Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Ceres wrote:
Sisnera wrote: (Hvordan siterer man?)[/spoiler]
Ser du hva det står i en liten firkant rett over og til høyre for dette innlegget? I en liten boks står det "siter". Trykk på den, så kommr det opp... eventuelt kan du bruke koden... [quote=" --- " og en klemme til slutt...]
stillig... men trenger ikke alltid å sittere alt da...
Som vann til tørst strupe
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg må få si meg enig med Ceres i påstanden om at det er hva man gjør det til, med skolearbeid og slikt.

Og litt om man har det inne. Jeg kan nevne eksempler på folk som knapt har arbeidet og fått rundt fem i snitt, og jeg kan også nevne eksempler på folk som arbeider ræva av seg, uten å egentlig få noe bedre gjennomsnitt.

Ja, man kan arbeide seg opp med noe, men for å nå høyt må man ha en viss naturlig smarthet også.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eksamener, ja...

Som så mange andre studenter har jeg spart de verste fagene til det siste semesteret av bachelorgraden, så i vår skulle jeg skrive ei 25-siders bacheloroppgave i statsvitenskap, og et metodefag i samfunnvitenskap. Det første faget droppa jeg ut av uka før innlevering av oppgave, siden jeg har vært alt for lat i vinter, og ikke fått lest, mens det andre skal det overraske meg storlig om jeg får mer enn en E på.

Og det verste er at ingen av disse fagene var egentlig obligatoriske, men det fant jeg først ut uka etter at påmeldingsfristen til fag hadde gått ut... :|
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Sauegjeteren wrote:Jeg må få si meg enig med Ceres i påstanden om at det er hva man gjør det til, med skolearbeid og slikt.

Og litt om man har det inne. Jeg kan nevne eksempler på folk som knapt har arbeidet og fått rundt fem i snitt, og jeg kan også nevne eksempler på folk som arbeider ræva av seg, uten å egentlig få noe bedre gjennomsnitt.

Ja, man kan arbeide seg opp med noe, men for å nå høyt må man ha en viss naturlig smarthet også.
Er jo helt klart det. Men sånn som verden er bygd opp i dag er jo skole livet ditt og framtiden.

Jeg tror de fleste her har fått med seg at jeg er dyslektiker, men jeg har 4.84 i snitt noe som er bra. Men de fleste dyslektikkere gir opp før de gidder å prøve siden de har en diagnose. Det jeg prøver å si er at man må ikke gi opp. Tror der de fleste faller og brekker bena.

Jeg tror på det at det er kun en ting som avgjør hva du er eller blir. Dine egne begrensninger. Jeg tror at kun de begrensiningene du selv setter egentlig eksistere. Med andre ord så er grunnen til at man ikke klarer noe er at man ikke klarer å overbevise seg selv om at dette er mulig for meg.

Når jeg sa dette til ei venninne sa hun at en som ikke har bein kan ikke bli sprinter.
Hvorfor ikke? Spør jeg å. Vis denne presonen går inn for det får han det til enten med teknologi eller andre metoder.

Skolearbeid er hva du gjør det til. Men ikke kom til meg å si, jeg klarer ikke, jeg tror deg ikke. med knallhar jobbing kan man alt...
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg har hatt tre eksamener i vår, begynnerkurs i latin fekk eg C på, som eg var relativt nøgd med med tanke på at eg tok det i tillegg til fulltidsstudier i nyare historie. Dei to historiekursene fell sensuren på mot slutten av juni, eg vil ikkje freiste nornene ved å byrje gjette for offentleg på korleis det gjekk.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Kan jeg spørre deg hva du skrev? Har lest en del nynorsk, trodde jeg forstod det godt... Men forstod ikke det der... har kanskje noe med at jeg er fritatt :?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Sisnera wrote: Når jeg sa dette til ei venninne sa hun at en som ikke har bein kan ikke bli sprinter.
Hvorfor ikke? Spør jeg å. Vis denne presonen går inn for det får han det til enten med teknologi eller andre metoder.

Skolearbeid er hva du gjør det til. Men ikke kom til meg å si, jeg klarer ikke, jeg tror deg ikke. med knallhar jobbing kan man alt...
Dersom jeg forstår deg riktig ønsker denne vennen din å bli sprinter, som i en som løper eller går på ski veldig fort over et kort tidsintervall. Da skal du vite det at her er det naturlige begrensninger. Man er nemlig fra fødselen utstyrt med muskler med ulike mengder muskelfibre som er lange (maraton-fibre) og korte (sprint-fibre) og noen som er midt i mellom. Dersom man har de korte fibrene i overtall har man et godt muskulært grunnlag for å bli sprinter. (Man trenger selvsagt mer enn bare det, men...) Man kan til en viss grad trene felles-fibrene i en eller annen retning, men å bruke teknologi eller stamcelleforskning til å forandre seg tror jeg neppe doping- og juks- folket ville godtatt.

