Page 13 of 18

Posted: Wed May 24, 2006 11:02
by Lothar
Synes ikke 5'eren i HP var noe dårlig jeg..

Når det gjelder RH, var, er og forblir det den beste fantasyboken\serien gjennom tidene, uansett hvor urettferdig det er å sammenligne med HP..

Posted: Wed May 24, 2006 11:06
by Wolfbrother
Bok 5 var forresten bitte litt dårlig. Umbridge ble for fæl. Nr. 6 var derimot kjempegod.
Kunne ikke vært mer uenig. Bok fem var strålende. Umbridge var bare så fæl som hun måtte for å bringe serien opp till en mye større lesergruppe, etter at 4-eren begynte det. Den var lang, men inneholdt mye bra. eks der dumbleore slo ut to aurors, umbridge magiministeren, og bruttern til Ron, uten å anstrenge seg.

6-eren var god nokk, men i ettertid ser jeg at jeg burde ha forventet mer. Selve half-blood prince opplegget likte jeg, men noe manglet. En trollmanns krig på større basis kanskje, var litt lite om det...

Posted: Wed May 24, 2006 11:06
by Lothair Mantelar
Lothar wrote:Synes ikke 5'eren i HP var noe dårlig jeg..
Alt er relativt. Nr. 5 var god i forhold til det aller meste, men var ikke den beste i HP-serien.

Posted: Wed May 24, 2006 11:11
by Lothair Mantelar
Wolfbrother wrote:
Bok 5 var forresten bitte litt dårlig. Umbridge ble for fæl. Nr. 6 var derimot kjempegod.
En trollmanns krig på større basis kanskje, var litt lite om det...
Jeg er ganske sikker på at du kommer til å få oppfylt det ønsket i bok nr. 7. Det ligger ann til en gedigen batalje mellom HP, Voldemort og
Spoiler
er virkelig Dumbledore død?

Posted: Wed May 24, 2006 11:13
by Wolfbrother
Naturligvis er han det, ellers ville rowling ha vært orginal :o

Større er spørsmålet om Snape...

Posted: Wed May 24, 2006 16:42
by Akira
Dette trøkker HP enda lenger ned i gjørma. *host*plagiat*host* http://hagen.let.rug.nl/~s1133624/linkt ... potter.jpg

Posted: Wed May 24, 2006 18:01
by Sauegjeteren
Lothair Manterlar wrote:Jeg kan til dels si meg enig, men jeg leste RH da jeg var tolv-tretten år og brukte bare rundt to måneder.
Det er vel det jeg ville kalle å bruke lang tid på ei bok, men det er jo din definisjon du går utifra. Jeg leste gjennom hele saken på 10 dager første gangen, da var jeg vel 10-11 år. Fine boka
Lothair Mantelar wrote:Det å sammenligne HP med RH er ikke rettferdig. HP er ikke avsluttet og kan for alt vi vet falle i fisk. Men det håper og tror jeg ikke.
Ikke jeg heller.
Lothair Mantelar wrote:Dessuten er RH min fantasy bibel. HP kanskje første Mosebok
Vel... RH er jo begynnelsen på fantasy, altså må det være første Mosebok, HP går vel kanskje inn i historia som noen brev eller lignende (noe àla Paulus' brev.). Så har vi jo Lewis som andre Mosebok kanskje? Eller, nei, HP må jo være ett evangelie, det er renesansen til fantasy. Jeg er dog usikker på hvor Jordan bør plasseres. Tidshjulet kom vel ca. på samme tid som HP (?), men er jo skrevet episk. Hadde jeg vist om mer fantasy skulle jeg satt opp en fantasybibel jeg. Noen som tar på seg oppdraget?

Og de som har brukbare dataer og kommer inn på linken til Akira, hva står det der?

Posted: Wed May 24, 2006 19:09
by Torbjørn
Saugjeteren wrote:
Lothair Mantelar wrote:Dessuten er RH min fantasy bibel. HP kanskje første Mosebok
Vel... RH er jo begynnelsen på fantasy, altså må det være første Mosebok, HP går vel kanskje inn i historia som noen brev eller lignende (noe àla Paulus' brev.). Så har vi jo Lewis som andre Mosebok kanskje? Eller, nei, HP må jo være ett evangelie, det er renesansen til fantasy. Jeg er dog usikker på hvor Jordan bør plasseres. Tidshjulet kom vel ca. på samme tid som HP (?), men er jo skrevet episk.
The Lion, the Witch and the Wardrobe (1950) kom ut før The Fellowship of the Ring (1954). (men Tolkien byrja vel kanskje å skrive før Lewis). Verdens Øye kom ut i 1990 (vart påbegynt fire-fem år tidlegare trur eg), HP & De Vises Sten kom ut i 1997.
Saugjeteren wrote:Og de som har brukbare dataer og kommer inn på linken til Akira, hva står det der?
Det er eit bilete, som eg ikkje kjem inn på.

Posted: Wed May 24, 2006 19:32
by Akira
Tolkien begynte å skrive lenge før Lewis. Lewis skrev og gav ut Narnia-bøkene fordi han hadde lest utdrag av Ringenes Herre og blitt inspirert. Dette bidro blant annet til at forholdet mellom dem kjølnet.

