Ringenes Herre
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

- Posts: 1659
- Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
- Location: Tellus
Kunne ikke vært mer uenig. Bok fem var strålende. Umbridge var bare så fæl som hun måtte for å bringe serien opp till en mye større lesergruppe, etter at 4-eren begynte det. Den var lang, men inneholdt mye bra. eks der dumbleore slo ut to aurors, umbridge magiministeren, og bruttern til Ron, uten å anstrenge seg.Bok 5 var forresten bitte litt dårlig. Umbridge ble for fæl. Nr. 6 var derimot kjempegod.
6-eren var god nokk, men i ettertid ser jeg at jeg burde ha forventet mer. Selve half-blood prince opplegget likte jeg, men noe manglet. En trollmanns krig på større basis kanskje, var litt lite om det...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Posts: 1530
- Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Alt er relativt. Nr. 5 var god i forhold til det aller meste, men var ikke den beste i HP-serien.Lothar wrote:Synes ikke 5'eren i HP var noe dårlig jeg..
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Posts: 1530
- Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg er ganske sikker på at du kommer til å få oppfylt det ønsket i bok nr. 7. Det ligger ann til en gedigen batalje mellom HP, Voldemort ogWolfbrother wrote:En trollmanns krig på større basis kanskje, var litt lite om det...Bok 5 var forresten bitte litt dårlig. Umbridge ble for fæl. Nr. 6 var derimot kjempegod.
Spoiler
er virkelig Dumbledore død?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

- Posts: 1659
- Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
- Location: Tellus
Dette trøkker HP enda lenger ned i gjørma. *host*plagiat*host* http://hagen.let.rug.nl/~s1133624/linkt ... potter.jpg
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

- Posts: 2715
- Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
- Contact:
Det er vel det jeg ville kalle å bruke lang tid på ei bok, men det er jo din definisjon du går utifra. Jeg leste gjennom hele saken på 10 dager første gangen, da var jeg vel 10-11 år. Fine bokaLothair Manterlar wrote:Jeg kan til dels si meg enig, men jeg leste RH da jeg var tolv-tretten år og brukte bare rundt to måneder.
Ikke jeg heller.Lothair Mantelar wrote:Det å sammenligne HP med RH er ikke rettferdig. HP er ikke avsluttet og kan for alt vi vet falle i fisk. Men det håper og tror jeg ikke.
Vel... RH er jo begynnelsen på fantasy, altså må det være første Mosebok, HP går vel kanskje inn i historia som noen brev eller lignende (noe àla Paulus' brev.). Så har vi jo Lewis som andre Mosebok kanskje? Eller, nei, HP må jo være ett evangelie, det er renesansen til fantasy. Jeg er dog usikker på hvor Jordan bør plasseres. Tidshjulet kom vel ca. på samme tid som HP (?), men er jo skrevet episk. Hadde jeg vist om mer fantasy skulle jeg satt opp en fantasybibel jeg. Noen som tar på seg oppdraget?Lothair Mantelar wrote:Dessuten er RH min fantasy bibel. HP kanskje første Mosebok
Og de som har brukbare dataer og kommer inn på linken til Akira, hva står det der?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
The Lion, the Witch and the Wardrobe (1950) kom ut før The Fellowship of the Ring (1954). (men Tolkien byrja vel kanskje å skrive før Lewis). Verdens Øye kom ut i 1990 (vart påbegynt fire-fem år tidlegare trur eg), HP & De Vises Sten kom ut i 1997.Saugjeteren wrote:Vel... RH er jo begynnelsen på fantasy, altså må det være første Mosebok, HP går vel kanskje inn i historia som noen brev eller lignende (noe àla Paulus' brev.). Så har vi jo Lewis som andre Mosebok kanskje? Eller, nei, HP må jo være ett evangelie, det er renesansen til fantasy. Jeg er dog usikker på hvor Jordan bør plasseres. Tidshjulet kom vel ca. på samme tid som HP (?), men er jo skrevet episk.Lothair Mantelar wrote:Dessuten er RH min fantasy bibel. HP kanskje første Mosebok
Det er eit bilete, som eg ikkje kjem inn på.Saugjeteren wrote:Og de som har brukbare dataer og kommer inn på linken til Akira, hva står det der?
Tolkien begynte å skrive lenge før Lewis. Lewis skrev og gav ut Narnia-bøkene fordi han hadde lest utdrag av Ringenes Herre og blitt inspirert. Dette bidro blant annet til at forholdet mellom dem kjølnet.
Angående linken, det skal være et morsomt bilde som peker på likhetstrekk mellom HP og SW. Vet ikke hvorfor det er nede. Var innpå siden for en time siden.
Angående linken, det skal være et morsomt bilde som peker på likhetstrekk mellom HP og SW. Vet ikke hvorfor det er nede. Var innpå siden for en time siden.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Posts: 1530
- Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg brukte to måneder på trilogien fordi jeg bare fikk lest Ringes brorskap, så måtte jeg vente i to måneder før jeg de to andre. Jeg er ikke så treg til å lese.Sauegjeteren wrote:Det er vel det jeg ville kalle å bruke lang tid på ei bok, men det er jo din definisjon du går utifra. Jeg leste gjennom hele saken på 10 dager første gangen, da var jeg vel 10-11 år. Fine bokaLothair Manterlar wrote:Jeg kan til dels si meg enig, men jeg leste RH da jeg var tolv-tretten år og brukte bare rundt to måneder.
Ikke jeg heller.Lothair Mantelar wrote:Det å sammenligne HP med RH er ikke rettferdig. HP er ikke avsluttet og kan for alt vi vet falle i fisk. Men det håper og tror jeg ikke.
Vel... RH er jo begynnelsen på fantasy, altså må det være første Mosebok, HP går vel kanskje inn i historia som noen brev eller lignende (noe àla Paulus' brev.). Så har vi jo Lewis som andre Mosebok kanskje? Eller, nei, HP må jo være ett evangelie, det er renesansen til fantasy. Jeg er dog usikker på hvor Jordan bør plasseres. Tidshjulet kom vel ca. på samme tid som HP (?), men er jo skrevet episk. Hadde jeg vist om mer fantasy skulle jeg satt opp en fantasybibel jeg. Noen som tar på seg oppdraget?Lothair Mantelar wrote:Dessuten er RH min fantasy bibel. HP kanskje første Mosebok
Sammenligningen min med første mosebok var basert på at den regnes som en av de bedre i bibelen (tror jeg), mens alle er vel enige om at det å lese hele sulamitten er bedre, altså RH.
Det å si at HP er rip-off fra Star Wars er vel litt grunnløst, og hvis Rowling har lånt litt så synes ikke jeg det er noen grunn til å like HP mindre. WoT er inneholder en god del rip-offs fra RH og David Eddings bøker, men vi elsker dem ikke like mye uansett!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