Hva angår skole så må du være klar over det som hyrden nevnte tidligere. Enkelte kan jobbe dagen lang med skolearbeid og ikke oppnå bedre enn 4,2 i snitt. Typisk for dem er at de ikke klarer å se hele bilde, store sammehenger, de røde trådene. De klarer ikke systematisere informasjon og de klarer ikke å formulere tankene sine i en tekst. Det siste er uhyre viktig, ikke bare i norsken.
Urban tilværelse
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Kjenner til det, men tror et eller annet sted at det blir en blokk i personens hjerne. Jeg tror at personen prøver og prøver og får det ikke til. i hoddet på denne personen blir det da en form for blokk, en mental blokk som sier at du får det ikke til.

for å ta eksempel fra meg selv, så lærte ikke jeg å skrive før 3.klasse. leste min første tegne serie på egenhånd jula i tredje klasse. i seg selv en liten start. folk mente at jeg aldri kune bli noe flink i norsk. jeg startet på ungdomskolen hadde 3. norsk. Folk mente jeg burde være fornøyd med det. Men nå har jeg 5er...

Jeg kunne ikke reine på barneskolen. hadde 3er i åtene klasse. folk sa jeg burde være fornøyd. jeg jobbet nå har jeg 5er

de fleste tror at de karakterene jeg har ikke er mulige for meg.

men vis vi tar engelsk da. Så hadde jge 3er når jeg startet og 3er nå. men jeg merker selv at jeg har en blokk. Jeg gidder ikke å jobbe med engelsken. Gidder ikke å lese engelske bøker. Jeg har godtatt at engelsk er et fag jeg ikke blir god i.

Jeg tror det er det som skjer hos folk som ikke får det til. Tror de gir opp. De må jobbe mot et mål. det kan ta år, eller noen uker. men det er mulig. Ordet umulig burde ikke finnes. Ja det er noen som har det lettere enn andre. Men en dag går de på en smell, en dag blir det for mye. Men de som jobber i oppoverbakke hele livet må komme til toppen en gang. De som ikke gjør det de som bare sitter på toppen og venter får seg et sjokk når de andre går forbi dem, har godt forbi en del selv faktisk. Og de gir opp med en gang de må reise seg å begyne på neste oppover bakke.

sånn som verden er bygd opp i dag må vi ikke gi opp.

(Litt mye skryt fr min side :oops: sorry, men vill ikke ta eksempler fra folk som ikke vet at jeg skriver det.)

Og det med bena var et eksempel, ettervert kunne den personen lært å løpe. og med alterna tive ting mener jeg et løp for mennesker med påbygde ben eller noe. Det ville alltid vert mulig tror jeg.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Engelsk er et av de viktigste fagene på skolen. Engelsk er litt som matte, vi har bruk for det hele tiden. Eksempel om du har lyst til å lese virkelig gode fantasi bøker må du nesten lese engelsk. Så det er noe du ikke burde gi opp på. Dessuten var steget fra ungdomsskolen til videregående ganske stort.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Vet, prøver å bite tenna sammen, men klarer ikke. Skjønner du? Det er det som er problemet til de fleste. Som ikke gjør det bra på skolen.

Vis jeg skal skrive skjønner ikke noe som helst av de engelske gramatiske reglene. Ser ingen rød trå...

Ka hende engelsken blir tøffere... vurderer å ta andre året på vidergående i england. Da blir jeg forhåpentligvis sparket ut av senga...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Så, nå har jeg fått terminkarakterer, og kan trygt skryte på meg å være en slask uten arbeidsmoral som likevel får det til.

Fem i snitt er ikke på det jevne, er det vel?

Og så har man de som attpåtil arbeider, noe jeg mistenker at Lotta gjorde under sitt forrige skoleår (tror karakterene hans for et år siden er tidlig i denne tråden) som har et skummelt høyt snitt.

Så, nå er den neste bekymringa mi om jeg kommer inn dit jeg vil.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Sauegjeteren wrote:Så, nå har jeg fått terminkarakterer, og kan trygt skryte på meg å være en slask uten arbeidsmoral som likevel får det til.

Fem i snitt er ikke på det jevne, er det vel?

Og så har man de som attpåtil arbeider, noe jeg mistenker at Lotta gjorde under sitt forrige skoleår (tror karakterene hans for et år siden er tidlig i denne tråden) som har et skummelt høyt snitt.

Så, nå er den neste bekymringa mi om jeg kommer inn dit jeg vil.
Gratulerer, hyrde, endelig ferdig med ungdomskolen nå? Ikke verst. Håper da du kommer inn med fem i snitt... Kunne ønske jeg hadde gått på en videregående der alle mine medelever også hadde høyt snitt. Det må gjøre læringsmiljøet adskillig bedre, vil jeg tro.
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jo takk. Bare ei uke med forberedelser til avsluttende forestilling nå, så er det over. Forbi.

Og at jevnt høye karakterer gir bedre læring er vel ikke til å stikke under en stol. Da er det både tillatt å være god og aktiv, så diskuterer man vel gjerne fag underveis og utenom skoletida også.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Ble litt forviret, hvor gammel er du sauegjeter?
5 i snitt, er ikke bare greit, det er fantastisk, gratulerer
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Vi er samme årgangen.
Post Reply