Angående linken, det skal være et morsomt bilde som peker på likhetstrekk mellom HP og SW. Vet ikke hvorfor det er nede. Var innpå siden for en time siden.

Posted: Thu May 25, 2006 9:02
by Faile
Image

hvorfor ikke gjøre det enkelt :wink:

Posted: Thu May 25, 2006 9:46
by Ashaman
Sinsykt genialt, når du tenkjer deg om er det jau ganske likt då. :D

Posted: Thu May 25, 2006 10:37
by Akira
Faile wrote:Image

hvorfor ikke gjøre det enkelt :wink:
Jo takk. :P

Posted: Thu May 25, 2006 15:13
by Lothair Mantelar
Sauegjeteren wrote:
Lothair Manterlar wrote:Jeg kan til dels si meg enig, men jeg leste RH da jeg var tolv-tretten år og brukte bare rundt to måneder.
Det er vel det jeg ville kalle å bruke lang tid på ei bok, men det er jo din definisjon du går utifra. Jeg leste gjennom hele saken på 10 dager første gangen, da var jeg vel 10-11 år. Fine boka
Lothair Mantelar wrote:Det å sammenligne HP med RH er ikke rettferdig. HP er ikke avsluttet og kan for alt vi vet falle i fisk. Men det håper og tror jeg ikke.
Ikke jeg heller.
Lothair Mantelar wrote:Dessuten er RH min fantasy bibel. HP kanskje første Mosebok
Vel... RH er jo begynnelsen på fantasy, altså må det være første Mosebok, HP går vel kanskje inn i historia som noen brev eller lignende (noe àla Paulus' brev.). Så har vi jo Lewis som andre Mosebok kanskje? Eller, nei, HP må jo være ett evangelie, det er renesansen til fantasy. Jeg er dog usikker på hvor Jordan bør plasseres. Tidshjulet kom vel ca. på samme tid som HP (?), men er jo skrevet episk. Hadde jeg vist om mer fantasy skulle jeg satt opp en fantasybibel jeg. Noen som tar på seg oppdraget?
Jeg brukte to måneder på trilogien fordi jeg bare fikk lest Ringes brorskap, så måtte jeg vente i to måneder før jeg de to andre. Jeg er ikke treg til å lese. :D

Sammenligningen min med første mosebok var basert på at den regnes som en av de bedre i bibelen (tror jeg), mens alle er vel enige om at det å lese hele sulamitten er bedre, altså RH.

Det å si at HP er rip-off fra Star Wars er vel litt grunnløst, og hvis Rowling har lånt litt så synes ikke jeg det er noen grunn til å like HP mindre. WoT er inneholder en god del rip-offs fra RH og David Eddings bøker, men vi elsker dem ikke like mye uansett!

Posted: Thu May 25, 2006 17:52
by Sauegjeteren
Lothair Mantelar wrote:Jeg brukte to måneder på trilogien fordi jeg bare fikk lest Ringes brorskap, så måtte jeg vente i to måneder før jeg de to andre. Jeg er ikke så treg til å lese.
Det var bra :D
Lothair Mantelar wrote:Sammenligningen min med første mosebok var basert på at den regnes som en av de bedre i bibelen (tror jeg), mens alle er vel enige om at det å lese hele sulamitten er bedre, altså RH.
Aha. Men skal du nå sammenligne slikt kan du ikke la HP inngå som en del av RH. Men jeg er ikke sikker på om jeg satte opp bibeloppsettet mitt klart nok. Altså
GT: Klassisk fantasy og kanskje ett og annet annet storverk. Første Mosebok, begynnelsen, burde være RH som sagt, siden jeg nok tror mange begynte fantasy med denne. Hvilke andre storverker som passer her vet jeg ikke, men regner med at dere har forslag.
NT: Renesansen til fantasy med HP og mange andre senere verk (Skammarens Dotter, Den Mørke Materien osv.). Altså lettere stoff i NT.

Ok, det ble ganske likt det forrige oppsettet mitt, men samma det.

Og ja, Lothair, RH er egentlig DEN STORE BOKEN innen fantasy.

Posted: Thu May 25, 2006 19:38
by Lothair Mantelar
Jeg tror du, Sauegjeteren, tok mitt språkelige bilde litt for seriøst, men jeg er for det meste enig med det du sier om HP og RH.

Synes forøvrig ikke at du kan sammenligne HP med Skammarens dotter og Den mørke materien med hensyn til kvalitet. Jeg prøvde meg på begge serien og fikk bare den sure-oppstøt refleksen jeg får når jeg leser noe jeg ikke liker. F. eks Scientologi-propaganda. :D

At de tre seriene er blitt skrevet i noen lunde samme stil er derimot ikke å stikke under en stol.

Jeg ser noen påstår at RH er dårligere teknisk skrevet enn HP. Jeg synes ikke det. Å lese RH er som å se en sommerfugl sveve over en duggvåt blomstereng mens solen sender de første svake strålene inn i dalen.

HP er som å sitte i en bil med meget vakre mennesker. Du blir ikke lei av å se på dem, men bakgrunnen er alltid litt utydelig... :D