kvinner fra shara som kunne lede kraften tatoverte ansikte støtter opp om argumentet med at kvinner som kan lede kraften er høyt aktet hvertfall...
også mulig att jeg er helt på viddene...
at å kunne lede til en viss grad er arvelig mener jeg at man kan se ganske tydelig i den seanchanske adelen (ætten.) I det minste even til å kunne lære det, virker som mange høyfruer osv. dresserer damaner, som betyr at de kunne vært sul'damer, som igjen mest sannsynelig betyr at de kan lære å lede... Tror det ble litt forvirrende "/ og andor har jo tradisjon med å sende datterarvingene til tårnet, det må jo ha vært en grunn til det opprinelig, kansje at veldig mange kunne av adelen lære å lede eller har gnisten (Morgase og Elayne )
Kanskje ikke så relevant for temaet, men slik jeg forsto det, utifra en samtale mellom Graendal og Sammael i LoC, er kvinner og menn som kan lede kraften makten bak makten i Shara.