- Posts: 2715
- Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
- Contact:
Det var braLothair Mantelar wrote:Jeg brukte to måneder på trilogien fordi jeg bare fikk lest Ringes brorskap, så måtte jeg vente i to måneder før jeg de to andre. Jeg er ikke så treg til å lese.
Aha. Men skal du nå sammenligne slikt kan du ikke la HP inngå som en del av RH. Men jeg er ikke sikker på om jeg satte opp bibeloppsettet mitt klart nok. AltsåLothair Mantelar wrote:Sammenligningen min med første mosebok var basert på at den regnes som en av de bedre i bibelen (tror jeg), mens alle er vel enige om at det å lese hele sulamitten er bedre, altså RH.
GT: Klassisk fantasy og kanskje ett og annet annet storverk. Første Mosebok, begynnelsen, burde være RH som sagt, siden jeg nok tror mange begynte fantasy med denne. Hvilke andre storverker som passer her vet jeg ikke, men regner med at dere har forslag.
NT: Renesansen til fantasy med HP og mange andre senere verk (Skammarens Dotter, Den Mørke Materien osv.). Altså lettere stoff i NT.
Ok, det ble ganske likt det forrige oppsettet mitt, men samma det.
Og ja, Lothair, RH er egentlig DEN STORE BOKEN innen fantasy.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Posts: 1530
- Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg tror du, Sauegjeteren, tok mitt språkelige bilde litt for seriøst, men jeg er for det meste enig med det du sier om HP og RH.
Synes forøvrig ikke at du kan sammenligne HP med Skammarens dotter og Den mørke materien med hensyn til kvalitet. Jeg prøvde meg på begge serien og fikk bare den sure-oppstøt refleksen jeg får når jeg leser noe jeg ikke liker. F. eks Scientologi-propaganda.
At de tre seriene er blitt skrevet i noen lunde samme stil er derimot ikke å stikke under en stol.
Jeg ser noen påstår at RH er dårligere teknisk skrevet enn HP. Jeg synes ikke det. Å lese RH er som å se en sommerfugl sveve over en duggvåt blomstereng mens solen sender de første svake strålene inn i dalen.
HP er som å sitte i en bil med meget vakre mennesker. Du blir ikke lei av å se på dem, men bakgrunnen er alltid litt utydelig...
Synes forøvrig ikke at du kan sammenligne HP med Skammarens dotter og Den mørke materien med hensyn til kvalitet. Jeg prøvde meg på begge serien og fikk bare den sure-oppstøt refleksen jeg får når jeg leser noe jeg ikke liker. F. eks Scientologi-propaganda.
At de tre seriene er blitt skrevet i noen lunde samme stil er derimot ikke å stikke under en stol.
Jeg ser noen påstår at RH er dårligere teknisk skrevet enn HP. Jeg synes ikke det. Å lese RH er som å se en sommerfugl sveve over en duggvåt blomstereng mens solen sender de første svake strålene inn i dalen.
HP er som å sitte i en bil med meget vakre mennesker. Du blir ikke lei av å se på dem, men bakgrunnen er alltid litt utydelig...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov

