incanus wrote:Når det gjeld Gandalv, kan det vere han tok feil, eller hadde gløymd Bombadil, eller at det er ein feil frå JRRT si side.
Det siste av disse alternativene er jeg hellig overbevist om at er feil. JRRT er Midgards skaper, altså deres gud om du vil. Og slik gud gjorde, så skapte ogsså JRRT sin verden i sitt bilde. Alt er perfekt, noe som ikke er det samme som å si noe perfekt er uten feil. En feilfri verden ville vært urealistisk.
Sauegjeteren wrote:
Men entene kan vel ikke ha hatt stort å passe før eikenøtta kom, eller regnet falt. Det kommer selvfølgelig an på om høna kom før eller etter egget.
I dette tilfellet er det heller det evige spørsmålet om treet kom før frøet eller ikke. [/quote]
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Jepp, vi er sikkert for smarte for verden. Det er jo bare et spørsmål om mutasjoner osv. Det fuglevesenet(ur-høne eller hva pokker) som la det første egget som ble til en høne skapte jo den første høna, ergo må det ha vært egget som kom først.
Og når det gjelder hva Tom er, tror jeg at jeg har lest et sted at det ikke er noen som vet det. Kanskje ikke engang Tolkien selv.
Det er da heller ikke slik at ur-høne ble til høne over natta. Er umulig å definere ekstakt når høna ble til, derfor kom urhøna før egget, så egget, så høna.
Vel, ja, men det er implisitt i spørsmålet at det er eit hønseegg ein snakkar om, og då blir det straks verre. Kva definerar eit hønseegg? Og kva definerar ei høne? Må den komme frå eit hønseegg? Må eit hønseegg komme frå ei høne?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Og så ssnart noen har den eksakte definisjonen på hva som er skillet mellom ur-høna og høna, vil man se at hønseegget kom før høna. For den kyllingen som lå i egget kan ikke bytte dna.
Lieungh wrote:Og så ssnart noen har den eksakte definisjonen på hva som er skillet mellom ur-høna og høna, vil man se at hønseegget kom før høna. For den kyllingen som lå i egget kan ikke bytte dna.
Men dersom hønseegget kom før høna blir det fyrste hønseegget lagt av ei ikkje-høne.
Og då er det då ikkje eit hønseegg...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!