Ringenes Herre

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked

Hva er best? Ringenes Herre eller Harry Potter?

Ringenes Herre
32
76%
Harry Potter
4
10%
Har ikke lest noen av dem
0
No votes
Vanskelig å si
6
14%
 
Total votes: 42

Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Synes ikke 5'eren i HP var noe dårlig jeg..

Når det gjelder RH, var, er og forblir det den beste fantasyboken\serien gjennom tidene, uansett hvor urettferdig det er å sammenligne med HP..
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Bok 5 var forresten bitte litt dårlig. Umbridge ble for fæl. Nr. 6 var derimot kjempegod.
Kunne ikke vært mer uenig. Bok fem var strålende. Umbridge var bare så fæl som hun måtte for å bringe serien opp till en mye større lesergruppe, etter at 4-eren begynte det. Den var lang, men inneholdt mye bra. eks der dumbleore slo ut to aurors, umbridge magiministeren, og bruttern til Ron, uten å anstrenge seg.

6-eren var god nokk, men i ettertid ser jeg at jeg burde ha forventet mer. Selve half-blood prince opplegget likte jeg, men noe manglet. En trollmanns krig på større basis kanskje, var litt lite om det...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Lothar wrote:Synes ikke 5'eren i HP var noe dårlig jeg..
Alt er relativt. Nr. 5 var god i forhold til det aller meste, men var ikke den beste i HP-serien.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Wolfbrother wrote:
Bok 5 var forresten bitte litt dårlig. Umbridge ble for fæl. Nr. 6 var derimot kjempegod.
En trollmanns krig på større basis kanskje, var litt lite om det...
Jeg er ganske sikker på at du kommer til å få oppfylt det ønsket i bok nr. 7. Det ligger ann til en gedigen batalje mellom HP, Voldemort og
Spoiler
er virkelig Dumbledore død?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Naturligvis er han det, ellers ville rowling ha vært orginal :o

Større er spørsmålet om Snape...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Dette trøkker HP enda lenger ned i gjørma. *host*plagiat*host* http://hagen.let.rug.nl/~s1133624/linkt ... potter.jpg
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Lothair Manterlar wrote:Jeg kan til dels si meg enig, men jeg leste RH da jeg var tolv-tretten år og brukte bare rundt to måneder.
Det er vel det jeg ville kalle å bruke lang tid på ei bok, men det er jo din definisjon du går utifra. Jeg leste gjennom hele saken på 10 dager første gangen, da var jeg vel 10-11 år. Fine boka
Lothair Mantelar wrote:Det å sammenligne HP med RH er ikke rettferdig. HP er ikke avsluttet og kan for alt vi vet falle i fisk. Men det håper og tror jeg ikke.
Ikke jeg heller.
Lothair Mantelar wrote:Dessuten er RH min fantasy bibel. HP kanskje første Mosebok
Vel... RH er jo begynnelsen på fantasy, altså må det være første Mosebok, HP går vel kanskje inn i historia som noen brev eller lignende (noe àla Paulus' brev.). Så har vi jo Lewis som andre Mosebok kanskje? Eller, nei, HP må jo være ett evangelie, det er renesansen til fantasy. Jeg er dog usikker på hvor Jordan bør plasseres. Tidshjulet kom vel ca. på samme tid som HP (?), men er jo skrevet episk. Hadde jeg vist om mer fantasy skulle jeg satt opp en fantasybibel jeg. Noen som tar på seg oppdraget?

Og de som har brukbare dataer og kommer inn på linken til Akira, hva står det der?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Saugjeteren wrote:
Lothair Mantelar wrote:Dessuten er RH min fantasy bibel. HP kanskje første Mosebok
Vel... RH er jo begynnelsen på fantasy, altså må det være første Mosebok, HP går vel kanskje inn i historia som noen brev eller lignende (noe àla Paulus' brev.). Så har vi jo Lewis som andre Mosebok kanskje? Eller, nei, HP må jo være ett evangelie, det er renesansen til fantasy. Jeg er dog usikker på hvor Jordan bør plasseres. Tidshjulet kom vel ca. på samme tid som HP (?), men er jo skrevet episk.
The Lion, the Witch and the Wardrobe (1950) kom ut før The Fellowship of the Ring (1954). (men Tolkien byrja vel kanskje å skrive før Lewis). Verdens Øye kom ut i 1990 (vart påbegynt fire-fem år tidlegare trur eg), HP & De Vises Sten kom ut i 1997.
Saugjeteren wrote:Og de som har brukbare dataer og kommer inn på linken til Akira, hva står det der?
Det er eit bilete, som eg ikkje kjem inn på.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Tolkien begynte å skrive lenge før Lewis. Lewis skrev og gav ut Narnia-bøkene fordi han hadde lest utdrag av Ringenes Herre og blitt inspirert. Dette bidro blant annet til at forholdet mellom dem kjølnet.

