Page 15 of 18

Posted: Mon May 29, 2006 21:07
by Lothair Mantelar
Sauegjeteren wrote:
LM wrote:Ikke for å snakke for Sauegjeteren, men slik jeg forstod ham så mente han at Tolkien var begynnelsen på fantasy slik vi kjenner det i dag. Det er jo ingen tvil om at RH er opphavet til det meste vi leser i dag, og er den beste fantasy boka noensinne.
Takk for støtta. Ja, det jeg mener er at Tolkien banet veien for det vi leser i dag. Om det er det beste verket noengang kan diskuteres likevel (noe denne tråden er et bevis på).

Og når jeg leser all opplistinga deres skjønner jeg at jeg har lest rent for lite :(
Haven't we all... :(

Posted: Mon May 29, 2006 21:51
by Terje
Lothair Mantelar wrote:Ikke for å snakke for Sauegjeteren, men slik jeg forstod ham så mente han at Tolkien var begynnelsen på fantasy slik vi kjenner det i dag. Det er jo ingen tvil om at RH er opphavet til det meste vi leser i dag, og er den beste fantasy boka noensinne.
Tja. Tolkien var udiskutabelt viktig for å gi fantasygenren den populariteten den har idag, men å kalle ham "opphavet" er å dra det litt langt. Mange forfattere ville sikkert skrevet fantasy i dag uansett om Tolkien hadde skrevet Ringenes Herre eller ikke. Det er også viktig å huske at den meste fantasyen som er skrevet før midten av 60-tallet -- da paperbackutgaven av Ringenes Herre kom ut -- neppe var særlig inspirert av Tolkien, i og med at Tolkien ikke var overmåte kjent før dette...

Posted: Tue May 30, 2006 0:46
by Loki
Det Tolkien dog antakeleg er opphavet til, er stereotypiske elementer innan fantasy - som korleis ein alv er, kva ein dverg er i ei fantasybok, og så bortetter, mykje takka vere bla. Dungeons and Dragons som meir eller mindre blåkopierte sine alver og dverger frå LotR. :)

Posted: Tue May 30, 2006 21:45
by Terje
Ja. Jeg mener til og med å ha hørt at Wizards of the Coast opprinnelig bruket ordet "Hobbiter" også, men at diverse søksmål fra bl.a. Christopher Tolkien fikk dem til å bruke det mindre åndsverksbeskyttede "Halfling." :lol:

Posted: Wed May 31, 2006 2:11
by Loki
Jepp. Utan Tolkien ville "alver" antakeleg vore veldig annleis i dei gjennomsnittlege fantasy-spel, bøker og andre media - fyrst og fremst ville dei antakeleg vere betydeleg mindre av vekst og ikkje nødvendigvis så veldig attraktive, og antakeleg eit langt mindre fast innslag. Og "dvergar" ville antakeleg vore ein omtrent ikkje-eksisterande kategori i engelskspråkleg fantasy, sjølv om ulike variantar av "små menn" såklart ville vore nesten like vanleg. Og "halvinger", som du seier, ville såklart ikkje eksistert i det heile.

Posted: Wed May 31, 2006 10:50
by Kjetil
Fantasy oppstod vel som som eventyr og fortellinger som ble fortalt fra generasjon til generasjon.

Eventyrene om askeladden er jo fantasy.

Posted: Wed May 31, 2006 13:05
by Lieungh
Joa, men de en nå allikevel bare eventyr. Ikke lange bøker.

Posted: Wed May 31, 2006 18:18
by Loki
Kjetil wrote:Eventyrene om askeladden er jo fantasy.
Ja, men me snakka om litteratur, Askeladden blei ikkje litteratur før Asbjørnsen og han andre (8)) byrja skrive dei ned.

På den andre sida, me sa vel ikkje eksplisitt at me snakka om litteratur, så det var jo greit å få det poengtert. :-)

Posted: Thu Jun 01, 2006 17:52
by Kjetil
Leste ikke hele debatten så nøye, følte bare for å poengtere at Fantasy ikke er like brenn ny som elektrisiteten.

Posted: Fri Jun 16, 2006 21:12
by hansito
Loki wrote:
Kjetil wrote:Eventyrene om askeladden er jo fantasy.
Ja, men me snakka om litteratur, Askeladden blei ikkje litteratur før Asbjørnsen og han andre (8)) byrja skrive dei ned.
Asbjørnsen og Moe :D
De var noen kjekke karer som samlet så mye fint.

Posted: Fri Jun 30, 2006 11:53
by Moiraine Sedai
Gandalv kaller Fangorn for det eldste levende vesen som ennå vandrer under solen i Midgard, men jeg trodde det var Tom Bombadil! Er det feil, det da?

Posted: Fri Jun 30, 2006 12:15
by Ashaman
Treskjegg er beskrevet som det eldste vesenet i Midgard, noe som kan virke litt forvirrende i og med at Tom Bombadil også er kalt den eldste. Treskjegg sier at det er trær i Fangorn som er eldre enn han. Den generelle oppfattningen er at Treskjegg er den eldste levende tingen i Midgard, siden Tom Bombadil ikke akkurat er noen spesiell rase.
Fant det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Treskjegg

Posted: Fri Jun 30, 2006 18:42
by Sauegjeteren
Det var forvirrende. Treskjegg erFangorn, og det er vel sagt opptil flere ganger at han er den eldste ent som har vært, og han har sett mange entinger og entmaker bukke under. Enter også for den saks skyld. Tom på sin side "var der da alvene kom". Stort mer vet vi vel ikke. Og siden alvene lærte entene å prate kan vi vel kankskje gå utifra at entene er eldst da? Men Fangorn/Treskjegg er eldst.

Posted: Fri Jun 30, 2006 19:12
by Torbjørn
Og siden alvene lærte entene å prate kan vi vel kankskje gå utifra at entene er eldst da?
Det var ein merkeleg konklusjon å trekke...

Treskjegg = Fangorn, men Wikipedia snakker vel om skogen Fangorn.

Bombadil er eit lite (eller, eigentleg stort) mysterium, som me var inne på tidlegare i tråden. Han seier han kom til jorda (Arda) før alvane, men og før "the Dark Lord":
"'Eldest, that's what I am... Tom remembers the first raindrop and the first acorn... He knew the dark under the stars when it was fearless - before the Dark Lord came from Outside.'"
Om den mørkeherren der er Melkor, vil det seie at Bombadil kom til Arda før nokon anna, Vala, Maia, alv eller ent. Les meir her.

Når det gjeld Gandalv, kan det vere han tok feil, eller hadde gløymd Bombadil, eller at det er ein feil frå JRRT si side.

Posted: Fri Jun 30, 2006 19:51
by Sauegjeteren
incanus wrote:Det var ein merkeleg konklusjon å trekke...
Ja, det var det. Det jeg tenkte på var at entene var trehyrder før de kunne snakke også.

Men entene kan vel ikke ha hatt stort å passe før eikenøtta kom, eller regnet falt. Det kommer selvfølgelig an på om høna kom før eller etter egget.

Når det gjelder Gandalv så har han vel lov til å glemme han også. Elrond gjorde det jo.