Angående linken, det skal være et morsomt bilde som peker på likhetstrekk mellom HP og SW. Vet ikke hvorfor det er nede. Var innpå siden for en time siden.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Image

hvorfor ikke gjøre det enkelt :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Sinsykt genialt, når du tenkjer deg om er det jau ganske likt då. :D
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Faile wrote:Image

hvorfor ikke gjøre det enkelt :wink:
Jo takk. :P
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sauegjeteren wrote:
Lothair Manterlar wrote:Jeg kan til dels si meg enig, men jeg leste RH da jeg var tolv-tretten år og brukte bare rundt to måneder.
Det er vel det jeg ville kalle å bruke lang tid på ei bok, men det er jo din definisjon du går utifra. Jeg leste gjennom hele saken på 10 dager første gangen, da var jeg vel 10-11 år. Fine boka
Lothair Mantelar wrote:Det å sammenligne HP med RH er ikke rettferdig. HP er ikke avsluttet og kan for alt vi vet falle i fisk. Men det håper og tror jeg ikke.
Ikke jeg heller.
Lothair Mantelar wrote:Dessuten er RH min fantasy bibel. HP kanskje første Mosebok
Vel... RH er jo begynnelsen på fantasy, altså må det være første Mosebok, HP går vel kanskje inn i historia som noen brev eller lignende (noe àla Paulus' brev.). Så har vi jo Lewis som andre Mosebok kanskje? Eller, nei, HP må jo være ett evangelie, det er renesansen til fantasy. Jeg er dog usikker på hvor Jordan bør plasseres. Tidshjulet kom vel ca. på samme tid som HP (?), men er jo skrevet episk. Hadde jeg vist om mer fantasy skulle jeg satt opp en fantasybibel jeg. Noen som tar på seg oppdraget?
Jeg brukte to måneder på trilogien fordi jeg bare fikk lest Ringes brorskap, så måtte jeg vente i to måneder før jeg de to andre. Jeg er ikke treg til å lese. :D

Sammenligningen min med første mosebok var basert på at den regnes som en av de bedre i bibelen (tror jeg), mens alle er vel enige om at det å lese hele sulamitten er bedre, altså RH.

Det å si at HP er rip-off fra Star Wars er vel litt grunnløst, og hvis Rowling har lånt litt så synes ikke jeg det er noen grunn til å like HP mindre. WoT er inneholder en god del rip-offs fra RH og David Eddings bøker, men vi elsker dem ikke like mye uansett!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Lothair Mantelar wrote:Jeg brukte to måneder på trilogien fordi jeg bare fikk lest Ringes brorskap, så måtte jeg vente i to måneder før jeg de to andre. Jeg er ikke så treg til å lese.
Det var bra :D
Lothair Mantelar wrote:Sammenligningen min med første mosebok var basert på at den regnes som en av de bedre i bibelen (tror jeg), mens alle er vel enige om at det å lese hele sulamitten er bedre, altså RH.
Aha. Men skal du nå sammenligne slikt kan du ikke la HP inngå som en del av RH. Men jeg er ikke sikker på om jeg satte opp bibeloppsettet mitt klart nok. Altså
GT: Klassisk fantasy og kanskje ett og annet annet storverk. Første Mosebok, begynnelsen, burde være RH som sagt, siden jeg nok tror mange begynte fantasy med denne. Hvilke andre storverker som passer her vet jeg ikke, men regner med at dere har forslag.
NT: Renesansen til fantasy med HP og mange andre senere verk (Skammarens Dotter, Den Mørke Materien osv.). Altså lettere stoff i NT.

Ok, det ble ganske likt det forrige oppsettet mitt, men samma det.

Og ja, Lothair, RH er egentlig DEN STORE BOKEN innen fantasy.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg tror du, Sauegjeteren, tok mitt språkelige bilde litt for seriøst, men jeg er for det meste enig med det du sier om HP og RH.

Synes forøvrig ikke at du kan sammenligne HP med Skammarens dotter og Den mørke materien med hensyn til kvalitet. Jeg prøvde meg på begge serien og fikk bare den sure-oppstøt refleksen jeg får når jeg leser noe jeg ikke liker. F. eks Scientologi-propaganda. :D

At de tre seriene er blitt skrevet i noen lunde samme stil er derimot ikke å stikke under en stol.

Jeg ser noen påstår at RH er dårligere teknisk skrevet enn HP. Jeg synes ikke det. Å lese RH er som å se en sommerfugl sveve over en duggvåt blomstereng mens solen sender de første svake strålene inn i dalen.

HP er som å sitte i en bil med meget vakre mennesker. Du blir ikke lei av å se på dem, men bakgrunnen er alltid litt utydelig... :D
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Locked